Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Fonts / websites in Firefox  (gelezen 996 keer)

Bandicoot

• Gast
Fonts / websites in Firefox
« Gepost op: 2007/11/14, 22:38:21 »
Ik ben sinds een weekje overgestapt op Ubuntu (Gutsy 7.10) en ik moet zeggen dat het me prima bevalt op 1 ding na ! Ik krijg mijn fonts cq de weergave van websites (en dan doel ik op de tekstweergave) niet scherp en als ik ze voor ene website redelijkscherp heb ziet het er bij een andere website gewoon niet uit. Dit probleem ben ik Windows nog nooit tegengekomen. Ik heb de msstcorefonts al geïnstalleerd, fontsmoothing, subpixel rendering etc ook ingesteld, zlefs een conf bestandje geprobeerd die de scherpte van MSfonts zou moeten geven maar helaas ik blijf de weergave waardeloos vinden. Heb bij Firefox ook al zoń beetje alles fonts en groottes geprobeerd ..

Ben benieuwd of ik nou zoń ontzettende pietlut ben of dat meer van jullie dat probleem hebben/hadden en zo ja hoe heb je het opgelost (wat voor font instellingen gebruik je in firefox) .. Ik heb hier ook al op gegoogled en wel instellingen gevonden maar die voldeden niet.

NB: Op mijn desktop en in applicaties heb ik mijn fonts wel mooi scherp.

Twee voorbeelden van wat ik bedoel met dezelfde instellingen (als het plaatje onduidelijk is ff er op klikken voor fullsize)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/14, 23:46:55 »
Bekend probleempje. Zo los ik het altijd zelf op:

Verander de instelling van de lettertypes in Firefox eens:
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/directdoen/
Het gaat om punt 4.

Bandicoot

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/15, 09:52:43 »
Dan zijn mijn letters veel te groot op websites. Ik heb de foutieve dpi instelling van firefox al gewijzigd in about:config  .. DPI staat daar standaard op -1 wat zou moeten slaan op DPI die je in je systeem hebt ingesteld (in mijn geval 96) en dan -1 dat werk echter niet goed dus heb daar al 95 ingevuld zodat het probleem van de te kleine fonts niet voorkomt. De onscherpte blijft echter.

Offline kiersie

• Lid
    • http://www.gboek.nl
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/15, 12:29:03 »
en heb je t in firfox3(alfa) ook. want dan moet je nog even wachten tot die uit is

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/15, 13:38:13 »
Je kunt ook gebruikmaken van de add-on nosquint. Die heb ik zelf ook: dan kun je voor elke webstek die je regelmatig bezoekt, de voor jou ideale lettergrootte instellen. Die onthoudt-ie dan, dus dat hoef je maar 1 x te doen.

Dit forum staat bij mij bijvoorbeeld standaard op 125 %.