Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Programma's en Virusscanner  (gelezen 11001 keer)

rdewit

• Gast
Programma's en Virusscanner
« Gepost op: 2007/11/03, 19:49:00 »
Ik wil ubuntu gaan instaleren voor vooral een server maar draait kasperky of een andere virusscanner zo ja welke dan en draaien de meeste programma's erop zo nee welke dan wel en draaien games er ook op

Offline Martin

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/03, 20:53:59 »
Lijkt me misschien een topic voor Installatie & Beginners?
Tip: Kijk eens hier: https://wiki.ubuntu.com/NlLinuxIsGeenWindows

Groeten, Martin

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/03, 20:54:54 »
Kijk eens in de documentatie:
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/

rdewit

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/03, 22:12:48 »
Citaat van: pjotr123
Kijk eens in de documentatie:
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/
Al gevonden maar weet iemand een virusscanner voor ubuntu

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/03, 22:22:49 »
Hoezo ?
Is er dan een virus gevonden dat Ubuntu kan schaden ?

Wil je files van/voor anderen checken op je server, dan zou je AVG kunnen gebruiken, daar is een gratis Linux versie van.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline Dave

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/03, 22:29:05 »
ClamAV zit in pakketbeheer maar had er nog nooit van gehoord

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/03, 22:37:01 »
Ik tracteer iedereen die een Linuxvirus in het wild aantreft, op een goede fles Cabernet Sauvignon!   :-)

rdewit

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/04, 11:40:07 »
Hoe komt het dat voor ubuntu geen virussen zijn?

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/04, 12:57:37 »
Citaat van: rdewit
Hoe komt het dat voor ubuntu geen virussen zijn?
Kijk hier eens:
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/veiligheid/veiligheidkort/

Offline papillon

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/05, 01:40:15 »
Het ontkennen dat virussen Ubuntu kunnen schaden levert alleen maar meer problemen op.
Door het succes van Windows krijgen Windows-gebruikers alleen maar meer virussen.
Door het succes van Linux/Ubuntu zullen in de toekomst alsmaar meer gebruikers van deze besturingssystemen ook last krijgen van virussen. Steek jullie kop niet in het zand! Wees voorbereid! En dat verwacht ik vooral van alle Linux/Ubuntu-liefhebbers. Thunderbirds are Go!
Elk nadeel heeft z'n voordeel

Offline siegi

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2007/11/05, 01:51:18 »
Citaat van: pjotr123
Ik tracteer iedereen die een Linuxvirus in het wild aantreft, op een goede fles Cabernet Sauvignon!   :-)
Daim spijtig dat je zegt in het wild.

@papillon
We steken onze kop niet in het zand, er zijn redenen waarom je eerst je wachtwoord moet ingeven voor je iets wil installeren.  Moesten we echt de kop in het zand steken zou dat er niet niet zijn.
Maar het is wel zo dat er bv onlangs een root exploit zat in de nvidia driver.  Hiermee kunnen mensen wel degelijk virussen etc op hun pc krijgen.  Dus waakzaam moet je altijd wel blijven.

Offline papillon

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2007/11/05, 02:04:38 »
siegi:
zo is het maar net

Offline papillon

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2007/11/05, 03:13:26 »
Ok?

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #13 Gepost op: 2007/11/05, 03:21:49 »
Citaat van: papillon
pjotr123:
Door MSVista proberen af te zeiken met je:
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/veiligheid/veiligheidkort/
helpt Ubuntu ook niet vooruit. Of wel soms?
Voor de rest zie ik jouw bijdragen in dit forum graag.
Uhh... MS en Windows komen helemaal niet voor in die pagina. Hoe kom je er dan bij dat Pjotr MS afzeikt?

Ben je het niet eens met het advies dat een virusscanner of firewall niet nodig zijn, lees dan deze pagina eens:
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/veiligheid/veiligheidinubuntu/

Als je fouten tegenkomt op die pagina hoor ik dat graag :)

Offline papillon

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2007/11/05, 04:33:39 »
Johanvd:
Hetgeen jij aanhaalt heb ik in dit draadje niet geschreven. Kijk maar na!
Een virus is dus zo binnen! QED
Als je naam Ubuntu is, ben je niet gevrijwaard van virussen, spyware en dergelijke. Ook al beweren de meest geroutineerde Linux/Ubuntu-gebruikers dat. Als je niet controleerd op virussen, hoe weet je dan dat er geen zijn? Lekker naief toch, jullie houding!?

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #15 Gepost op: 2007/11/05, 05:19:09 »
Johanvd:
Jij hebt je bericht gewijzigd.

Citaat
Als je naam Ubuntu is, ben je niet gevrijwaard van virussen, spyware en dergelijke. Ook al beweren de meest geroutineerde Linux/Ubuntu-gebruikers dat. Als je niet controleerd op virussen, hoe weet je dan dat er geen zijn? Lekker naief toch, jullie houding!?
Vertel mij dan eens welke virussen er op dit moment schade aan kunnen richten in Ubuntu, en of ik die virussen tegen kan komen door gewoon te internetten.
Op welke virussen wou je eigenlijk controleren? Er is een handjevol linux virussen uit het stenen tijdperk dat niks meer kan op een up-to-date systeem.

Geloof je mij niet? Vind je mij naïef? Prima. Doe zelf dan eens wat onderzoek en overtuig mij dat ik wel een virusscanner nodig heb. Alle informatie die ik tot nu toe ben tegengekomen zegt dat ik geen virusscanner nodig heb. Kom jij met overtuigend bewijs dat die informatie niet klopt, dan zal ik een virusscanner installeren.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #16 Gepost op: 2007/11/05, 09:31:21 »
Ik weet niet waar jij mee bezig bent, Papillon, maar jouw optreden en leugens bevallen me niets. Allemachtig, een bijdrage achteraf wijzigen en dan Johan ervan beschuldigen dat hij de waarheid niet spreekt. Hoe durf je.

Offline DarkStar

• Lid
    • Mijn persoonlijke website
« Reactie #17 Gepost op: 2007/11/05, 09:55:37 »
Johanvd:
Dat is dus het fijne aan quotes. Als je de originele post nadien aanpast blijft de quote toch ongewijzigd...
Om eerlijk te zijn vind ik je reacties nogal weinig geargumenteerd. Hoezo, geen controle op virussen? Een viruscontrole is niet enkel scannen ernaar, vermijden dat ze kunnen binnenkomen is een veel betere 'controle'. En het is net datgene dat Linux doet: ervoor zorgen dat virussen geen vat hebben op je systeem.

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

« Reactie #18 Gepost op: 2007/11/05, 11:10:52 »
Citaat van: Johanvd
Geloof je mij niet? Vind je mij naïef? Prima. Doe zelf dan eens wat onderzoek en overtuig mij dat ik wel een virusscanner nodig heb. Alle informatie die ik tot nu toe ben tegengekomen zegt dat ik geen virusscanner nodig heb. Kom jij met overtuigend bewijs dat die informatie niet klopt, dan zal ik een virusscanner installeren.
Eén van de redenen dat je een virusscanner zou willen installeren, kan zijn dat je ook geen virussen via e-mail naar anderen verstuurd. Kost bijna geen tijd en wel zo vriendelijk. Doe je het niet voor jezelf, dan doe je het misschien voor iemand anders die niet zo thuis is op de computer ;)
[AMD X2 4600+] [8GB geheugen] [540 GB + 2 x 200 GB + 1 x 320 GBHD] [Kubuntu 8.10 + Vista Home Premium]

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #19 Gepost op: 2007/11/05, 11:20:29 »
Krijg jij zoveel virussen binnen via de mail? De laatste die ik binnenkreeg is al enkele jaren geleden.
Gmail, Hotmail, Yahoo en de mail van je provider filteren al tijden ook op virussen.

Offline bartek

• Lid
    • http://bartek.blogsome.com
« Reactie #20 Gepost op: 2007/11/05, 11:20:52 »
papillon zal iets aandachtiger gevolgd worden door de moderators.

@ papillon: We kunnen niet toelaten dat leden valselijk beschuldigd worden terwijl ze alleen maar de intentie hebben te helpen.
Beschouw dit dan ook als een waarschuwing.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

« Reactie #21 Gepost op: 2007/11/05, 11:34:27 »
Citaat van: Johanvd
Krijg jij zoveel virussen binnen via de mail? De laatste die ik binnenkreeg is al enkele jaren geleden.
Gmail, Hotmail, Yahoo en de mail van je provider filteren al tijden ook op virussen.
Ik heb het niet over de hoeveelheid die ik binnen krijg en dat doet er ook helemaal niet toe. Beter mee verlegen dan om verlegen. Voor uw informatie: ik kan me de tijd niet heugen dat ik een virus binnenkreeg op mijn pc. Op de PC naast mij kwam het tot voor kort regelmatig voor... (zou het aan de gebruiker liggen?) Ik zou willen dat @Slome eens fatsoenlijk ging filteren, maar dat zal wel een utopie blijven....
[AMD X2 4600+] [8GB geheugen] [540 GB + 2 x 200 GB + 1 x 320 GBHD] [Kubuntu 8.10 + Vista Home Premium]

Offline papillon

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2007/11/05, 11:45:49 »
Johanvd:
siegi schreef: Maar het is wel zo dat er bv onlangs een root exploit zat in de nvidia driver.  Hiermee kunnen mensen wel degelijk virussen etc op hun pc krijgen.  Dus waakzaam moet je altijd wel blijven.
(Ik kon de quote-knop niet vinden)

bartek:
Ik probeer ook alleen maar te helpen.

Ik wil hierbij openlijk mijn excuses aanbieden aan iedereen die zich door mijn opmerkingen beledigd voelt.
Mijn bedoeling was om het item virussen en dergelijke onder jullie aandacht te brengen en niet om te beledigen.

Offline siegi

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2007/11/05, 13:11:28 »
Ik heb daarbij niet beweerd dat een virusscanner nodig is hoor.
Ik kan maar een voorbeeldje uit mijn hoofd ophalen waar linux vatbaar was. En deze fout is redelijk snel opgelost toen ze ontdekt werd.  

Een virusscanner is totaal nutteloos het gaat je niet beschermen en eerder false positifs geven. Zoals avg er weer onlangs een had.

De bedrijven die virusscanners maken willen namelijk niet werkloos geraken als meer mensen op open source zouden overstappen.

Offline papillon

• Lid
« Reactie #24 Gepost op: 2007/11/05, 14:01:43 »
siegi:
Ik vraag me dan alleen af waarom de ClamTk 2.32 virusscanner als open source software wordt aangeboden. Deze heb ik geïnstalleerd via: Toepassingen-->Installeren/verwijderen-->alle open source programma's tonen met de zoekopdracht ¨virus¨. Via: sudo apt-get update worden automatisch de nieuwe virusdefinities geladen.
Je zou zeggen dat het voor al de mensen die hun energie steken in de ontwikkeling van deze virusscanner wel nuttig is.