Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: home naar ext3 -> partitie wordt niet meer herkend.  (gelezen 6482 keer)

Offline vanadium

• Lid
home naar ext3 -> partitie wordt niet meer herkend.
« Reactie #25 Gepost op: 2007/12/13, 10:56:50 »
Tijd inderdaad om, als je er niet met de instructies hierboven doorgeraakt, concrete informatie te geven: om te beginnen vanuit de live CD

sudo fdisk -l

Post commando en output hier.

Probeer ook terug je  "mkdir" en "mount sda1 test" (sudo ervoor, want je moet dit als root!) en post alle output van de console hier, dan 1) weten we wat er gebeurt en 2) kunnen mogelijk concrete stapgsgewijze suggesties geven.

Mogelijk komen we er dan nog toe om die schijf vooralsnog normaal als je home te gebruiken, maar tenminste zal je er met wat hulp toch in slagen om die schijf te mounten en je persoonlijke gegevens ervan veilig te stellen. Daarna kan je herinstalleren zonder nog bezorgd te zijn om je persoonlijke gegevens.

Offline jw

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2007/12/13, 21:16:59 »
Ok de boel opgestart en daar gaan we dan:

Tof dat jullie echt willen helpen trouwens, heb daar ook nooit aan getwijfeld. Mijn gepruts nu wordt langzamerhand wel nijpender.

--------------------------------
ubuntu@ubuntu:~$ sudo fdisk -l

Disk /dev/sda: 10.1 GB, 10141286400 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 1232 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0xedafedaf

Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1   *           1         764     6136798+  83  Linux
/dev/sda2             830        1164     2690887+  83  Linux
/dev/sda3            1165        1232      546210   82  Linux swap / Solaris
ubuntu@ubuntu:~$
-----------------------------
Mkdir test, mount /dev/sda2 werkt, zie netjes home/ubuntu op desktop verschijnen.
sudo mkdir sda1, mount sda1 sda1 laat ook sda 1 zien..
Hier zit denk ik nu het probleem:   sudo nano sda1 /etc/fstab   is nu leeg:

GNU nano 2.0.6            File: sda1/etc/fstab                                

[ New File ]
^G Get Help  ^O WriteOut  ^R Read File ^Y Prev Page ^K Cut Text  ^C Cur Pos
^X Exit      ^J Justify   ^W Where Is  ^V Next Page ^U UnCut Text^T To Spell

_
Ik heb wel een backupje van de foto's die ik echt wilde houden, maar de email's ed en voorkeuren worden ook in home bewaard of niet?

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #27 Gepost op: 2007/12/14, 02:24:17 »
Je bekijkt het bestand sda1/etc/fstab en die bestaat niet.
Welke mogelijk wel bestaat is /sda1/etc/fstab of /media/sda1/etc/fstab
Dat hangt af van hoe je de partities gemount hebt.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2007/12/14, 11:44:52 »
Zoals jij je schijf gemount had, moet het zijn

sudo nano sda1/etc/fstab

zónder de spatie na sda1. Je hebt namelijk een mount punt sda1 gemaakt in je huidige directory. Post de inhoud hier.

Offline jw

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2007/12/14, 20:02:56 »
Zowel /media/sda1 als sda1 geven beide lege pagina aannet als in de vorige post.

Ik ga morgen gewoon de schijf helemaal nieuw partitioneren met Gparted en er 7.10 op zetten, kan ik die gelijk proberen.

Bedankt jongens voor deze wijze lessen, want ik zet er in het vervolg gelijk een reiserfs of ext3 op als partitie.

Ext2 van de feisty-nvidia-beryl P4 boven laat ik eerst zo, als die een keer een filecheck nodig heeft ga ik via terminal een filecheck doen.

« Reactie #30 Gepost op: 2008/01/09, 19:59:56 »
Citaat van: jw
Ik heb zojuist via de Gparted-cd de home partitie omgezet van ext2 naar ext3, dit ivm herhaalde foutmeldingen in de ext2 home partitie na een vastgelopen Gcompris.
Ik heb Gutsy op mijn laptop geïnstalleerd (is niet mijn hoofdcomputer, kan er dus rustig op experimenteren; dient als surfcomputer in de huiskamer) en kom er toevallig achter dat ik / en /home als ext2 heb geformateerd. Geen ramp lijkt me, maar kan ik ext2 omzetten in ext3 zonder gegevensverlies? Want het is wel vervelend als je je configuratie weer opnieuw moet doen. Of is het verschil tss ext2 en ext3 niet zo essentieel?

Offline jw

• Lid
« Reactie #31 Gepost op: 2008/01/09, 20:09:25 »
Ext3 (en reiser fs)  is loggend, ext2 niet. Er word in een loggend bestand altijd bijgehouden wat er gebeurt. Als een prog vastloopt of stroom uitvalt, kan het zichzelf weer herstellen.

Ik zou eerst ext2 houden, je kunt ook in terminal je filesystem controleren wanneer dat eens nodig mocht zijn. Bij een fault bootup geeft linux dat netjes aan. Ik heb bijna 2 jaar met ext2 gewerkt op diverse pc's zonder problemen tot laatst.

« Reactie #32 Gepost op: 2008/01/09, 20:29:42 »
Citaat van: jw
je kunt ook in terminal je filesystem controleren wanneer dat eens nodig mocht zijn.
Hoe doe je dat?
Dank voor je reactie.

Offline jw

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2008/01/11, 13:00:25 »
Ik kreeg bij een bootup een clusterprobleempje in de ext home partitie. Linux heeft geprobeerd het te verhelpen maar dat lukte niet, en die adviseerde zelf in terminal fsck te doen. Ubuntu gaf dus zelf al aan wat ik moest doen.

http://linux.die.net/man/8/fsck

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2008/01/11, 13:31:50 »
Het is belangrijk dat je bestandssysteem niet gemount is. Dus, als je home bijvoorbeeld gemount is op /dev/sda2, dan unmount je eerst, en doe je daarna de controle.

sudo umount /dev/sda2
sudo fsck /dev/sda2

Dat kan natuurlijk niet voor je systeempartitie (je laat een boot ook niet zinken terwijl je er zelf op zit). Je kan checken vanaf de live CD, maar volgende truck is veel handiger:

sudo touch /forcefsck

Herstart nu het systeem: het zal nu automatisch gechecked worden (éénmalig).