Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gamen in linux: wine of cedega?  (gelezen 7324 keer)

Gamen in linux: wine of cedega?
« Gepost op: 2007/11/20, 20:46:33 »
Als beginnend gebruiker van Ubuntu/Xubuntu (2 pc's) vroeg ik mij af wat de beste manier is om spellen te spelen in linux. Het gaat dan vooral om de spellen F.E.A.R, Battlefield 1942, 2142 en 2, Supreme Commander en meer in dat straatje. Aangezien ik mij hekel aan het feit dat bij Xp er allemaal rotzooi bij moet draaien (virusscanner, firewall etc.etc) wil ik deze spellen graag in linux spelen, maar uiteraard wel met dezelfde kwaliteit. Ik had al het een en ander gehoord over cedega en wine, echter spreken verschillende mensen elkaar tegen. Is er nog een beter alternatief? Of is 1 van deze 2 programma's goed genoeg om deze spellen goed te draaien?
Op de chat te vinden als debiantux

« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/20, 20:54:04 »
kijk eens hier:

http://appdb.winehq.org/appbrowse.php
http://games.cedega.com/gamesdb/

er staat bij elk spel wel hoe het bij de mensen draait...

ik heb tot nu toe enkel negatieve ervaringen met cedega, nog niks aan de praat gekregen...
via wine dan wel al enkele dingen draaiende gekregen...niet dat ik veel game, maar dit is mijn ervaring...

Offline bartek

• Lid
    • http://bartek.blogsome.com
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/20, 20:55:11 »
Cedega geeft je een grotere kans dat je spellen goed werken maar is betalend.
Wine evolueert goed maar kan nog niet zoveel aan, is wel gratis.
Hier is een how to over wine. Onderaan staat een link met programma's die draaien onder Wine:
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/gebruik/wine/
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline hello

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/20, 20:57:42 »
Cedega is betalend en wine is open source. Cedega ondersteund veel meer spelen, maar eens uitproberen met wine kan zeker geen kwaad. Je kan altijd eerst hier kijken: http://appdb.winehq.org/ en zoeken op jou spelletje. En probeer het zeker. Een programma dat nu niet werkt, werkt soms in de volgende versie en omgekeerd. Om om de twee weken (want om de twee weken is er een nieuwe versie) een nieuwe versie te krijgen via het update systeem, moet je wel de pakketbronnen toevoegen, zie http://winehq.org/site/download-deb. Dit werkt even goed in xubuntu!

Succes ermee!

Edit: ze waren me weer al voor :)

« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/20, 21:02:12 »
Ik vraag me bijvoorbeeld nu het volgende af. Stel ik wil battlefield 2 spelen, wat werkt het beste?
Battlefield 2 in een dual boot in Xp draaien
Battlefield 2 met cedega
Battlefield 2 met wine

Met wine zal ik zeker proberen, als mensen betere ervaringen hebben met bijvoorbeeld een dual boot hoor ik het graag :D (dual boot vind ik lastig, omdat je dan telkens moet herstarten :P)

Offline SWAT

• Administrator
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/20, 22:55:31 »
probeer het uit! :)

« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/20, 23:42:19 »
cedega moet je voor betalen, dus ik zal me beperken tot dual boot en wine :P

« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/21, 08:30:50 »
De spellen die jij noemt zijn niet of slecht speelbaar onder linux.
Dual boot is vooralsnog de beste optie IMO.

Monk.

Offline Ampul

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/21, 11:51:32 »
Niet echt een oplossing voor je probleem, maar er zijn mp shooters zoals ET en Tremulous die net zo verslavend zijn als het straatje van Battlefield.
(Persoonlijk vond ik 1942 de beste.)

Als je echter een betalend spel wilt gamen onder linux: Quake Wars
(De demo kan je in ieder geval eens uittesten.)

http://tweakers.net/meuktracker/16367/enemy-territory-quake-wars-linux-demo.html

Offline SWAT

• Administrator
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/21, 12:34:55 »
Citaat van: Monkwarrior
De spellen die jij noemt zijn niet of slecht speelbaar onder linux.
Nou, ik vond Battlefield 2 anders aardig goed spelen met Cedega.

« Reactie #10 Gepost op: 2007/11/21, 13:53:57 »
Momenteel een dual boot gemaakt. Bij Xp de spellen voor windows, bij Ubuntu de spellen voor linux :D En aangezien er toch een aardig lucratief aanbod is, zal ik dat eerst eens gaan uitproberen. Dat wordt even googlen op leuke linux-games :D

« Reactie #11 Gepost op: 2007/11/21, 16:49:47 »
Al de eerste linux-games gedownload, echter een probleempje met het uitvoeren ervan. Als ik het bestand open, en uitvoer in een terminalvenster, kom ik op het punt dat je de map mag kiezen. Als ik dan bijvoorbeeld /usr/local/games/bla kies, krijg ik te zien dat ik geen schrijfpermissie heb. Hoe krijg ik die permissie wel?

Offline Ampul

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2007/11/21, 17:07:53 »
Citaat van: kebabfish
Al de eerste linux-games gedownload, echter een probleempje met het uitvoeren ervan. Als ik het bestand open, en uitvoer in een terminalvenster, kom ik op het punt dat je de map mag kiezen. Als ik dan bijvoorbeeld /usr/local/games/bla kies, krijg ik te zien dat ik geen schrijfpermissie heb. Hoe krijg ik die permissie wel?
Naar mijn ervaring is het beter de map /home/gebruikersnaam/games te kiezen. Daar heb je standaard alle rechten op.
Laat het weten als ik hier de bal misla.

Offline SWAT

• Administrator
« Reactie #13 Gepost op: 2007/11/21, 17:12:38 »
kijk eens in synaptic en installeer de games daarmee.

Offline Ampul

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2007/11/21, 17:52:11 »
Citaat van: SWAT
kijk eens in synaptic en installeer de games daarmee.
Tremulous in ieder geval niet installeren via Installeren/verwijderen. (De boel staat na de install in verkeerde mappen + je kunt de client niet updaten.)
Download de game van de officiële site.

« Reactie #15 Gepost op: 2007/11/21, 18:26:03 »
Citaat van: Ampul
Naar mijn ervaring is het beter de map /home/gebruikersnaam/games te kiezen. Daar heb je standaard alle rechten op.
Laat het weten als ik hier de bal misla.
Klopt als een bus, doet het nu wel :D bedankt daarvoor :)

En tremulous doet het hier wel via de gewone installatie, wellicht is dat geupdate? (en het probleem zo verholpen?)

« Reactie #16 Gepost op: 2007/11/22, 21:01:34 »
America's army 2.5 krijg ik niet aan de praat. Alles gewoon gedownload, geinstalleerd maar hij start niet op. Ik krijg een fractie van een seconde dat terminalvenster in beeld (als ik uitvoeren in terminal doe), maar verder gebeurt er niks. Kent iemand dit probleem?

gekky29

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 2007/11/22, 23:51:04 »
America's army 2.5 krijg ik niet aan de praat. Alles gewoon gedownload, geinstalleerd maar hij start niet op. Ik krijg een fractie van een seconde dat terminalvenster in beeld (als ik uitvoeren in terminal doe), maar verder gebeurt er niks. Kent iemand dit probleem?
heb je toevallig compiz draaien die ff uit zetten dan doet ie het wel :)

« Reactie #18 Gepost op: 2007/11/23, 20:26:17 »
helaas geen resultaat :P

« Reactie #19 Gepost op: 2007/11/24, 11:17:46 »
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=533257&highlight=winefix

probeer hier eens mee, blijkbaar werken sommige dingen wel met deze fix die onder de gewone wine niet draaien...

« Reactie #20 Gepost op: 2007/11/24, 15:23:07 »
America's army hoeft niet via wine, kan je gewoon zo installeren en spelen. Echter lukt het spelen bij mij niet zo, hij start nog steeds niet op...

gekky29

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 2007/11/24, 17:50:45 »
hoe heb je compiz uit gezet ?

« Reactie #22 Gepost op: 2007/11/24, 17:58:07 »
Via systeemmonitor... Maar blijkbaar kan/moet dat anders? Dan zou ik graag willen horen hoe :D

gekky29

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 2007/11/24, 18:00:37 »
systeem -->voorkeuren --> uiterlijk -->tablad visuele effecten-->bovenste optie (geen)
zo zet ik em uit

« Reactie #24 Gepost op: 2007/11/25, 15:42:36 »
Ook geprobeerd, geen effect... Zal ik dan een verkeerde download hebben? :S