Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Alternatieven voor OpenOffice?  (gelezen 1487 keer)

Altair

• Gast
Alternatieven voor OpenOffice?
« Gepost op: 2007/11/28, 11:42:38 »
Hallo collega-Ubuntu'ers :)

Weet iemand misschien een leuk alternatief voor OpenOffice? Bij mij crasht ie namelijk steeds. Een zoektocht door verschillende fora leerde mij dat die crashes nogal wat verschillende oorzaken kan hebben, waardoor het vinden van een oplossing erg begint te lijken op het bekende speld-hooiberg verhaal.

Vroeger heb ik nog wel gebruik gemaakt van StarOffice (toen die nog gratis was), heeft iemand ervaring met die suite op Gutsy? Zijn er ook andere alternatieven?

De eerste die roept "MS Office!" krijgt een steen door z'n Windows, okay? :P

« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/28, 11:57:36 »
Het hangt er en beetje van af wat je met de Office suite moet gaan doen. Persoonlijk ben ik wel gecharmeerd van KOffice, maar dan moet je niet teveel uit moeten wisselen met andere MS Office gebruikers.

Abiword is een prima tekstverwerker, GNumeric een redelijk rekenbladprogramma (maar dan zonder .xls ondersteuning, tenzij ik dat heb gemist).

Offline woteb

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/28, 12:21:55 »
Gnumeric heeft wel degelijk een xls ondersteuning en ik spreek uit ruime ervaring. Ik heb zelfs xls bestanden kunnen openen waar Excel en OOo-Calc moeite mee hebben.
Gnumeric wordt ook door statistici zeer gewaardeerd door de zeer uitgebreide statistische functies (van horen zeggen). Maar voor xls bestanden kun je gerust het lichtgewicht Gnumeric gebruiken.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/28, 12:55:44 »
@ Woteb
Vraagje: Waarom krijg ik dan bij het openen van .xls bestanden de melding: "Niet ondersteund bestandsformaat"? (Ik heb Feisty draaien) Ook bij de mogelijkheden tot opslaan zie in het xls-formaat niet terug. Is er een plugin nodig?

Dank

Jan

Update: Ben maar even gaan Googlen. De GNumeric website geeft aan dat .xls wordt ondersteund. Waar komt dan mijn foutmelding vandaan? Hmmm.. verder zoeken.

Update 2: Opgelost. Onder Extra > Plugins stond een mooi lijstje plugins, maar geen van allen geactiveerd. Nu dus wel ;).
Kortom: GNumeric is een goed alternatief.

Offline Ubert

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/28, 13:18:14 »
Draai je nog ubuntu 6.06? Heb zelf ook gehad dat ie heel langzaam was. Nu in gutsy is ie wel snel.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/28, 15:50:52 »
Buiten misschien KDE Office is er geen volledig alternatief voor OpenOffice.org dat alle functionaliteit omvat. Het gaat hem hier vooral om presentaties, maar ook voor de (grafische) databasefunctionaliteit (hoewel OOo Base blijkbaar geen te hoge toppen scheert).

Natuurlijk zijn er in werkelijkheid wel alternatieven, maar dat zijn dan de op een andere leest geschoeide linux tools die - laten we zeggen - minder toegankelijk zijn voor de casuele computergebruiker. Ja, met Latex kan je geanimeerde presentaties maken, en sqlite is een topkwaliteit licht relationeel database systeem, en met php of vele andere programmeertalen kan je interfaces produceren en rapporten genereren.