Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: SAMBA en NTFS DISK HULP!  (gelezen 728 keer)

speedo

• Gast
SAMBA en NTFS DISK HULP!
« Gepost op: 2007/11/18, 19:12:39 »
Beste,

Wat is de situatie:

Ubuntu 7.10 LAMP server met OpenSSH en SAMBA geïnstalleerd. Server staat zonder toetsenbord/muis/scherm te draaien, beheer doe ik via WEBMIN. Na veel zoeken en prutsen ben ik in deze setup geslaagd. De bedoeling is om deze box enkel als samba file server te laten draaien, later komt er waarschijnlijk gebruik van de php, sql en apache.

Wat is het probleem:

De server heeft 1 80GB disk waarop de linux ext3 en swap staan. De files (want deze machine draaide voorheen W2K3) staan op andere SATA schijven die NTFS zijn geformateerd. Waarom behoud ik graag die NTFS? Als die disks ooit snel in een MS bak moeten draaien, ben ik niet al de data kwijt door de disk opnieuw te formateren (van linux format naar ntfs of fat).

Hoe kan ik nu die NTFS schijven (/dev/sdb1) door samba laten sharen? Ik heb via webmin die shares aangemaakt (bijvoorbeeld een eerste share die naar /dev/sdb1 linkt). Telkens ik erop klik(in windows xp) komt er dat ik ingelogd ben met de gast account en moet ik een paswoord invullen. Niets lukt om erop te geraken.
Nu is het ook zo dat als ik het mount commando invoer, die drives niet erbij staan. Dus had ik geprobeerd om is 1 ntfs drive te mounten, ubuntu gaf error maar suggestie tot een geforced mount. Dat hielp ook niet....Ubuntu 7.10 server heeft toch ntfs-ondersteuning ingebouwd?

Wat moet ik doen? Graag hulp, heb hier al veel tijd in gestoken en ben er bijna, maar nu zit ik toch wel vast...
alvast bedankt voor heel mijn betoog hier aan te lezen!

mickvdv

• Gast
SAMBA en NTFS DISK HULP!
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/18, 19:38:55 »
Is ntfs -3g (ofzo iets) geinstalleerd. En als je niet op die schijf kan komen via samba, moet je zorgen dat de user waarmee je op samba inlogd daar ook rechten heeft.

Mickvdv

speedo

• Gast
SAMBA en NTFS DISK HULP!
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/18, 20:52:54 »
Hey,

bedankt voor info.

Het is voorlopig opgelost. Met ntfs-3g (die ik met 'sudo apt-get install ntfs-config') heb geïnstalleerd, kon ik eerst de disk mounten in een nieuwe map. vervolgens met samba een nieuwe share gezet. het werkt goed, maar ik heb wel door 'security = share' optie ervoor gezorgd dat iedereen nu op die share kan. Maar voorlopig is het dus opgelost, een supersnelle file server, met snelle toegang. Ik vermoed dat ik de samba handleiding moet doorploeteren om uit te zoeken hoe ik de users en paswoorden ga fixen....

Cheers

Offline Quinten Verlinden

• Lid
  • Steunpunt: Nee
SAMBA en NTFS DISK HULP!
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/18, 20:53:14 »
Kijk eens onderaan de link bij men post over netwerken, het gaat wel niet over servers, maar je moet vooral terminal codes gebruiken. Misschien ben je er iets mee.
In 7.10 moet je ntfs-3g niet meer installeren, zit er standaard in.

speedo

• Gast
SAMBA en NTFS DISK HULP!
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/18, 20:55:01 »
ah bon, bedankt voor reply, maar dan heb ik dus voor niets die pakketten geïnstalleerd:s Dom, maar goed, het werkt!
thnx