Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Software installeren.  (gelezen 977 keer)

hvanessen

  • Gast
Software installeren.
« Gepost op: 2007/11/27, 13:25:40 »
Als ik een leuk programma vindt op internet en ik ga deze downloaden en op een usb stick meeneem met de bedoeling te installeren op mijn desktop pc thuis.

Hoe moet ik dan het programma installeren, want als ik de documentatie lees wordt er van uit gegaan dat je een internet aansluiting heb. Ik heb dus geen internet thuis en dus wil ik weten hoe ik dan een programma kan installeren.

Offline eXtreem

  • Lid
Software installeren.
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/27, 19:18:03 »
Je kan idd de installatiebestanden downloaden van internet. Probeer dan in elk geval bestanden te zoeken met de extentie .deb. Deze kunnen met een dubbelklik geinstalleerd worden, mits alle afhankelijkheden op je systeem staan.

Het is altijd beter om gewoon via de repositories te installeren. Dus via Installeren/Verwijderen of via Synaptic. Hiervoor is dan wel een internetverbinding nodig. Als je dan een pakket wilt installeren waar je nog alle afhankelijkheden voor geinstalleerd hebt staan, worden deze ook automatisch meegenomen. Door via de de repo's te installeren houd je je systeem ook lekker overzichtelijk.

Het is dus via .deb bestanden wel mogelijk, maar toch raad ik aan de pc op internet aan te sluiten als je een programma wil installeren. Op die manier krijg je ook alle updates voor de betreffende pakketten binnen.

Suc6,
Richard
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

Offline hello

  • Lid
Software installeren.
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/27, 19:41:14 »
Het probleem is dat elk pakket zijn afhankelijkheden heeft. Als je via intenet installeert komen die automatisch mee. Als je ze ergens anders haalt en dan pas op die computer wil installeren, moet je ook al die afhankelijkheden installeren. En je weet op voorhand niet welke je nog nodig hebt (je weet wel welke je allemaal nodige hebt, maar niet welke op je systeem al staan en welke niet). Als je het toch aandurft (:) aandurven is een groot woord) kan je programma's halen van http://packages.ubuntu.com

Succes ermee!

Offline Rulus

  • Lid
Software installeren.
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/27, 20:07:02 »
Andersom werkt wel. Je kan op je pc thuis in Synaptic (Systeem > Beheer > Synaptic pakketbeheer) de programma's aanklikken die je wil installeren, en dan via File > Generate download script een scriptje maken om de bestanden op een andere computer te downloaden. Deze bestanden moet je dan op je usb stick zetten en nadien op je computer installeren (dat kan via File > Add downloaded packages in Synaptic).

hvanessen

  • Gast
Software installeren.
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/28, 11:42:01 »
Deze laatste opmerking, is precies wat ik bedoel en daar ga ik dan ook mee aan de slag. Als het lukt hoor je het

Offline Rulus

  • Lid
Software installeren.
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/28, 11:51:48 »
Citaat van: "Mail van hvanessen"
Rulus,

Je zegt dat je een scriptje kunt maken om software dan via een andere pc binnen te halen.
Hoe werkt dat dan met dat scriptje. Moet je die dan op die andere pc uitvoeren en zo ja moet dat ook een linux pc zijn ?

Graag wat meer informatie
Je kan dat uitvoeren op een linux pc, dan gaat hij alles automatisch downloaden. Het script is in feite gewoon een tekstbestand waarin (onder andere) de downloadlinks staan naar alle paketten, je kan die dus ook manueel of met een andere downloadmanager downloaden. Dat moet dus niet per sé onder Linux, maar kan onder elk besturingssysteem.

hvanessen

  • Gast
Software installeren.
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/12, 13:50:52 »
Ik begrijp de manier van werken, maar dan moeten de programma's bekend zijn in de repo's. Maar hoe kan ik deze repo's updaten zonder een internet verbinding.

Is dit een bestand die ergens gedownload kan worden en die je dan kunt  installeren en dan via apt-get update/upgrade bijwerken.