Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: muterende refreshrates  (gelezen 587 keer)

Fredman

• Gast
muterende refreshrates
« Gepost op: 2007/11/14, 07:38:49 »
Om een of andere bizarre reden schijnt Gutsy het nodig te vinden om de standaard refreshrate van mijn monitor te wijzigen.

Het is al meerdere keren voorgekomen dat ik bij het opnieuw opstarten een 'out of range' melding van mijn monitor krijg bij het starten van X. Middels CTRL ALT - of + kan ik vervolgens weer beeld krijgen en de refreshrate weer goed zetten, maar het is niet echt handig. Laat staan logisch.

Vanmorgen kreeg Gutsy het weer op zijn heupen, alleen kon ik dit keer de normale refreshrate niet meer terugvinden aangezien die uit het lijstje verdwenen bleek te zijn. En een virtuele 1280 * 1024 op 1024 * 768 draaien is leuk voor troubleshooten maar totaal niet plezierig voor andere doeleinden... :)

Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn TFT gewoon netjes op 60hz wordt aangestuurd en dat idiote refreshrates zoals 52, 54, 56 hz niet meer gehanteerd worden? En kan deze config dan vervolgens ook dusdanig vast gezet worden dat Gutsy niet meer op eigen houtje kan gaan klooien? ;)

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
muterende refreshrates
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/14, 19:23:05 »
Alt-F2 en uitvoeren: gksudo nvidia-settings

Hier kan je de resoluties en refreshrates makkelijk instellen.

Dit geldt als je een Nvidia kaart gebruikt.

Fredman

• Gast
muterende refreshrates
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/14, 21:51:35 »
Vanavond Gutsy weer opgestart en nu doet hij het qua refreshrate weer naar behoren. Heel vreemd. Ik heb vanmorgen geen instelling veranderd en nu doet hij het opeens weer goed. Qua reproduceerbaarheid valt hier niet echt peil op te trekken.

Ik had nog niet eerder met nvidia-settings gewerkt maar ik moet zeggen dat dat er goed uitziet. Daar valt wat meer mee te doen dan met systeem > voorkeuren > schermresoluties. Ik had verwacht dergelijke instellingen gewoon op één plek in te kunnen stellen maar dit overlapt elkaar dus. Nuttig om te weten!

Eens kijken wat nvidia-settings oplevert wanneer de refreshrate weer van slag is!