Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Handigheidje in terminal naast copy-paste  (gelezen 2311 keer)

Offline jw

• Lid
Handigheidje in terminal naast copy-paste
« Gepost op: 2007/11/03, 12:47:37 »
Ik heb dit al een ruime tijd geleden toevallig ontdekt bij een xubuntu configuratie: Als je in terminal op pijl knop up drukt, krijg je alle eerder gebruikte commando's te zien in aflopende volgorde terug in de tijd. Misschien is dit al bij bijna iedereen bekend, ik post het toch even, wellicht nuttig. Ik gebruik het regelmatig in ieder geval.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/03, 13:11:13 »
Dat is bij alle Ubuntu versies .... maar goed dat je het aanhaalt, het staat eigenlijk nergens .....
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline joop905

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/03, 13:21:55 »
gebruikte commando's te zien:
staat in dit bestand .bash_history

Offline jw

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/03, 13:22:29 »
Misschien had dos dit ook wel vroeger, geen idee eigenlijk. Dit soort kleine handigheidjes zorgen ervoor dat linux erg prettig werkt. Ook als ik EOG afbeeldingen vieuwer kies: ik heb ooit 1 of 2 keer een foto rechtop gezet, daarna heeft ie het onthouden en alle andere verticale foto's staan ook recht, ook bij nieuwe upload! Bij win zit je steeds te draaien, (Vista misschien wel?)

Offline Ronnie

• Lid
    • ronnie.vd.c
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/03, 15:54:10 »
nog gemakkelijker ooit, + r in de terminal, kun je zoeken daar alle eerder getypte commando's
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/03, 17:17:19 »
dos had dit vroeger uiteraard niet, nu wel. Ze hebben het idee wellicht gehaald bij Linux. Gelukkig voor Microsoft hebben ze op het idee geen patent genomen.

Offline jw

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/03, 19:15:06 »
Dat patentengedoe krijg je een punthoofd van. Als ik de nieuwe IE browser zie, ik weet niet eens welke versie, maar wat ik wel weet is dat ze heeel veel van apple hebben gejat.

« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/03, 20:15:02 »
Ook DOS had dit.

groet Jan

Offline woteb

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/03, 20:21:29 »
DOS had het pas toen het commando Doskey werd ingevoerd. Daarvoor niet. En als je slim was zette je Doskey in je autoexec.bat anders: geen command-historie
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Dave

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/03, 21:25:00 »
kan wel. herinner me het in ieder geval nog wel van de laatste versies.
maar wist niet dat het hier ook werkte.
mooie tip.

« Reactie #10 Gepost op: 2007/11/03, 22:27:28 »
Citaat van: r0n.
Dat is bij alle Ubuntu versies .... maar goed dat je het aanhaalt, het staat eigenlijk nergens .....
'k Was het toch al tegengekomen hoor: in mijn begindagen, bij een Beginners Course:
Citaat
Always remember to use that TAB key and the up and down arrows to save yourself some time.
Met de TAB-toets wordt wat je typt verder aangevuld: ofwel met één van de vorige commando's als je was begonnen met er een van te typen, of met een filenaam, voorzover die aan het einde uniek is.
Als er drie files zijn lib910, lib920 en lib9305674enz, dan moet je typen tot en met lib93 om met TAB te kunnen completeren.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline jw

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2007/11/03, 22:32:38 »
Ook erg handig dus die tab toets, soort auto-aanvullen net als in url balk of bij het sms-sen ;-) (dat laatste heb ik nog maar 5 keer gedaan of zo)
Control + r is ook makkelijk trouwens, die had ik ook nog niet ontdekt.

« Reactie #12 Gepost op: 2007/11/04, 08:38:37 »
Nog zoiets handigs is het gebruik van ~/  

Dit staat voor /home/

Je zit bijvoorbeeld in /blah/blah/blah/ en je wilt naar /home/gebruikersnaam/andereblah , dan doe je gewoon :
cd ~/andereblah
zonder het hele pad hoeven in te toetsen.

Dit kun je ook toepassen bij bijvoorbeeld kopieren, en het uitpakken van archieven naar een andere folder.

Het intypen van cd zonder verdere opdracht brengt je trouwens in een keer naar je thuisfolder.

J

« Reactie #13 Gepost op: 2007/11/04, 10:04:51 »
Als je Nautilus-open-terminal installeert (via Synaptic) dan kun je met Nautilus (Bestandsbeheer) naar de map gaan waarin je uiteindelijk iets wilt uitvoeren (met de terminal) en dan rechtsklikken op die map en "In terminalvenster openen" kiezen. Dan moet je het gehele path niet meer intypen, zeer handig voor beginners. ;)
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline jw

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2007/11/04, 10:44:18 »
Kijk er komen steeds meer handigheidjes bij. Misschien tijd om dit allemaal in een handleidinkje te zetten?

« Reactie #15 Gepost op: 2007/11/04, 11:14:43 »
Heb ze net nog eens diagonaal doorgelezen: het staat er allemaal tussen in de Handleiding voor de terminal van onze onvolprezen bartek...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline jw

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2007/11/04, 12:20:28 »
Ik heb hem opgeslagen met een bladwijzer!