Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: VMware --> Ubuntu server uitproberen  (gelezen 3091 keer)

Hendrikdegraaf

  • Gast
VMware --> Ubuntu server uitproberen
« Gepost op: 2007/11/13, 15:30:09 »
Hallo,

Ik gebruik nu een maandje Ubuntu Gutsy op mijn laptop en ik ben erg enthousiast. Ik zou ook graag eens een beetje rommelen met de server editie: ik vraag me bijvoorbeeld af of ik een groupware module draaiende kan krijgen.....

Nou heb ik geen zin om te gaan lopen rommelen met mijn eigenlijke server computer die momenteel draait op ClarkConnect Community Edition, want ik ben bang dat ik dan weken uit de lucht ben (ik heb ook niet zo veel tijd om eraan te besteden)........

Ik heb weleens wat gelezen over VMware: dit schijnt een emulator pakket te zijn waarmee je een soort virtual server op zou kunnen zetten. Dit zou dan prima mogelijkheden bieden om een Ubuntu Server editie uit te gaan proberen. Ik zou dit dan willen doen op mijn Ubuntu laptop.

Ik heb nog wel een paar vragen over VMware:
- Is VMware geschikt voor wat ik ermee wil gaan doen?
- Kan VMware op een laptop worden geïnstalleerd?
- Kan de virtuele server worden geplaatst op een externe USB harde schijf? (Ik heb slechts 20 GB beschikbaar voor mijn Ubuntu desktop, dus daar wil ik geen 6 GB virtual server bijzetten.)
- Heeft iemand nog handige URL's of tips?

Alvast hartelijk bedankt!
Hendrik

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
VMware --> Ubuntu server uitproberen
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/13, 17:21:08 »
VMware is zeker geschikt om de server editie mee uit te testen. Het is een programma dat je computer nabootst, van opstart tot het afsluiten.

VMware kan uiteraard op een laptop worden geïnstalleerd. Hier lopen XP pro, Suse 10.3, Edubuntu enz. vlot op de laptop. Voldoende ram geheugen is wel aan te raden (kan per virtueel OS afzonderlijk ingesteld worden).

De virtuele server zelf dien je op je vaste schijf te installeren. Als je een virtueel OS gaat installeren moet je eerst een virtuele harde schijf maken. Dit is een bestand dat VMware ook zelf aanmaakt, dat bestand kan je wel op een externe schijf zetten, het is dat wat je nodig hebt om een geïnstalleerd virtueel OS op te starten.

Het installatie proces van VMware zelf is wel "omslachtig", ik weet niet of het vandaag de dag al beter is? Moest het niet lukken kan je nog altijd "Virtualbox" installeren, wat op hetzelfde principe als VMware werkt. VB is te installeren via Systeem - Beheer - Synaptic pakketbeheer.

Succes!
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

mickvdv

  • Gast
VMware --> Ubuntu server uitproberen
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/13, 17:31:41 »
Ik had altijd het probleem,welk ip krijgt mijn server, en hoe kom ik er in een browser op?

Mickvdv

Hendrikdegraaf

  • Gast
VMware --> Ubuntu server uitproberen
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/13, 18:04:28 »
Fijn te horen dat mijn plannetje mogelijk is. Ik heb 2 GB RAM, dus dat zou ook voldoende moeten zijn....

Wat zijn eigenlijk de voordelen/ nadelen van VMware t.o.v. Virtual Box? Als er geen nadelen zijn, en de installatie van Virtual Box is simpeler, dan ga ik daarvoor!

Alvast bedankt,
Hendrik

Offline bram103

  • Lid
VMware --> Ubuntu server uitproberen
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/13, 19:09:07 »
Kijk eens op http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=589638 daar staat een kant en klaar script om vmware mee te installeren, werkte probleemloos bij mij.

Ik heb geen ervaring met Virtual Box, wel met vmware, ik vind het ideaal om te experimenteren met verschillende configuraties.

Hendrikdegraaf

  • Gast
VMware --> Ubuntu server uitproberen
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/13, 19:49:32 »
Ik heb toch maar VirtualBox geïnstalleerd, omdat het gewoon in de reposotories zit.

Weet iemand nog een goed link voor het installeren van een Ubuntu Server op VirtualBox?

mickvdv

  • Gast
VMware --> Ubuntu server uitproberen
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/13, 20:09:02 »
Het installeren kan toch gewoon zoals je een normale server installeerd?

Mickvdv

Hendrikdegraaf

  • Gast
VMware --> Ubuntu server uitproberen
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/13, 21:05:53 »
Jawel, dat heb ik inmiddels ook uitgevonden..... (via de VirtualBox user guide)

Mijn probleem is om de virtuele harde schijf aan te maken op mijn externe harddisk. Dat zag ik zo één twee drie niet staan.

Groet,
Hendrik

Hendrikdegraaf

  • Gast
VMware --> Ubuntu server uitproberen
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/13, 21:25:23 »
Nee, ik kan het echt niet vinden......

Ik zag wel dat de virtual disk automatisch zou worden aangemaakt in mijn gebruikersmap. Kan ik het bestand daarna gewoon verplaatsen en via "add" weer aankoppelen?

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
VMware --> Ubuntu server uitproberen
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/13, 22:47:08 »
Dat weet ik ook niet zeker, ik gebruik geen VB, maar ik veronderstel dat dat wel mogelijk zou moeten zijn.
Kan iemand dat bevestigen?
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Hendrikdegraaf

  • Gast
VMware --> Ubuntu server uitproberen
« Reactie #10 Gepost op: 2007/11/15, 10:25:49 »
Ik kon de bestandslocatie toch wijzigen bij het aanmaken van mijn nieuwe virtual disk. Het ging iets anders dan ik verwachtte: ik moet toch nog best een beetje wennen aan Ubuntu af en toe....

Alles werkt nu, vanaf mijn externe harddisk!

Bedankt voor alle tips!

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
VMware --> Ubuntu server uitproberen
« Reactie #11 Gepost op: 2007/11/15, 11:45:40 »
Het voordeel van VMware is dat je de Virtual Machines die je aanmaakt makkelijk kan kopiëren en gebruiken op een andere PC, met Virtualbox kan dit (voor zover ik weet) niet.
De server installeren is identiek hetzelfde als op een gewone PC. Het kan zelfs nog makkelijker omdat je in plaats van een CD te gebruiken een ISO file kan mounten in VMWare.

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °