Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ext3fs onstabiel???  (gelezen 1126 keer)

Offline ivo

• Lid
ext3fs onstabiel???
« Gepost op: 2007/12/03, 20:55:18 »
Besten,

Ik heb het volgende fenomeen nu al voor zeker de 3e keer meegemaakt.
Een wijziging op disk (een gedownload bestand, een wijziging in een config bestand, ...) (b)lijkt na een reboot (ik zet mijn systeem 's avonds uit via system->quit->shut down) niet meer aanwezig te zijn. En dan bij wederom een herstart is de wijziging er plots weer wel.

Om een voorbeeld te geven, ik heb gisteren mijn /etc/fstab aangepast om de nieuwe Western Digital MyBook default als nfs-mount te starten.
Dat werkt als een zonnetje. Vervolgens zet ik vanavond mijn systeem aan, wordt de nfs-mount niet gelegd. Nee, allicht niet, die entry staat niet in /etc/fstab????????????????????????/
Dus, gereboot en wat blijkt, hij is weer terug?????????????????????????
Laatst ook met wat mp3 bestanden, de volgende dag waren ze pleite en even erna plop! weer terug?

Ik vertel hier geen geintjes en ik gebruik al 10 jaar Linux op de desktop dus ik ben ook geen newbie.

Iemand soortgelijke spookervaringen? Enig idee waar ik moet zoeken?
Waar en wanneer wordt bijvoorbeeld de ext3 journal geflushed?

gutsy, latest patces/updates.

inaninck@renault:/etc$ mount
/dev/sda1 on / type ext3 (rw,errors=remount-ro)
proc on /proc type proc (rw,noexec,nosuid,nodev)
/sys on /sys type sysfs (rw,noexec,nosuid,nodev)
varrun on /var/run type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev,mode=0755)
varlock on /var/lock type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev,mode=1777)
udev on /dev type tmpfs (rw,mode=0755)
devshm on /dev/shm type tmpfs (rw)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,gid=5,mode=620)
lrm on /lib/modules/2.6.22-14-generic/volatile type tmpfs (rw)
securityfs on /sys/kernel/security type securityfs (rw)
192.168.0.200:/shares/internal/PUBLIC on /MyBook type nfs (rw,rsize=8192,wsize=8192,timeo=14,intr,addr=192.168.0.200)
inaninck@renault:/etc$

Benieuwd naar jullie reacties!
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline woteb

• Lid
ext3fs onstabiel???
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/03, 21:08:16 »
Werk je soms met die UUID zaken in /fstab en /boot/grub/menu.lst ??

Daar heb ik ook slechte ervaringen mee en die ondingen veranderd in /dev/sda1 enz.

Slechte ervaringen betreffen een wat 'hangend' systeem waarbij het lijkt of de HD wat aan het zoeken is. Nadat ik die UUID zaken door dev/sda1 (enz.) heb vervangen loopt alles als een zonnetje.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline ivo

• Lid
ext3fs onstabiel???
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/03, 21:46:44 »
@woteb,

Ik heb al vaker over problemen met die UUID toestand gelezen, waarom blijft men dat handhaven wanneer dat niet 110% "fool"-proof is?

Niet dat ik van jou daarop antwoord verwacht, overigens....
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

JimZ

• Gast
ext3fs onstabiel???
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/03, 22:28:47 »
Voordeel is (of zou moeten zijn) voor zover ik het heb begrepen dat als je bij een bestaande installatie achteraf met partities gaat rommelen die UUId's van bestaande partities gelijk blijven ook als de partitie-aanduidingen (/dev/sdx etc.) veranderen en het systeem ze dan dus nog gewoon kan vinden.

Maar ik sluit me geheel aan bij woteb, practisch is het een ramp want als zo'n UUID om wat voor reden dan ook eens wel verandert ben je helemaal geweest.

Een simpele /dev/sdx-aanduiding veranderen is een eitje, een gewijzigde UUID achterhalen is een heel ander verhaal.

Maar het is blijkbaar modern, ik heb gezien dat ook MS ze inmiddels gebruikt in de Vista bootloader en verder bestaat er ook in de linuxwereld blijkbaar geen eenduidige mening over, de laatste Fedora gebruikt nog steeds de /dev/sdx aanduiding, SuSE 10.3 gebruikt daarentegen heel eigenwijs geen van beide maar "/dev/disk-by-id". Dat ziet er dan zo uit:

/dev/disk/by-id/scsi-SATA_Hitachi_HDT7250_VFK401R416HX0K-part14 /                    ext3       acl,user_xattr        1 1
/dev/disk/by-id/scsi-SATA_Hitachi_HDT7250_VFK401R416HX0K-part7 /media/DATA          vfat       users,gid=users,umask=0002,utf8=true 0 0
/dev/disk/by-id/scsi-SATA_Hitachi_HDT7250_VFK401R416HX0K-part10 swap                 swap       defaults              0 0
Enzovoort.

Tja.........

Gr,
Jim

Offline woteb

• Lid
ext3fs onstabiel???
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/03, 23:09:23 »
Citaat van: ivo
@woteb,

Ik heb al vaker over problemen met die UUID toestand gelezen, waarom blijft men dat handhaven wanneer dat niet 110% "fool"-proof is?

Niet dat ik van jou daarop antwoord verwacht, overigens....
Toch wel. Ik had met Edgy al trammelant met die UUID's toen ik erachter kwam dat mijn swap niet draaide en het systeem tergend langzaam was.. En wat jij in het begin aankaartte ben ik ook in zekere mate tegengekomen. Dat UUID mechanisme kan dus haperen en dan kan het wel eens 'lijken' (is niet zo) dat het systeem gaat hangen en schokkerig draait.

Maar na het opruimen van die UUID zut en er normale /dev/hda of /dev/sda van te maken was ik van die problemen af.

Maar onvindbare bestanden heb ik niet meegemaakt.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)