Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: harde schijf wordt niet herkend  (gelezen 654 keer)

Benjamin1987

• Gast
harde schijf wordt niet herkend
« Gepost op: 2007/12/07, 22:17:33 »
Hallo,

Ik ben voor mn broer bezig met zn pc die gecrasht is, onder windows natuurlijk. dmv installatiecd heb ik dit geprobeert dit te repareren, maar dit is niet gelukt, omdat hij geen enkele vaste schijf kan vinden. Ik heb natuurlijk zsm de livecd erin gedaan en geprobeerd via Gparted de schijven te herpartitioneren. Helaas lukt dit niet goed. Ik heb een aantal partities aangemaakt, na eerst de oude te verwijderen. Ik heb een schijf van 75gb gemaakt voor windows, een data partitie van 100gb en een ext3 van 60 gb en een swab. Goed de beide wintendo schijven heb ik ntfs gemaakt, maar nadat hij dit gedaan heeft krijg ik een foutmelding en dan sluit Gparted met een crashreport. Als ik Gparted dan opnieuw open laad hij wel de nieuwe partieties. Maar als ik vervolgens wintendo opnieuw wil installeren herkent hij nog geen enkele harde schijf.

Dus mijn vragen:

1. Moet ik proberen eerst Ubuntu te installeren? Ik heb nl. geleerd dat het altijd beter is eerst xp te installeren.
2. Kan het zijn dat de harde schijf defect is? Zo ja, hoe kom ik daarachter?
3. Ik weet ook niet of de schijven compleet geformateerd (lees leeggemaakt) zijn, of doet gparted dat automatisch?

Alvast bedankt voor de antwoorden, ik ga gewoon lekker verder met Gutsy.

Greetz

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
  • Steunpunt: Nee
harde schijf wordt niet herkend
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/08, 01:44:40 »
1 los eerst het probleem met die schijf op voordat je verder gaat met installeren
2 dat kan. Kijk op de site van de fabrikant. Daar kan je programma's vinden om je schijven te testen.
3 dat hoeft meestal niet.