Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installatie programma gutsy ziet geen harde schijf  (gelezen 806 keer)

Offline eekie

  • Lid
installatie programma gutsy ziet geen harde schijf
« Gepost op: 2007/11/09, 21:08:45 »
Ik heb al een hele serie computers van gutsy voorzien. Niet altijd zonder problemen, maar nog nooit eerder met het probleem, dat ik vanmiddag tegenkwam bij installatie naast vista op een Medion MD 8822 Entertainment PC.
Deze computer bevat een 320 GB SATA schijf van onbekend merk. Ik heb een ntfs partitie verkleind en vervolgens de life dvd gestart. Vervolgens ben ik aan het installeren geslagen. Het ging goed tot de schijfpartitionering. Er wordt geen harde schijf gevonden en vervolgens verschijnt een venster met: sorry the program "ubiquity" closed unexpectedly.
In het bios staat alles goed. De SATA/Raid controller staat op IDE. De schijf is uiteraard zichtbaar in het bios en in windows vista. Vista draait er zelfs op. Een integriteitscheck van de DVD leverde geen fouten op.
Wat is er loos met die medion pc?
Eekie
Asus sabertooth 990fx motherboard  -AMD Bulldozer 8150 AM3 processorMSI -AMD-ATI-HD6800 -2x 4GB corsair 1600 DDR3 SDRAM memory -2 striping sata raid harddisks, 2x2 striping SSD (Vertex 2,3) ,    , 1 IDE disk -2sata DVD-R  Samsung Writemaster  -500 W powersupply

JimZ

  • Gast
installatie programma gutsy ziet geen harde schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/09, 22:35:20 »
Kun je draaiend van de live cd die harde schijf wel zien of ook dat niet?

Zo niet dan gok ik op een exotische SATA controller. Medion gebruikt vaak speciaal voor hen geproduceerde hardware die net iets afwijkt van de standaard specs en daardoor niet herkend wordt door de standaard driver.

Probeer anders eens op te starten met de optie "nodma".

Gr,
Jim

Offline eekie

  • Lid
installatie programma gutsy ziet geen harde schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/28, 17:15:54 »
De life cd heb ik niet geprobeerd en nodma werkt niet, maar ik heb in het bios de sata controller van ide op raid gezet. Nu zag kubuntu de schijf wel en kon ik installeren. Helaas start Vista niet op als de controller op raid staat. Even de groene streepjes en dan vliegt ie er uit. Zet ik dan de controller terug op ide dan start vista weer vrolijk op maar nu blijft kubuntu in de opstart hangen. Een ingewikkelde dual boot als ik steeds moet switchen in het bios.
Ik heb een systeem back-up gemaakt van vista en met easybcd 1.71. een bootloader aangemaakt die kubuntu wel ziet, want de opstart begint wel. Omschakelen naar raid en dan terugzetten van het vista image lukte wel, maar vista start nog steeds niet onder raid op.
Al;s ik de controller op ahci zet dan kan ik kubuntu wel opstarten maar vista nog steeds niet.
Wat voor truc moet ik bedenken om normaal te dual booten?
Eekie
Asus sabertooth 990fx motherboard  -AMD Bulldozer 8150 AM3 processorMSI -AMD-ATI-HD6800 -2x 4GB corsair 1600 DDR3 SDRAM memory -2 striping sata raid harddisks, 2x2 striping SSD (Vertex 2,3) ,    , 1 IDE disk -2sata DVD-R  Samsung Writemaster  -500 W powersupply


Offline eekie

  • Lid
installatie programma gutsy ziet geen harde schijf
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/28, 19:39:56 »
Bedankt Ben 31
Via jouw link vond ik het Franse medion forum. De oplossing die ze daar aandragen is het installeren van raid drivers voor de via chipset. Klinkt zeer aannemelijk. De oplossing was voor xp maar zal voor vista ook wel werken. Vrijdag ben ik in de gelegenheid bij mijn kennis de oplossing uit te proberen
Eekie
Asus sabertooth 990fx motherboard  -AMD Bulldozer 8150 AM3 processorMSI -AMD-ATI-HD6800 -2x 4GB corsair 1600 DDR3 SDRAM memory -2 striping sata raid harddisks, 2x2 striping SSD (Vertex 2,3) ,    , 1 IDE disk -2sata DVD-R  Samsung Writemaster  -500 W powersupply