Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: geinstalleerde hardware en drivers  (gelezen 1852 keer)

sandervanzijl

  • Gast
geinstalleerde hardware en drivers
« Gepost op: 2007/11/22, 09:51:43 »
ik wil graag overstappen op ubuntu, maar wil wel hetzelfde gebruiksgemak als in windows.

een van de dingen die ik niet kan vinden op het forum is waar ik een overzicht kan krijgen van de gedetecteerde hardware, en of voor die hardware ook drivers zijn geinstalleerd.

onder windows gebruik je hiervoor de device manager. ik wil geen gebruik maken van commandline opties. dit vind ik hopeloos verouderd. is er een grafisch programma dat ik kan gebruiken en als dit geinstalleerd moet worden: hoe doe ik dit.

zijn er linux distributies die qua hardware ondersteuning net zo makkelijk werken als windows, als ubuntu dit niet doet?

Offline Soul-Sing

  • Lid
geinstalleerde hardware en drivers
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/22, 10:15:10 »
bij systeem: voorkeuren: hardwareinfo.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
geinstalleerde hardware en drivers
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/22, 10:46:26 »
Hou er wel rekening mee, dat Linux *anders* is dan Windows en dus ook soms *anders* werkt. Niet moeilijker of ingewikkelder, maar gewoon anders. Dat kan in het begin frustrerend zijn, want je bent natuurlijk gewend aan Windows.

In het begin van mijn kennismaking met Ubuntu vond ik dat soms ook hoogst irritant. Dat was natuurlijk niet helemaal fair jegens Linux.

sandervanzijl

  • Gast
geinstalleerde hardware en drivers
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/22, 11:42:50 »
zolang "anders" maar logisch en begrijpbaar blijft.

een command prompt moeten gebruiken om software of hardware te installeren valt wat mij betreft niet onder deze definitie.

er is de laatste tijd veel discussie over het gebruik van linux ipv windows omdat het goedkoper is, microsoft monopolie etc. maar dan moet linux wel geschikt zijn voor mensen die niet onder de motorkap willen duiken als ze iets simpels als wat nieuwe hardware willen gebruiken. doet hoeft bij een mac per slot van rekening ook niet.

dat er een learningcurve is omdat dingen anders werken is logisch.

in ieder geval ga ik eens kijken wat die hardwareinfo me biedt.

geinstalleerde hardware en drivers
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/22, 12:10:31 »
Persoonlijk heb ik weinig last gehad met de installatie, de printers (Canon en HP), cardreader (Trust), mobiele telefoon (Sony Ericsson), scanner (Canon), 2e netwerkkaart (Via Rhine), USB wireless adapter (Netgear van @Slome), webcam (Creative), TV-kaart (PVR-150) en de bluetooth werden automatisch gevonden. Daar moest niets voor geïnstalleerd te worden;) Ook alle onboard zaken van de mammaplank leverden geen problemen op (USB, Firewire, geluidskaart, netwerkkaart, videokaart, serieel en parallel). Alleen voor de videokaart heb ik de restricted drivers geïnstalleerd... nou ja, even een vinkje gezet en opnieuw opgestart :D)

Onder Windows XP moest ik drivers installeren (en in de meeste gevallen downloaden voor de laatste versies) voor bijna alles.... Vista deed het iets beter, maar daar waren de scanner en bluetooth niet aan de praat te krijgen wegens gebrek aan drivers.
[AMD X2 4600+] [8GB geheugen] [540 GB + 2 x 200 GB + 1 x 320 GBHD] [Kubuntu 8.10 + Vista Home Premium]

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
geinstalleerde hardware en drivers
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/22, 14:45:06 »
Citaat van: sandervanzijl
zolang "anders" maar logisch en begrijpbaar blijft.

een command prompt moeten gebruiken om software of hardware te installeren valt wat mij betreft niet onder deze definitie.
Normaal gesproken hoeft dat ook niet. Lees de documentatie eens na:
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/gebruik/softwareinstalleren/

Doe in elk geval ook even dit:
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/directdoen/