Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Terminal openhouden na uitvoeren script?  (gelezen 966 keer)

JimZ

• Gast
Terminal openhouden na uitvoeren script?
« Gepost op: 2007/12/06, 00:14:00 »
De titel zegt eigenlijk alles.

Ik heb een scriptje geschreven en uitvoerbaar gemaakt dat de wijzigingen op m'n datapartitie kopiëert naar m'n backupschijf.

Dat scriptje loopt in een terminal maar die sluit nu onmiddelijk na het uitvoeren van het script weer af. En dat wil ik niet, ik wil dat die terminal open blijft staan zodat ik kan controleren/nalezen wat het precies gedaan heeft c.q. of alles goed gegaan is.

Vertrouwen is goed, contrôle is beter nietwaar. Maar helaas kan ik niet ontdekken hoe ik dat moet aanpakken.

Gr,
Jim

Offline raggar

• Lid
    • fietsen naar Tibet
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/06, 00:41:30 »
Is het niet handiger om de output naar een bestand te schrijven. Dit kan vaak met de uitvoer naar " > bestand.log" te leiden. Dan kun je het later altijd terug vinden ipv dat wanneer je pc crasht, je toevallig het verkeerde scherm afsluit etc. je de uitvoer in de terminal kwijt bent.

JimZ

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/06, 00:49:57 »
Tja, dan moet je eerst weer naar dat logbestand bladeren en het openen.

Wat ik graag wil is dat scriptje starten, er wordt dan vanzelf een terminalvenster geopend waarin dat script draait, en na afloop even kijken wat er zoal gekopiëerd is en dat terminalvenster vervolgens simpelweg dichtklikken.

Gr,
Jim

Offline Scormen

• Lid
    • LinuxOntdekt.Be
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/06, 12:07:17 »
Als je dubbelklikt op je scriptje kan je kiezen voor "uitvoeren in terminalvenster".
Als je in je scriptje een verbose (-v) hebt meegegeven als je alles kunnen meelezen wat er gebeurt.

Misschien overbodig, maar dit is een zelfgeschreven scriptje wat ik laat draaien. Info van alle bestanden wordt naar een logfile weggeschreven.

#!/bin/bash

# Cron (crontab -e) Iedere vrijdag op zaterdag nacht om 00.01u => 01 00 * * 6 /home/je-gebruikersnaam/backup.sh
# Dit bestand uitvoerbaar maken!

van="/home/je-gebruikersnaam/" # Waarvan moet een backup gemaakt worden?

mkdir /media/je-backupschijf/$(date +%Y%m%d) # Eerst een mapje aanmaken, wordt mooi op datum gezet: jjjjmmdd
naar="/media/je-backupschijf/" # Waar moet de backup in geplaatst worden?
naam=$(date +%Y%m%d) # De naam van de backup

naarlog="/media/je-backupschijf/Backuplogs/" # DIR van de logs
naamlog=$(date +%Y%m%d).log # De naam van het logbestand

date > ${naarlog}${naamlog} # Begindatum invoegen en een logbestand aanmaken

cp -R -P ${van} ${naar}${naam} # Het backuppen zelf, R = submappen inclusief, P = rechten behouden

ls -R -h -l -A ${naar}${naam} >> ${naarlog}${naamlog} # Het logbestand aanvullen zodat je weet welke bestanden er gebackupt zijn
# R = submappen inclusief, h = in Bytes en KB's, l = rechten en datum enz. weergeven, A = ook verborgen bestanden

date >> ${naarlog}${naamlog} # Einddatum invoegen in het logbestand
Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline Rulus

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/06, 12:58:07 »
Als je als laatste regel nog een readzet, dan sluit je terminalvenster zich pas nadat je op Enter gedrukt hebt :)

JimZ

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/06, 15:28:37 »
Scormen:
Citaat
Als je dubbelklikt op je scriptje kan je kiezen voor "uitvoeren in terminalvenster".
Als je in je scriptje een verbose (-v) hebt meegegeven als je alles kunnen meelezen wat er gebeurt.
Jawel, zover was ik ook gekomen maar probeer in die halve seconde of zo dat zoiets duurt maar eens mee te lezen wat er dan voorbij flitst.

Mij lukt dat tenminste niet :/ .

Rulus:
Citaat
Als je als laatste regel nog een:
readzet, dan sluit je terminalvenster zich pas nadat je op Enter gedrukt hebt
En dat was dus de oplossing die me ontbrak. Bedankt Rulus!

Gr,
Jim

JimZ

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/06, 22:53:11 »
Ondanks de status "OPGELOST" toch nog even een vraagje.

Scripttaaltjes zijn iets heel nieuws voor me en helaas heb ik na veel zoeken geen antwoord kunnen vinden op het volgende:

Ik heb nu de leesbare uitvoer van het script en da's mooi tot zover maar mijn datapartitie bevat nogal wat bestanden waarvan uiteraard alleen de nieuwe of gewijzigde naar de backupschijf worden gekopiëerd.

Maar in de uitvoer die ik nu zie krijgt ook elk bestand wat niet gekopiëerd wordt (omdat er niets aan veranderd is) een vermelding en da's eigenlijk net iets te veel van het goede.

Kortom, kan ik misschien de uitvoer van die -verbose optie ook nog beperken tot wat daadwerkelijk gekopiëerd wordt?

Gr,
Jim