Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe gaat software installeren op een virtuele XP in zijn werk?  (gelezen 8328 keer)

KwastjeModus

• Gast
Ik ben als een kind zo blij dat ik inmiddels mint en XP virtueel werkend heb. Maar ik vraag me af, hoe gaat software installeren in zijn werk op die virtuele XP? Hij 'ziet' de cd rom stations niet. Iets in instellingen, of een iso ergens neerzetten?

http://img233.imageshack.us/my.php?image=schermafdruk1pv0.png

Bandicoot

• Gast
Hoe gaat software installeren op een virtuele XP in zijn werk?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/03, 22:19:58 »
Virtualbox starten en dan naar settings gaan, vervolgens mount cd/dvd drive aanvinken en host cd/dvd drive aanvinken. Ik zie dat je de ose versie gebruikt, ik vind zelf de versie die op de site van virtualbox te vinden is prettiger, je hebt dan namelijk ook usb ondersteuning en nog een paar extra dingen.

KwastjeModus

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/03, 22:29:35 »
Citaat van: Bandicoot
Virtualbox starten en dan naar settings gaan, vervolgens mount cd/dvd drive aanvinken en host cd/dvd drive aanvinken. Ik zie dat je de ose versie gebruikt, ik vind zelf de versie die op de site van virtualbox te vinden is prettiger, je hebt dan namelijk ook usb ondersteuning en nog een paar extra dingen.
Adviseer je me om deze eraf te gooien en die andere te installeren? Het is natuurlijk wel prettig als de USB ook werkt ivm  de terrabite aan gegevens die op de externe harde schijven staat.

Is er niet een of andere plugin die je in de OSE versie kan gooien?

Bedankt voor je aanwijzing overigens.

Bandicoot

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/03, 22:41:07 »
Voor zover ik weet is er geen patch. Als je idd graag je externe schijven wilt gebruiken zou ik inderdaad de versie van de virtualboxsite er op zetten, als het goed is behoud je gewoon je virtuele xp, die is als het goed is opgeslagen in /home/gebruikersnaam/.virtualbox .. Misschien kun je hem er zelfs gewoon overheen installeren.

Je cd rom speler werkt inmiddels ?? Je kunt ook vanuit je virtuele XP branden door passthrough aan te vinken, is echter nog wel experimenteel dus verwacht er niet teveel van.

Oh, en natuurlijk de guest additions installeren als je dat nog niet gedaan had.

« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/03, 22:55:14 »
ik mount gewoon mijn /media map in de virtuele xp...als er dan een usb disk oid is aangesloten, staat die in ubuntu onder /media en dan kunt ge die dus ook simpel benaderen onder uw virtuele xp...en in mijn /media staan ook nog sda1 en sd2 zodat ik ook makkelijk aan deze bestanden kom...

KwastjeModus

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/03, 23:05:06 »
Voor zover ik weet is er geen patch. Als je idd graag je externe schijven wilt gebruiken zou ik inderdaad de versie van de virtualboxsite er op zetten, als het goed is behoud je gewoon je virtuele xp, die is als het goed is opgeslagen in /home/gebruikersnaam/.virtualbox .. Misschien kun je hem er zelfs gewoon overheen installeren.

Je cd rom speler werkt inmiddels ?? Je kunt ook vanuit je virtuele XP branden door passthrough aan te vinken, is echter nog wel experimenteel dus verwacht er niet teveel van.

Oh, en natuurlijk de guest additions installeren als je dat nog niet gedaan had.
Hij ziet inmiddels de cd rom en installeert software. Die andere virtualbox eroverheen kan niet, want dat accepteert hij niet.

Wat zijn guest additions? Sorry, veel vragen, maar ik doe nog maar een uurtje of wat virtueel. (Ik kan het overigens iedereen aanraden)

KwastjeModus

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/03, 23:10:56 »
Citaat van: Nunslaughter
ik mount gewoon mijn /media map in de virtuele xp...als er dan een usb disk oid is aangesloten, staat die in ubuntu onder /media en dan kunt ge die dus ook simpel benaderen onder uw virtuele xp...en in mijn /media staan ook nog sda1 en sd2 zodat ik ook makkelijk aan deze bestanden kom...
Hoe gaat dat mounten in zijn werk?

Offline woteb

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2007/12/03, 23:19:08 »
Heel slim deze oplossing. Leuk dat ik dat vandaag lees, omdat ik zelf ook al in die richting heb lopen denken. Maar dat het proefondervindelijk wordt aangetoond is gewoon subliem.

Schematisch dus zo:

Linux                                            VB-Windows
/media                                         net use \\vboxsvr\media

CD-Rom of USB stick er in             = CD-ROM of USB-stick

Alleen bij de VB-Windows kant in de 'Mijn Computer' de driveletter opzoeken en op drukken, en de inhoud is zichtbaar.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline woteb

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2007/12/03, 23:21:13 »
Citaat van: burgerleo
Hoe gaat dat mounten in zijn werk?
Gewoon, de CD of USB-stick in Ubuntu opstarten, dan is deze in Ubuntu zichtbaar, maar in de VB-windows omgeving (via het share-trucje) ook.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

KwastjeModus

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 2007/12/03, 23:30:10 »
Maar hij 'ziet' mijn externe disks niet. Doe ik wat fout?

KwastjeModus

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 2007/12/03, 23:40:19 »
Maar hij 'ziet' mijn externe disks niet. Doe ik wat fout?
Ik ben slechts een nederige noob, mag ik stap voor stap weten hoe dat gaat?

« Reactie #11 Gepost op: 2007/12/04, 11:54:44 »
vewijder eerst de ose editie via synaptic...download en installeer dan de deb van de virtualbox site...

start windows op...eens opgestart, klikt ge vanboven in het venster op devices -> install guest additions...even wachten en windows terug afsluiten...

klik op settings van uw virtual machine in virtualbox...kies dan shared folders en voeg de folder /media toe in de lijst...

start windows terug op...eens opgestart, klik op start -> uitvoeren...typ cmd, en een commandline opent...
kopieer/plak deze lijn:
net use x: \\vboxsvr\media         (x kan vervangen worden door andere letters als ge bijvoorbeeld meerdere shared folders wilt toevoegen, zoals uw home map)

ik denk dat windows nu even terug moet worden opgestart...terug in windows ga naar windows verkenner of mijn computer, en uw map media staat als een x: schijf bij de rest...

KwastjeModus

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 2007/12/04, 15:13:05 »
vewijder eerst de ose editie via synaptic...download en installeer dan de deb van de virtualbox site...

start windows op...eens opgestart, klikt ge vanboven in het venster op devices -> install guest additions...even wachten en windows terug afsluiten...

klik op settings van uw virtual machine in virtualbox...kies dan shared folders en voeg de folder /media toe in de lijst...

start windows terug op...eens opgestart, klik op start -> uitvoeren...typ cmd, en een commandline opent...
kopieer/plak deze lijn:
net use x: \\vboxsvr\media         (x kan vervangen worden door andere letters als ge bijvoorbeeld meerdere shared folders wilt toevoegen, zoals uw home map)

ik denk dat windows nu even terug moet worden opgestart...terug in windows ga naar windows verkenner of mijn computer, en uw map media staat als een x: schijf bij de rest...
Ik krijg een melding van Virtualbox dat het een verkeerde versie is die draait. Zie afbeelding: http://img523.imageshack.us/my.php?image=schermafdrukvirtualboxeoe8.png
Logisch, want ik heb natuurlijk de versie van virtualbox genomen en die andere verwijderd.
Moet ik nu eerst alle instellingen verwijderen en mijn mint en xp opnieuw installeren?
Of is er een ander truukje vor?

Bandicoot

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 2007/12/04, 18:05:17 »
De heleboel opnieuw installeren is niet nodig. Het lijkt er op of er nog een oude service draait. Heb je na de installatie van de andere virtualbox al een keertje herstart ?? Misschien draaide de oude service nog en is het na een herstart opgelost.

KwastjeModus

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 2007/12/04, 18:52:13 »
De heleboel opnieuw installeren is niet nodig. Het lijkt er op of er nog een oude service draait. Heb je na de installatie van de andere virtualbox al een keertje herstart ?? Misschien draaide de oude service nog en is het na een herstart opgelost.
klopte, even opnieuw opstarten en alles deed het, nu ga ik de tips en trics van Nunslaughter toepassen.

KwastjeModus

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 2007/12/04, 19:07:07 »

kopieer/plak deze lijn:

Hi Nunslaughter, ik heb precies gedaan wat je zei, echter, nog niet met het gewenste resultaat:
http://img136.imageshack.us/my.php?image=schermafdrukgy7.png

Ik zal nog een keer helemaal opnieuw opstarten, wie weet dat dit helpt.

~~
nee, ik krijg de volgende schermpjes te zien:
http://img136.imageshack.us/my.php?image=schermafdrukvirtualboxekn0.png

http://img134.imageshack.us/my.php?image=schermafdrukxpsettingseu5.png

http://img149.imageshack.us/my.php?image=schermafdruk1fp5.png

« Reactie #16 Gepost op: 2007/12/04, 20:03:06 »

de naam van die shared map moet ge media noemen...of een andere naam, maar dan moet ge het commando wel aanpassen...
net use x: \\vboxsvr\gekozen_naam

het is al een tijd geleden voor mij, maar ik denk toch dat ik alle stappen heb uitgelegd...maarja, we zullen wel zien andat ge dit hebt aangepast of ik het juist heb :)

KwastjeModus

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 2007/12/04, 20:19:43 »

de naam van die shared map moet ge media noemen...of een andere naam, maar dan moet ge het commando wel aanpassen...
net use x: \\vboxsvr\gekozen_naam

het is al een tijd geleden voor mij, maar ik denk toch dat ik alle stappen heb uitgelegd...maarja, we zullen wel zien andat ge dit hebt aangepast of ik het juist heb :)
Nope, het lukt zo niet. Ik denk toch dat ik alle stappen heb gezet die je hebt aangegeven. Hij ziet geen extra stations of zo. Ik hou me aanbevolen voor nog een suggestie.

Bandicoot

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 2007/12/04, 21:27:13 »
Krijg je geen foutmelding in XP als je het net use commando gebruikt en ben je er zeker van dat je de guest additions hebt geinstalleerd onder windows ?
Ik zie dat je ook een usb foutmelding krijgt, om die op te lossen moet je het volgende doen:

ga in Ubuntu naar de terminal en typ: sudo gedit /etc/init.d/mountdevsubfs.sh

Zoek dan naar dit gedeelte:

# Magic to make /proc/bus/usb work
    #
    #mkdir -p /dev/bus/usb/.usbfs
    #domount usbfs "" /dev/bus/usb/.usbfs -obusmode=0700,devmode=0600,listmode=0644
    #ln -s .usbfs/devices /dev/bus/usb/devices
    #mount --rbind /dev/bus/usb /proc/bus/usb

Hekjes weghalen vanaf mkdir zodat het er zo uit ziet :

#
    mkdir -p /dev/bus/usb/.usbfs
    domount usbfs "" /dev/bus/usb/.usbfs -obusmode=0700,devmode=0600,listmode=0644
    ln -s .usbfs/devices /dev/bus/usb/devices
    mount --rbind /dev/bus/usb /proc/bus/usb

nadat je het hebt aangepast ff opnieuw opstarten ( niet alleen uit en inloggen) en je kunt usb ook zonder problemen gebruiken, wel bij usb de devices toevoegen in VB. Maar als je een share hebt gemaakt naar media zul je het waarschijnlijk niet nodig hebben, je bent iig de foutmelding kwijt dan.

KwastjeModus

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 2007/12/05, 00:34:14 »
Krijg je geen foutmelding in XP als je het net use commando gebruikt en ben je er zeker van dat je de guest additions hebt geinstalleerd onder windows ?
Ik zie dat je ook een usb foutmelding krijgt, om die op te lossen moet je het volgende doen:

ga in Ubuntu naar de terminal en typ: sudo gedit /etc/init.d/mountdevsubfs.sh

Zoek dan naar dit gedeelte:

#
    #mkdir -p /dev/bus/usb/.usbfs
    #domount usbfs "" /dev/bus/usb/.usbfs -obusmode=0700,devmode=0600,listmode=0644
    #ln -s .usbfs/devices /dev/bus/usb/devices
    #mount --rbind /dev/bus/usb /proc/bus/usb

Hekjes weghalen vanaf mkdir zodat het er zo uit ziet :

#
    mkdir -p /dev/bus/usb/.usbfs
    domount usbfs "" /dev/bus/usb/.usbfs -obusmode=0700,devmode=0600,listmode=0644
    ln -s .usbfs/devices /dev/bus/usb/devices
    mount --rbind /dev/bus/usb /proc/bus/usb

nadat je het hebt aangepast ff opnieuw opstarten ( niet alleen uit en inloggen) en je kunt usb ook zonder problemen gebruiken, wel bij usb de devices toevoegen in VB. Maar als je een share hebt gemaakt naar media zul je het waarschijnlijk niet nodig hebben, je bent iig de foutmelding kwijt dan.
Ik ben inderdaad de foutmeldingen kwijt, maar ik 'zie' nog steeds mijn usb nog niet. Zie de screenshot:
http://img455.imageshack.us/my.php?image=schermafdruklu5.png

Ik ga lekker slapen, maar morgen ga ik verder. Stap voor stap gaan we verder. Toch?

(ff een vraagje tussendoor, als ik windows in een virtuele omgeving draai, moet ik dan ook virusbescherming zoals bijvoorbeeld antivir installeren.

Ik wil heel graag mijn harde schijven zien.

Citaat
Krijg je geen foutmelding in XP als je het net use commando gebruikt en ben je er zeker van dat je de guest additions hebt geinstalleerd onder windows
Ik zie geen foutmeldingen in xp als ik het net use commando gebruik. - in fact: ik zie helemaal niets -

Bandicoot

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 2007/12/05, 07:18:26 »
Geen foutmeldingen dat is vreemd. Heb 2 plaatjes bijgevoegd, de eerste laat zien hoe je usb in VB er uit zoe moeten zien, de 2e is het net use commando in XP (ik krijg daar wel een foutmelding omdat ik de share al aan had gemaakt, maar gaat om het idee) . Wat me opviel is dat ik in jouw screenshot niet kan zien dat je de guest addtions hebt geinstalleerd, kijk bij mijn XP maar eens rechts onder bij de klok, daar zie je het VB icoontje (soort grafiekje) dat betekend dat de guest addtions zijn geinstalleerd.

KwastjeModus

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 2007/12/05, 12:10:07 »
Geen foutmeldingen dat is vreemd. Heb 2 plaatjes bijgevoegd, de eerste laat zien hoe je usb in VB er uit zoe moeten zien, de 2e is het net use commando in XP (ik krijg daar wel een foutmelding omdat ik de share al aan had gemaakt, maar gaat om het idee) . Wat me opviel is dat ik in jouw screenshot niet kan zien dat je de guest addtions hebt geinstalleerd, kijk bij mijn XP maar eens rechts onder bij de klok, daar zie je het VB icoontje (soort grafiekje) dat betekend dat de guest addtions zijn geinstalleerd.

[url]http://www.imagehosting.com/out.php/i1428423_SchermafdrukXPONUBUNTUSettings.png[/url]

[url]http://img412.imageshack.us/img412/8105/vbxpgm6.th.png[/url]
Het probleem is waarschijnlijk dat dat virtualbox icoontje bij mij niet zichtbaar is en dat de installatie hiervan niet goed gelopen is.
Maar hoe doe ik dat? Ik heb gedrukt - linksboven - op Devices,
http://img155.imageshack.us/my.php?image=schermafdrukzx1.png
als ik daar op druk, gebeurt er verder niets.

Mijn usb instellingen in VB zijn er zo uit:

http://img404.imageshack.us/my.php?image=schermafdruk1ae8.png

Als ik   net use x: \\vboxsvr\media   invoer in het dialoogboxje wat opengaat als ik windows op uitvoeren druk, dan gaat er even een zwart terminal venstertje open en vervolgens weer dicht. (het gaat zo snel, dat ik het nog niet heb weten te screenshotten)

« Reactie #22 Gepost op: 2007/12/05, 12:35:47 »
Als ik   net use x: \\vboxsvr\media   invoer in het dialoogboxje wat opengaat als ik windows op uitvoeren druk, dan gaat er even een zwart terminal venstertje open en vervolgens weer dicht. (het gaat zo snel, dat ik het nog niet heb weten te screenshotten)
bingo! ;)

klik op start - uitvoeren en in die box typt ge de letters "cmd" (zonder de "") en daar die regel kopieren...

ik ga zo meteen eens even een shared folder bijmaken hier, eens zien of ik niks belangrijks ben vergeten...

Bandicoot

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 2007/12/05, 13:16:59 »
Met jouw stappenplan was niks mis nunslaughter,die klopt exaxt !!

Hmm zoals nunslaughter zegt moet je natuurlijk wel echt een dosvenster openen !1 Dus toets bij uitvoeren command of cmd

Je krijgt dan een dosbox , in de dosbox die je ziet typ je je net use commando.  

Alleen op de knop drukken van de addtions gaat niet helpen, je moet in VB wel ff aangeven dat je hem als iso wil mounten, je ziet de addtions dan als "cd"in XP je kunt hem dan gewoon installeren ... Heb je btw wel eens de handleiding van de site gelezen die is zeer uitgebreid ( 160) pagina's en geeft praktisch overal antwoord op.

« Reactie #24 Gepost op: 2007/12/05, 13:31:38 »
Met jouw stappenplan was niks mis nunslaughter,die klopt exaxt !!

Hmm zoals nunslaughter zegt moet je natuurlijk wel echt een dosvenster openen !1 Dus toets bij uitvoeren command of cmd

Je krijgt dan een dosbox , in de dosbox die je ziet typ je je net use commando.  

Alleen op de knop drukken van de addtions gaat niet helpen, je moet in VB wel ff aangeven dat je hem als iso wil mounten, je ziet de addtions dan als "cd"in XP je kunt hem dan gewoon installeren ... Heb je btw wel eens de handleiding van de site gelezen die is zeer uitgebreid ( 160) pagina's en geeft praktisch overal antwoord op.
ok bedankt, dat scheelt alweer wat uittesten :)

ja die guest additions, ik hoor vaker problemen ermee...ik moest dus gewoon op devices - install ga klikken en de installatie begon vanzelf...als ge geen installatie voorgeschoted krijgt, dan moet ge eens kijken in uw verkenner, naar de cd gaan en op setup of install oid klikken...

en inderdaad, de handleiding is zeer uitgebreid en heel handig!