Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Laag signaal wireless  (gelezen 1860 keer)

pinow

• Gast
Laag signaal wireless
« Gepost op: 2007/12/10, 14:02:10 »
Sinds kort heb ik Ubuntu 7.10 geïnstalleerd, in Dual Boot met Windows.

Ik maak gebruik van een USRobotics Wireless MAXg PCI Adapter 5417.

In Ubuntu heb ik bij restricted drivers, de Broadcom driver enabled.
Sindsdien kan ik dus wireless ontvangen.
Het probleem is dat ik in Ubuntu slechts 20% signaal heb :o

In Windows Vista is het signaal van mijn draadloos netwerk zeer goed, de router staat dan ook maar enkele meters verder.

Hoe is dit te verklaren/op te lossen?

Offline siegi

• Lid
Laag signaal wireless
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/10, 14:16:14 »
De uitlezing kan verkeerd zijn.  
Probeer eens of het effectief de snelheid beïnvloed?

Offline Thom

• Lid
Laag signaal wireless
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/10, 14:53:44 »
Google even op Broadcom Linux driver en je vindt vele links.
HP Compaq AMD66 Althlon 2, 2 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 12.04 + Windows 7
Onbekende P4, 1,0 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 11.04 + Window XP3
HP PC Pentium 4, 512Mb geheugen, Dual boot Ubuntu 11,04 + Windows XP3

pinow

• Gast
Laag signaal wireless
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/10, 15:00:16 »
Citaat van: siegi
De uitlezing kan verkeerd zijn.  
Probeer eens of het effectief de snelheid beïnvloed?
Ik heb nog geen speedtest gedaan, maar ik kan je zo vertellen dat het trager gaat.
Gelukkig heb ik Vista nog, want dit is niet surfbaar, lijkt wel smallband zo :/

Ik heb ook ipv6 uitgezet, maar dat veranderde niets aan de snelheid.

Citaat van: Thom
Google even op Broadcom Linux driver en je vindt vele links.
Ik kom dikwijls uit op ndiswrapper. Maar als ik het goed begrijp is dit enkel nuttig wanneer je kaart niet herkend wordt.
Voor de rest vond ik niet direct een gelijkaardig probleem, vandaar ook deze topic :)

edit: op het engelstalige forum vond ik een topic over dit probleem, wel geen oplossing :(

pinow

• Gast
Laag signaal wireless
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/20, 22:48:18 »
Uiteindelijk toch maar eens ndiswrapper geïnstalleerd, nu gaat het een stuk beter.
Maar even goed als in Windows is het signaal nog steeds niet..

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Laag signaal wireless
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/21, 03:05:21 »
Weet je zeker dat je de goede driver te pakken hebt?
Weet je zeker dat die driver de sterkte van het signaal correct doorgeeft aan Ubuntu?
Zo niet, dan zegt de sterkte van het signaal zoals je die in bijv. de networkmanager ziet helemaal niks.
Je kan dan je computer en accespoint naast elkaar zetten en nog steeds een beroerd signaal zien.

Met het commando lsusb kan je zien welke chip er in je wireless usb ding zit.

pinow

• Gast
Laag signaal wireless
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/21, 13:34:25 »
Citaat van: Johanvd
Met het commando lsusb kan je zien welke chip er in je wireless usb ding zit.
Citaat van: pinow
Het is een PCI kaartje en het gaat om een Broadcom 4318 geloof ik.

Weet je zeker dat die driver de sterkte van het signaal correct doorgeeft aan Ubuntu?
Zo niet, dan zegt de sterkte van het signaal zoals je die in bijv. de networkmanager ziet helemaal niks.
Je kan dan je computer en accespoint naast elkaar zetten en nog steeds een beroerd signaal zien.
Het signaal zit nu rond de 50% ipv de eerdere 20%, maar dat maakt in feite niets uit zoals jij zegt, zolang de snelheid er maar doorkomt.
En dat is niet volledig het geval.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Laag signaal wireless
« Reactie #7 Gepost op: 2007/12/21, 13:39:11 »
Het merk en type zegt helaas vrij weinig. Veel fabrikanten brengen hardware uit onder hetzelfde merk en type, maar met hele andere chips er in. Je zal dus echt moeten kijken naar de chip die er in zit.
Dit doe je met het commando lspci.

Ik heb trouwens ook een broadcom 4318 chip in de laptop zitten en ik gebruik de bcm43xx driver.
De sterkte van draadloze netwerken is globaal wel redelijk aangegeven, maar totaal niet nauwkeurig.
Als mijn laptop naast de router staat, is de sterkte 50% !.
Zit ik een paar meter verder in de keuken, slaapkamer of nog verder op het balkon, dan is de sterkte 20%, terwijl dat al een stuk minder zou moeten zijn door een hoop muren heen.

Het grote nadeel van de bcm43xx module is dat de snelheid maar max. 22 megabit is.

Met de ndiswrappers kreeg ik helemaal geen uitlezing van de sterkte. De snelheid was wel goed met 54 megabit.

pinow

• Gast
Laag signaal wireless
« Reactie #8 Gepost op: 2007/12/21, 17:30:23 »
Het merk en type zegt helaas vrij weinig. Veel fabrikanten brengen hardware uit onder hetzelfde merk en type, maar met hele andere chips er in. Je zal dus echt moeten kijken naar de chip die er in zit.
Dit doe je met het commando lspci.

Ik heb trouwens ook een broadcom 4318 chip in de laptop zitten en ik gebruik de bcm43xx driver.
De sterkte van draadloze netwerken is globaal wel redelijk aangegeven, maar totaal niet nauwkeurig.
Als mijn laptop naast de router staat, is de sterkte 50% !.
Zit ik een paar meter verder in de keuken, slaapkamer of nog verder op het balkon, dan is de sterkte 20%, terwijl dat al een stuk minder zou moeten zijn door een hoop muren heen.

Het grote nadeel van de bcm43xx module is dat de snelheid maar max. 22 megabit is.
Met de ndiswrappers kreeg ik helemaal geen uitlezing van de sterkte. De snelheid was wel goed met 54 megabit.
05:01.0 Network controller: Broadcom Corporation BCM4318 [AirForce One 54g] 802.11g Wireless LAN Controller (rev 02)Dus een Broadcom 4318 chip zoals ik al zei?

Dmv de ndiswrapper is het signaal gestegen tot 50%, ook de snelheid is beter, maar nog niet zoals het hoort (of in Windows is).
Een exact cijfer kan ik daar niet op plakken, maar dat is ook niet van belang denk ik.