Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Harde schijf is compleet vol  (gelezen 1501 keer)

Offline Nick1890

• Lid
Harde schijf is compleet vol
« Gepost op: 2007/12/06, 06:50:48 »
Ubuntu opstarten van laptop is nog mogelijk, maar inloggen is niet meer mogelijk.  Blijkbaar is de harde schijf volledig vol en vandaar probleem met GDM tijdens inloggen.
Opstarten via LiveCD werkt doch .trash is leeg. Daar valt dus niks te winnen.
Eigen data deleten werkt, maar .trash BLIJFT leeg. Kijk ik op de verkeerde plaats soms???

Ik kan wel enkele programmas de-installeren o.a. scribus en wesnoth, maar weet niet hoe vermits ik niet kan inloggen.

Dank bij voorbaat
PackardBell Notebook E3//Athlon XP-M 2000+//768Mb RAM//S3 Graphics//HD 100GB//Award BIOS: 09/10/03//DualBoot: Ubuntu 8.04.3 & WinXP Pro.
Selfmade PC//Athlon XP 2200+//1028Mb RAM//ATI 9600 128 MB//HD1 80GB//HD

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/06, 07:56:53 »
Alle pakketten die je opgehaald hebt met installeren en updates, blijven op je hardeschijf staan.
Op starten in terminal mode (of een terminalscherm openen) en intikken:
sudo apt-get clean
Dat zal je weer even ruimte geven hoop ik ......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline Nick1890

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/06, 08:36:02 »
Thanks r0n, maar hoe kom ik van het inlog-scherm in terminal mode?
Ik kan nl. in geen enkele van mijn 2 logins. Van zodra ik username en paswoord heb ingegeven, komt de foutmelding: "probleem met GDM, waarschijnlijk door root die vol is. Contacteer uw admin"

Dit klopt ook (gecontroleerd via partitiemanager)
PackardBell Notebook E3//Athlon XP-M 2000+//768Mb RAM//S3 Graphics//HD 100GB//Award BIOS: 09/10/03//DualBoot: Ubuntu 8.04.3 & WinXP Pro.

Offline woteb

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/06, 08:37:04 »
Wat ik heb gedaan is een scriptje maken, bijv. met Gedit of Kwrite of Mousepad (afhankelijk of je Gnome, KDE of XFCE gebruikt):

#!/bin/sh
sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade && sudo aptitude clean

Dit heb ik systeemupdate genoemd en vervolgens met

sudo chmod +x systeemupdate

van de juiste rechten voorzien en met

sudo cp sysyeemupdate /usr/bin

naar de binaries gekopieerd.

Daarna uitvoeren met:

sudo systeemupdate

.... en alle updates worden bijgewerkt, de upgrades worden uitgevoerd (moet soms wel eens bevestigen, maar dat moet je anders ook en dan heb je ook controle over de upgrades) en na het upgraden wordt de pakketcache leegemaakt en blijft de omvang van de gebruikte schijfruimte klein.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline woteb

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/06, 08:39:26 »
Citaat van: Nick1890
Thanks r0n, maar hoe kom ik van het inlog-scherm in terminal mode?
Ik kan nl. in geen enkele van mijn 2 logins. Van zodra ik username en paswoord heb ingegeven, komt de foutmelding: "probleem met GDM, waarschijnlijk door root die vol is. Contacteer uw admin"

Dit klopt ook (gecontroleerd via partitiemanager)
Start eens op in de rescuemodus (bij het opstarten even op drukken en dan de Rescuemodus kiezen).
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Ramana

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/06, 10:15:35 »
Als je met meerdere partities werkt, bijvoorbeeld een voor home en een voor andere data, kan het zijn dat je meerdere prullenbakken hebt (./trash). Met een live-cd moet het wel lukken om wat ruimte te maken. Wel opstarten maar niet kunnen inloggen kan er op duiden dat ./home helemaal vol zit.

Offline Scormen

• Lid
    • LinuxOntdekt.Be
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/06, 11:59:41 »
Daar ben ik ook al eens tegenaan gelopen :)

Ik heb mezelf nu ingedekt door bij de installatie van ubuntu de partities zo in te delen:
/ => 10GB
swap => 2GB
/home => de rest

Wanneer ik nu dat probleem door omstandigheden opnieuw voor zou hebben, en de oplossingen wat wobteb gegeven heeft niet werken, neem ik simpelweg een gigabytje van de swap af en plak deze bij aan men root ;) (via de opstartbare CD van gParted), terug inloggen, overbodige bestanden verwijderen en de partities weer aanpassen.

Misschien een domme oplossing, maar wel effectief :)

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
ยท Mijn persoonlijke Linux blog

Offline Nick1890

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2007/12/07, 19:33:45 »
Iedereen bedankt voor alle tips!
Heb ondertussen voor alle zekerheid mijn swap uitgebreid (