Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: sweex printer server  (gelezen 2961 keer)

abartels

• Gast
sweex printer server
« Gepost op: 2007/11/20, 15:59:58 »
Ik heb een sweex printer server (pr010) welke onder windows wel werkt.

Ik wil deze nu onder  Ubuntu aan de gang krijgen maar weet nie hoe..

Iemand ervaring?

Offline SWAT

• Administrator
    • http://www.schauenburg.nl/
  • Steunpunt: Nee
sweex printer server
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/20, 22:57:30 »
Kijk eerst bij openprinting of het ondersteund wordt en met welke driver, vervolgens kun je CUPS installeren/configureren (als dat nog niet gedaan is)

abartels

• Gast
sweex printer server
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/21, 19:24:49 »
ik kom niet echt verder...niets schijnt te lukken

Offline bram103

• Lid
sweex printer server
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/21, 19:33:15 »
Als het onder windows werkt zonder dat er speciaal voor die printserver bestemde sotware is geinstalleerd denk ik dat het ook zou moeten werken met CUPS via SAMBA, precies zoals je een gedeelde windows printer installeerd. (Printerconfiguratie -> Nieuwe printer -> Windows Printer via SAMBA ....) CUPS en SAMBA moeten wel geinstalleerd zijn natuurlijk.

Offline peter1977

• Lid
sweex printer server
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/23, 11:26:52 »
Ik heb zelf een router van Tornado met printserverfunctionaliteit (en parallelle poort) ingebouwd. Als je een printer wilt aansturen die hierop aangesloten zit, gaat dit volgens het lpd protocol (lpd://)

Ik neem aan dat jouw Sweex PR010 een IP-adres heeft? Je voegt dan via Beheer --> Printerbeheer (geloof ik) een nieuwe printer toe. Geef aan dat het een LPD printer is en geef als adres het IP-adres van de printer op. Selecteer vervolgens de fabrikant en modelnummer van de aangesloten printer.

Als het goed is staat hij nu in de lijst met printers. Bij mij moest ik nog even het adres veranderen met de toevoeging lp, omdat dit de standaard queuenaam is voor de printserver. Bij mij is het nu lpd://192.168.123.254/lp

Bij jou zal het ook zoiets moeten zijn denk ik.

Als dit niet lukt probeer 'm dan toe te voegen als TCP/IP printer met het IP-adres van de printserver.

abartels

• Gast
sweex printer server
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/25, 11:57:05 »
Citaat van: peter1977
Ik heb zelf een router van Tornado met printserverfunctionaliteit (en parallelle poort) ingebouwd. Als je een printer wilt aansturen die hierop aangesloten zit, gaat dit volgens het lpd protocol (lpd://)

Ik neem aan dat jouw Sweex PR010 een IP-adres heeft? Je voegt dan via Beheer --> Printerbeheer (geloof ik) een nieuwe printer toe. Geef aan dat het een LPD printer is en geef als adres het IP-adres van de printer op. Selecteer vervolgens de fabrikant en modelnummer van de aangesloten printer.

Als het goed is staat hij nu in de lijst met printers. Bij mij moest ik nog even het adres veranderen met de toevoeging lp, omdat dit de standaard queuenaam is voor de printserver. Bij mij is het nu lpd://192.168.123.254/lp

Bij jou zal het ook zoiets moeten zijn denk ik.

Als dit niet lukt probeer 'm dan toe te voegen als TCP/IP printer met het IP-adres van de printserver.
is er een manier om achter dat IP-adres te komen?

Offline Gandyman

• Lid
sweex printer server
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/25, 22:04:19 »
ff op je router inloggen en daar kijken welke PCtje en of apparaten een lease gekregen hebben.

of op geluk een pingen naar diverse ipadressen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

wmeertens

• Gast
sweex printer server
« Reactie #7 Gepost op: 2007/12/18, 20:57:10 »
Of installeer "nmap"

in konsole:
apt-get install nmap

nmap starten:
nmap 192.168.0.*

nmap geeft nu een lijst terug met alle actieve ip's en bijbehorende actieve poorten.