Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux Firewall - Poorten geblokkeerd?  (gelezen 1977 keer)

Offline Martin

• Lid
Linux Firewall - Poorten geblokkeerd?
« Gepost op: 2007/11/09, 23:15:47 »
-
« Laatst bewerkt op: 2016/08/13, 14:25:17 door Martin »

phalkone

• Gast
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/10, 01:37:55 »
Standaard heeft ubuntu 7.04 server alle poorten open staan en is er geen firewall script geïnstalleerd. Dus tenzij jij een firewall geïnstalleerd hebt, zal het niet aan de firewall liggen.
De firewall onder linux bestaat meestal uit 3 componenten: een firewallscript dat de iptables instelt, de iptables die de netfilter regelt en de netfilter dat de effectieve firewall is. Met de ingebouwde firewall veronderstel ik dat je de netfilter bedoelt (die inderdaad in de kernel zit), die enkel iets zal doen als je de iptables instelt.
Voorbeelden van firewallscripts zijn shorewall en ipkungfu.

Offline Martin

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/10, 11:10:41 »
Citaat van: phalkone
Standaard heeft ubuntu 7.04 server alle poorten open staan en is er geen firewall script geïnstalleerd. Dus tenzij jij een firewall geïnstalleerd hebt, zal het niet aan de firewall liggen.
De firewall onder linux bestaat meestal uit 3 componenten: een firewallscript dat de iptables instelt, de iptables die de netfilter regelt en de netfilter dat de effectieve firewall is. Met de ingebouwde firewall veronderstel ik dat je de netfilter bedoelt (die inderdaad in de kernel zit), die enkel iets zal doen als je de iptables instelt.
Bedankt voor je reactie, maar dit spreekt Ubuntu.com wel tegen:

A key lesson from its Debian heritage is that of security by default. The Ubuntu Server has no open ports after the installation and contains only the essential software needed to build a secure server.
PS: Ik heb geen apart firewallscript op de server
« Laatst bewerkt op: 2016/08/17, 16:58:34 door Martin »

« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/10, 11:16:57 »
"Belangrijk om te weten is ook dat de Ubuntu server "secure by default" is. Na installatie staat er geen enkele poort open en bevat de server machine de basis om snel en eenvoudig een veilige server op te zetten." (ubuntu-nl.org/server)

Mcdesign: heb je hier misschien wat aan:
https://help.ubuntu.com/community/IptablesHowTo

gr

Matthijs

Offline bartek

• Lid
    • http://bartek.blogsome.com
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/10, 11:18:16 »
Standaard heeft ubuntu 7.04 server alle poorten open staan en is er geen firewall script geïnstalleerd.
Waar haal je die onzin?
Linkje?
Verklaar je nader?
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Martin

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/10, 11:30:07 »
@ Thijssie :
Dank je, ik ga vanavond hem effe doorlopen... moet zo weg :D

phalkone

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/10, 11:47:12 »
Citaat van: bartek
Standaard heeft ubuntu 7.04 server alle poorten open staan en is er geen firewall script geïnstalleerd.
Waar haal je die onzin?
Linkje?
Verklaar je nader?
Sorry, ik heb mij fout uitgedrukt. Ik bedoelde eerder dat alle open poorten beschikbaar zouden moeten zijn indien je je firewall nog niet geconfigureerd hebt en dat de firewall by default wel alle trafiek doorlaat. Je hebt inderdaad gelijk dat het fout is om te zeggen dat alle poorten open staan, maar normaal opent de software de poort voor je.
Daarom snapte ik niet goed dat je geen connectie kan krijgen met de server als je de iptables nog niet geconfigureerd hebt. Je kan misschien eens een port scan doen met nmap om te zien of welke poorten lokaal open staan.