Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu weigert op te starten  (gelezen 726 keer)

mikedenys

• Gast
ubuntu weigert op te starten
« Gepost op: 2007/12/02, 21:25:29 »
Ben groentje met ubuntu!

Maar heb waarschijnlijk zitten prutsn om die desktop effects aan te zetten ( wat eindelijk gelukt was)
drivers enzo geinstalleert... ( in die xorg.config file die waarde ook verandert )

Heb computer dan gewoon uitgeschakelt
Maar als ik de computer terug opstart krijg ik enkel mooi zwart schermpje.
En dat blijft ook zo na lang wachten!

Kan iemand vertellen hoe ik die ubuntu terug kan doen werken?

Offline Tom4

• Lid
  • Steunpunt: Nee
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/02, 21:30:19 »
Probeer is :

CTRL+ALT+BACKSPACE.
of
Opstarten in recovery

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/03, 10:43:25 »
... en dan kan je wellicht recoveren door een vorige versie van je xorg.conf over je huidige te kopiëren

ls -l /etc/X11/xor*

toont je alle bestanden die beginnen met xorg in de configuratiedirectory. Het "actieve" bestand is xorg.conf. Dikwijls zullen er ook backups bestaan met één of andere extensie. Aan de hand van de datum heb je wellicht een hint van welke mogelijk goed zal werken. Plaats (kopieer = cp) die dan over je niet functionerende xorg.conf met

sudo cp /etc/X11/xorg.conf.backup /etc/X11/xorg.conf

(waarbij je /etc/X11/xorg.conf.backup vervangt door de correcte naam, natuurlijk). Veel kans dat je daarna terug grafisch kan opstarten.

mikedenys

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/04, 12:29:18 »
die ctrl-alt-back lukt dus niet.
en bij het opstarten in recovery mode word er na een einde gevraagd achter een commando.
Zou hier wel enkele dingen willen proberen maar ondervinding heeft me al meer dan genoeg geleerd dat er nie veel nodig is om mu systeem naar de zak te helpen. ( pas echt klote als het onverwacht is en er geen backup is ).
Dus wat moet ik hier intypen????
 :/

Offline Tico

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/04, 13:38:24 »
Als nix meer lukt, X-org maar weer herconfigureren middels het terminalvenster ... sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg