Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: games en scrollen traag.  (gelezen 846 keer)

doommaniac

  • Gast
games en scrollen traag.
« Gepost op: 2007/11/26, 11:53:29 »
goedemorgen.
ik heb een vraagje.
als ik scroll in firefox of een game speel gaat dat niet vloeiend,het schokt een beetje.
ik heb een ati x1600 pro videokaart,nu heb ik bij de installatie van gusty de driver geactiveerd,en daarna heb ik een handleiding van crashit uitgevoerd.
om zo de compiz te kunnen installeren,dat is me allemaal gelukt,het enige wat nog niet goed werkt is dat het scrollen en games spelen niet goed werkt.
en als ik firefox minimaliseer dan gaat het ook een beetje schokkend.
wat kan ik hieraan doen.
kan iemand hiermee misschien helpen.
alvast bedankt.

gr.doommaniac

Offline Erik Terpstra

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
games en scrollen traag.
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/26, 12:34:23 »
Wat krijg je te zien als je deze commando's uitvoert?

  fglrxinfo

en:

  glxinfo

Offline siegi

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
games en scrollen traag.
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/26, 13:01:32 »
Als je compiz afzet moet het probleem opgelost zijn.
aiglx en gl  gaan nog niet goed samen.  
Nvidia heeft dit probleem niet meer omdat ze zelfs een alternatief hebben ontwikkeld voor aiglx

Offline SWAT

  • Administrator
    • http://www.schauenburg.nl/
  • Steunpunt: Nee
games en scrollen traag.
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/26, 13:39:12 »
Zet compiz uit. Games + compiz = niet fijn. Wat is "een handleiding van crashit"?

Benjamin1987

  • Gast
games en scrollen traag.
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/26, 14:15:44 »
probeer eens metacity --replace en start dan je games nog eens op. Waarschijnlijk werkt het dan wel aangezien, zoals eerder genoemd, compiz slecht werkt met games. Om compiz terug te zetten typ:  compiz --replace  Bij mij werkt dit wel.

doommaniac

  • Gast
games en scrollen traag.
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/29, 10:51:51 »
Citaat van: eterps
Wat krijg je te zien als je deze commando's uitvoert?

  fglrxinfo

en:

  glxinfo
goedemorgen ik krijg dit te zien.
michel@michel-desktop:~$ fglrxinfo
display: :0.0  screen: 0
OpenGL vendor string: ATI Technologies Inc.
OpenGL renderer string: Radeon X1600 Series
OpenGL version string: 2.0.6473 (8.37.6)

michel@michel-desktop:~$   glxinfo
name of display: :1.0
Xlib:  extension "XFree86-DRI" missing on display ":1.0".
display: :1  screen: 0
direct rendering: No (If you want to find out why, try setting LIBGL_DEBUG=verbose)
server glx vendor string: SGI
server glx version string: 1.2
server glx extensions:
    GLX_ARB_multisample, GLX_EXT_visual_info, GLX_EXT_visual_rating,
    GLX_EXT_import_context, GLX_EXT_texture_from_pixmap, GLX_OML_swap_method,
    GLX_SGI_make_current_read, GLX_SGIS_multisample, GLX_SGIX_hyperpipe,
    GLX_SGIX_swap_barrier, GLX_SGIX_fbconfig
client glx vendor string: ATI
client glx version string: 1.3
client glx extensions:
    GLX_EXT_visual_info, GLX_EXT_visual_rating, GLX_EXT_import_context,
    GLX_ARB_get_proc_address, GLX_SGI_video_sync, GLX_ARB_multisample,
    GLX_ATI_pixel_format_float, GLX_ATI_render_texture
GLX version: 1.2
GLX extensions:
    GLX_EXT_visual_info, GLX_EXT_visual_rating, GLX_EXT_import_context,
    GLX_ARB_multisample
OpenGL vendor string: ATI Technologies Inc.
OpenGL renderer string: Radeon X1600 Series
OpenGL version string: 1.2 (2.0.6473 (8.37.6))
OpenGL extensions:
    GL_ARB_multitexture, GL_ARB_texture_border_clamp, GL_ARB_texture_cube_map,
    GL_ARB_texture_env_add, GL_ARB_texture_env_combine,
    GL_ARB_texture_env_dot3, GL_ARB_transpose_matrix, GL_EXT_abgr,
    GL_EXT_blend_color, GL_EXT_blend_minmax, GL_EXT_blend_subtract,
    GL_EXT_texture_env_add, GL_EXT_texture_env_combine,
    GL_EXT_texture_env_dot3, GL_EXT_texture_lod_bias

   visual  x  bf lv rg d st colorbuffer ax dp st accumbuffer  ms  cav
 id dep cl sp sz l  ci b ro  r  g  b  a bf th cl  r  g  b  a ns b eat
----------------------------------------------------------------------
0x2c 24 tc  0 32  0 r  y  .  8  8  8  8  0 24  8  0  0  0  0  0 0 None
0x2d 24 tc  0 32  0 r  .  .  8  8  8  8  0  0  0  0  0  0  0  0 0 None
0x2e 32 tc  0 32  0 r  y  .  8  8  8  8  0 24  8  0  0  0  0  0 0 Ncon
0x2f 32 tc  0 32  0 r  .  .  8  8  8  8  0  0  0  0  0  0  0  0 0 Ncon
michel@michel-desktop:~$   glxinfo
ik heb geen idee wat dit is en hoe je kan zien dat het goed werkt.
die a.u.b wat verdere uitleg.

gr.doommaniac

tim250

  • Gast
games en scrollen traag.
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/05, 12:55:11 »
UP!

Ik ondervind ook dit probleem: vooral het traag scrollen in Firefox is ronduit irritant. Compiz staat uitgeschakeld bij mij. Onder Windows ondervind ik dit probleem niet.

Een beetje meer systeem info: AMD Athlon 3000+, 1.2GB RAM, ATI 9600 256mb.

Citaat
tim@Ubuntu:~$ fglrxinfo
display: :0.0  screen: 0
OpenGL vendor string: DRI R300 Project
OpenGL renderer string: Mesa DRI R300 20060815 AGP 8x x86/MMX+/3DNow!+/SSE2 TCL
OpenGL version string: 1.3 Mesa 7.0.1
Citaat
tim@Ubuntu:~$ glxinfo
name of display: :0.0
display: :0  screen: 0
direct rendering: No (If you want to find out why, try setting LIBGL_DEBUG=verbose)
server glx vendor string: SGI
server glx version string: 1.2
server glx extensions:
    GLX_ARB_multisample, GLX_EXT_import_context, GLX_EXT_texture_from_pixmap,
    GLX_EXT_visual_info, GLX_EXT_visual_rating, GLX_MESA_copy_sub_buffer,
    GLX_OML_swap_method, GLX_SGI_make_current_read, GLX_SGI_swap_control,
    GLX_SGIS_multisample, GLX_SGIX_fbconfig, GLX_SGIX_visual_select_group
client glx vendor string: ATI
client glx version string: 1.3
client glx extensions:
    GLX_EXT_visual_info, GLX_EXT_visual_rating, GLX_EXT_import_context,
    GLX_ARB_get_proc_address, GLX_SGI_video_sync, GLX_ARB_multisample,
    GLX_ATI_pixel_format_float, GLX_ATI_render_texture
GLX version: 1.2
GLX extensions:
    GLX_EXT_visual_info, GLX_EXT_visual_rating, GLX_EXT_import_context,
    GLX_ARB_multisample
OpenGL vendor string: DRI R300 Project
OpenGL renderer string: Mesa DRI R300 20060815 AGP 8x x86/MMX+/3DNow!+/SSE2 TCL
OpenGL version string: 1.3 Mesa 7.0.1
OpenGL extensions:
    GL_ARB_imaging, GL_ARB_multitexture, GL_ARB_texture_border_clamp,
    GL_ARB_texture_cube_map, GL_ARB_texture_env_add,
    GL_ARB_texture_env_combine, GL_ARB_texture_env_dot3,
    GL_ARB_transpose_matrix, GL_EXT_abgr, GL_EXT_blend_color,
    GL_EXT_blend_minmax, GL_EXT_blend_subtract, GL_EXT_texture_env_add,
    GL_EXT_texture_env_combine, GL_EXT_texture_env_dot3,
    GL_EXT_texture_lod_bias

   visual  x  bf lv rg d st colorbuffer ax dp st accumbuffer  ms  cav
 id dep cl sp sz l  ci b ro  r  g  b  a bf th cl  r  g  b  a ns b eat
----------------------------------------------------------------------
0x23 24 tc  0 32  0 r  y  .  8  8  8  8  0 24  8  0  0  0  0  0 0 None
0x24 24 tc  0 32  0 r  y  .  8  8  8  8  0 24  0  0  0  0  0  0 0 None
0x25 24 tc  0 32  0 r  y  .  8  8  8  8  0 24  8 16 16 16 16  0 0 Slow
0x26 24 tc  0 32  0 r  y  .  8  8  8  8  0 24  0 16 16 16 16  0 0 Slow
0x27 24 tc  0 32  0 r  .  .  8  8  8  8  0 24  8  0  0  0  0  0 0 None
0x28 24 tc  0 32  0 r  .  .  8  8  8  8  0 24  0  0  0  0  0  0 0 None
0x29 24 tc  0 32  0 r  .  .  8  8  8  8  0 24  8 16 16 16 16  0 0 Slow
0x2a 24 tc  0 32  0 r  .  .  8  8  8  8  0 24  0 16 16 16 16  0 0 Slow
0x2b 24 dc  0 32  0 r  y  .  8  8  8  8  0 24  8  0  0  0  0  0 0 None
0x2c 24 dc  0 32  0 r  y  .  8  8  8  8  0 24  0  0  0  0  0  0 0 None
0x2d 24 dc  0 32  0 r  y  .  8  8  8  8  0 24  8 16 16 16 16  0 0 Slow
0x2e 24 dc  0 32  0 r  y  .  8  8  8  8  0 24  0 16 16 16 16  0 0 Slow
0x2f 24 dc  0 32  0 r  .  .  8  8  8  8  0 24  8  0  0  0  0  0 0 None
0x30 24 dc  0 32  0 r  .  .  8  8  8  8  0 24  0  0  0  0  0  0 0 None
0x31 24 dc  0 32  0 r  .  .  8  8  8  8  0 24  8 16 16 16 16  0 0 Slow
0x32 24 dc  0 32  0 r  .  .  8  8  8  8  0 24  0 16 16 16 16  0 0 Slow
0x64 32 tc  1  0  0 c  .  .  0  0  0  0  0  0  0  0  0  0  0  0 0 None
Op voorhand al bedankt!

grtz
t.

Offline Erik Terpstra

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
games en scrollen traag.
« Reactie #7 Gepost op: 2007/12/05, 19:45:48 »
Aks fglrxinfo het over Mesa heeft, dan wordt 3D acceleratie niet door de video kaart maar d.m.v. software geregeld.
Dit verklaart de traagheid bij tim250.
Ik weet niet goed welk probleem er bij doommaniac is, ik raad aan het volgende nog eens door te nemen:

http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu_Gutsy_Installation_Guide