Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: RAID 1 & Ubuntu  (gelezen 2447 keer)

Nr18

  • Gast
RAID 1 & Ubuntu
« Gepost op: 2007/11/09, 09:16:43 »
Hoi Allemaal,

Ik heb een Gigabyte GA-P35-S3 moederbord en daarbij 2 x Western Digital Caviar SE WD3200AAJS nu heb ik die in RAID1 gezet en vanuit de RAID controller lijkt hij goed te zijn maar tijdens de installatie van Ubuntu 7.10 Desktop 64bit geeft hij aan bij het partitioneren dat hij 2 schijven vind sda en sdb.

Ik heb hem nu aangezet op sda maar het lijkt mij dat hij die 2 schijven als 1 zou moeten zien toch? Of kan Ubuntu nog niet goed omgaan met RAID1 configuratie

Alvast bedankt,

Nr. 18

jelly1

  • Gast
RAID 1 & Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/09, 09:56:51 »
Je zal even kunnen googlen naar je raidcontroller en ubuntu

Nr18

  • Gast
RAID 1 & Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/09, 10:17:57 »
Na wat research op google:

http://www.l4l.be/index.php?Itemid=37&id=94&option=com_content&task=view

Citaat van: l4l.be
De eerste stap is het in de bios controleren van de raid instellingen, deze moet je configureren op AHCI. AHCI is eigenlijk gewoon native sata, ook wel raid ready mode genoemd.
Ik moest hem van mijn moederbord boekje op IDE/RAID zetten AHCI staat er wel bij zou dat de oplossing zijn?

ook staat op die site dat je mdadm moet installeren maar dit is Software RAID en ik wil gewoon hardware RAID of kan je ook je RAID controller beheren en monitoren met mdadm?

phalkone

  • Gast
RAID 1 & Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/09, 21:20:27 »
De meeste moederborden hebben fakeraid (https://help.ubuntu.com/community/FakeRaidHowto). Indien je geen duur moederbord hebt, zal je waarschijnlijk geen echte RAID controller hebben. In dit geval ben, doe je er best aan RAID in de BIOS uit te schakelen en gewoon linux software raid te gebruiken.

Nr18

  • Gast
RAID 1 & Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/12, 09:18:09 »
Citaat van: phalkone
De meeste moederborden hebben fakeraid (https://help.ubuntu.com/community/FakeRaidHowto). Indien je geen duur moederbord hebt, zal je waarschijnlijk geen echte RAID controller hebben. In dit geval ben, doe je er best aan RAID in de BIOS uit te schakelen en gewoon linux software raid te gebruiken.
Na heel wat uren geploeter heb ik toch maar voor het laatste gekozen.

Alleen nu heb ik ubuntu op me eerste hd geinstalleerd. Is er een mogelijkheid om gewoon software RAID te installeren en dan de bestaande hd te mirroren naar de andere? Of moet dit voor de installatie?

Ik heb aardig wat forums gelezen maar dit heb ik nergens kunnen lezen.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
RAID 1 & Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/12, 09:29:41 »
Het makkelijkste is om een installatie te doen via de alternate cd.
Tijdens het configureren van de schijven kan je de schijven en/of partities aangeven die als raid gebruikt moeten worden. Hierna configureer je de software raid arrays zoals jij dat wil (raid 0, 1, etc.)

Nr18

  • Gast
RAID 1 & Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/12, 09:59:01 »
Kijk dat kunnen we dan wel proberen maar het is voor de rest niet mogelijk om vanuit een bestaande installatie een RAID op te zetten?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
RAID 1 & Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/12, 10:08:19 »
Ik denk het niet. De systeempartitie van een draaiend systeem kan je niet zomaar aanpassen.
Je hebt dan een live cd nodig. En dan nog zou ik niet weten hoe je van een gewone partitie indeling naar een raid indeling gaat.

Even snel een nieuwe installatie doen met de alternate cd is stukken sneller en makkelijker denk ik.

Nr18

  • Gast
RAID 1 & Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/12, 10:13:25 »
Dan gaan we dat gewoon doen gelukkig heb ik alle tutorials gebookmarked om me pc op en top te installeren zoals flash in firefox krijgen wat een hel op een 64 bit als je niet weet hoe!

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
RAID 1 & Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/12, 10:17:59 »
Je kan ook gewoon de 32bit variant van Ubuntu gebruiken hoor. Dat is (zeker voor beginners) een stuk makkelijker :)

Nr18

  • Gast
RAID 1 & Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2007/11/12, 11:11:40 »
Wat leer je nou als je al je problemen uit de weg gaat ik installeer gewoon de 64 bit versie en ik zie wel hoe ver ik kom ik heb het nu wel allemaal werkend dus dat moet ook nog wel een keer lukken.

Alleen tijdens het starten van Ubuntu heb ik helemaal geen beeld en zodra ik moet inloggen springt me scherm aan en doet hij het net alsof ik alleen het opstart procces niet kan weergeven met me video kaart.

Tevens geld dit ook voor het afsluiten :)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
RAID 1 & Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2007/11/12, 11:17:01 »
Dat komt door het splash screen:
Verander /etc/usplash.conf naar 1024x768 of een andere resolutie die je monitor wel aan kan en doe dan:
sudo update-initramfs -u

Nr18

  • Gast
RAID 1 & Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2007/11/12, 11:31:41 »
gaan we even proberen zodra ik weer thuis ben in iedergeval bedankt!

Nr18

  • Gast
RAID 1 & Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2007/11/12, 22:28:04 »
Ik heb me /etc/usplash.conf naar 1024x768 aangepast en hij doet het nog steeds niet.

Wat raar is want me monitor kan wel 1280x1024 aan want dat draai ik als x gestart is