## NOTE: LEES EERST FF ALLES DOOR, IK GEEF HANDREIKINGEN EN GEEN ULTIEME OPLOSSINGEN EN MEERDERE MOGELIJKHEDEN.
######################################################
Je sources.list vind je hier, System > Administration > Software Sources and add the universe software repository
of
Open terminal en typ:
sudo gedit /etc/apt/sources.list
Maak eerst een backup van je sources.list
sudo cp /etc/apt/sources.list /etc/apt/sources.backup
En haal de # weg voor de regels die actief moeten worden.
###############################################################
Hmmz ik denk dat we beter ff van voor af aan kunnen beginnen, want dit word nix vrees ik.
Als ik je 1e postje lees,
Ik ben een absolute newbee met linux. Net een nieuwe Dell poweredge SC440 aangeschaft zonder OS.
2SATA schijven in RAID1 config via een PCI bridge en 4Gb intern geheugen.
Vrees ik dat dit wel eens het boertje kan zijn wat je in de weg zit
Want een server installatie zou in principe minder veeleisend zijn dan een desktop installatie.
En dus ben ik bang dat je moderbord RAID de boel in het 100 gooit tijdens de installatie.
############################
Goed je wilt RAID1.
Veel moederborden simuleren RAID1 en dit breekt je op in Linux.
Je kan beter die Raid uit zetten op je Moederbord en dan achteraf met
mdadm of met
dmraid een software raid gebruiken.
Dit werkt net zo goed, zoniet beter.
Lees:
https://help.ubuntu.com/community/FakeRaidHowtoKijk even in je bios en zoek waar die raid staat, en vervolgens kies je hier voor AHCI.
Wat gebeurd er nu ?
Je installeerd bijv. de server versie van Ubuntu en wanneer je helemaal klaar bent hiermee trek je de 2e harddisk erbij.
op dat moment word alle data en dus de hele harddisk gekopieerd naar de 2e HD zodat ze exact gelijk zijn.
Vanaf dat moment heb je dus echt Raid1.
Prob is allereerst dat je Ubuntu nu goed moet installeren op 1 Harddisk zodat alles naar wens werkt.
Installeren van de server kan je het beste Deze HowTO volgen wederom van Falko Timme:
http://howtoforge.com/perfect_setup_ubuntu_6.06De beschrijving gaat over Dapper Drake maar dit is voor de nieuwste versie Gutsy Gibbon niet anders.
In Gutsy is alleen maar de software verbeterd voor de rest niets.
Dus de handleiding kan je gewoon volgen.
Let wel ff op wat je straks gaat kiezen voor je RAID
Of
mdadm of met
dmraid.
Voor die laatste kan je weer deze HowTO lezen:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=408461Of deze:
(LET OP DE GEBRUIKER FORMATEERD DE HD MET reiserfs EN DIT MOET JE NIET DOEN WIJ GEBRUIKEN EXT3 ))################################################
Setting it all from the command line
The system was all set up prior to the Software RAID. Also, I don’t have any X server so all I did was through the command line. Actually, through an SSH session.
The hard work
The first thing I did was checking if both hard drives were being correctly detected on BIOS. They were, let’s move on.
Next, let’s set a partition on each disk and then set its type to Linux RAID. To do such, let’s first figure out which devices the disks got mapped to.
Type $ cat /proc/diskstats. Mine were detected as /dev/hda and /dev/hdc.
To set up a partitition, run fdisk twice, each one for each disk and do the following:
$ fdisk /dev/hdX
Type ‘n’, create a logic partition. Write down the cylinders you used because the partitions on the others disk have to fill the same exact ammount of space. Set it’s type to ‘fd’ by typing t. Finally, save the changes by typing w.
I’ll remember once again than you have to follow this procedure twice, once of earch hard drive.
Now it’s time to create the virtual disk. Make sure mdadm is installed. If it isn’t, I can lend you a hand on that. Just do
$ apt-get install mdadm
Then, fire up the following command
$ mdadm --create --verbose /dev/md0 --level=1 --raid-devices=2 /dev/hda1 /dev/hdc1
Congratulations, your virtual RAID1 hard drive has been successfully created!
Now we need to create a partition with a real file system instead of that virtual Linux RAID you set before.
We’re almost done. Restart the computer.
$ shutdown -r now
The disks are now being synced. You can’t use the virtual disk.. yet. Type
$ watch cat /proc/mdstat and wait until the rsync finishes. In the meanwhile, get a nice cup of coffee of your favourite beverage.
Did it finish? Great!
Format it:
$ mkfs -t reiserfs /dev/md0
Add the new virtual disk entry to /etc/fstab (explaining how /etc/fstab works is out of the scope of this article) and do issue
$ mount -a
Conclusions
You just set a Software RAID on GNU/Linux through the command line. Bottom line conclusions: Linux rocks! :-)
References
http://www.linuxdevcenter.com/pub/a/linux/2002/12/05/RAID.htmlhttps://wiki.ubuntu.com/Raid?highlight=%28raid%29http://www.howtoforge.com/linux_software_raidFuture work
#########################################################
LAST BUT NOT LEAST:
Wat je ook kan doen is met de AlternateCD installeren:
Tijdens het configureren van de schijven kan je de schijven en/of partities aangeven die als raid gebruikt moeten worden. Hierna configureer je de software raid arrays zoals jij dat wil (raid 0, 1, etc.)
Echter hierna zul je dus wederom met die HowTO van Falko Timme de server af moeten maken door het AMP gebeuren te installeren.
Omdat je met de Alternate cd niet automatisch alle server zaken installeerd.
########################################
Toch blijf ik erbij dat je aan het einde WEBMIN moet installeren omdat je dan vanop afstand de server geweldig kan beheren en eventueel zaken achteraf nog kan installeren.
Ook kan je achteraf nadat je met de SERVER installatie cd middels de HowTO van Falko Timme je server helemaal klaar hebt met WEBMIN alsnog RAID1 configureren en installeren.
Dus je hoeft je niet vooraf hierover druk ta maken....
#########################################
SLOT
Je ziet er zijn een aantal mogelijkheden om tot je doel te komen.
Lees alles ff rustig door en maak jezelf een beetje vertrouwd met de materie.
Dit is gewoon belangrijk omdat je dan niet aldoor tegen problemen oploopt die in de praktijk eigenlijk geen problemen zijn.
Onthoud goed dat in LINUX altijd vele mogelijkheden om hetzelfde doel te bereiken dus trek je nooit op aan 1 ding.