Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Systeem crashed op grote bestanden.  (gelezen 545 keer)

macmaximus

• Gast
Systeem crashed op grote bestanden.
« Gepost op: 2007/11/27, 21:19:34 »
Hallo een ieder,

Had hier een paar dagen geleden een bericht geplaatst over devede. Mijn devede was onstabiel en maakte het proces niet af. Heb het geprobeerd met kleine bestanden en dan werkt devede wel goed.
Was vandaag bezig met het verplaatsen van grote hoeveelheden data van de ene schijf naar de andere; systeem crashed, geprobeerd devede te draaien; systeem crashed, nog een keer draaien van devede systeem crashed weer. Dit gebeurd vooral als ik grote bestanden behandel cq verplaats etc. Het crashen van het systeem is of het gewoon totaal vast zitten of het zit totaal vast en de lampjes op het toetsenbord knipperen. Het enige wat werkt is opnieuw opstarten.
Ben benieuwd of ik ergens een event viewer kan bekijken, zodat ik in ieder geval een indicatie heb waar ik het moet zoeken. Een andere optie is het totaal opnieuw installeren van ubuntu (gutsy gibbon). Maar hoe haal ik de harde schijf helemaal leeg?

groet MacMaximus

Offline Gandyman

• Lid
  • Steunpunt: Nee
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/27, 23:32:11 »
Gparted live-cd erin en alles formateren.
Zelfde kan met de Ubuntu Live cd :P

Denk eerder dat je ergens een geheugen prob hebt ??
Of je kopieerd van - naar een fat32 schijf. ??
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline BailHope

• Lid
    • Techneut
  • Steunpunt: Nee
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/28, 00:58:01 »
Ubuntu houdt een logboek bij. Dat vind je bij Systeem - Beheer - Logboek. Als je nadat hij is vastgelopen herstart en het logboek opent kan je waarschijnlijk enkele regels zien staan gewijd aan het probleem.

Kopieer deze even voor ons en misschien kunnen wij jou verder helpen ...
Ubuntu user #12046
Mijn blog voor techneuten: http://techneut.wordpress.com
Voor de professionele IT'er: http://it-potato.blogspot.com

macmaximus

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/28, 20:19:09 »
Heb gekeken naar het logboek. Wat daar instaat is toch eigenlijk de logbestanden van het opstarten, of niet? En welke logbestanden moet ik hebben: syslog, kern.log, messages, debug of deamon.log? Ga ze op dit moment bekijken maar enig hulp is welkom.

macmaximus

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/28, 20:22:34 »
Trouwens, ik werk niet op een fat32 schijf en bijv devede heeft het gewoon goed gedaan, alleen de laatste tijd (laatste paar dagen) niet meer met grote bestanden. Ook het verplaatsen van grote bestanden is erg buggy. Wat ik me wel kan voorstellen wat een reden zou kunnen zijn is dat ik er een harde schijf in heb gehangen, een schijf met NTFS.