Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Slot op bestand  (gelezen 2554 keer)

perika

• Gast
Slot op bestand
« Gepost op: 2007/11/02, 22:51:55 »
Hallo,
In mijn persoonlijke map heb ik een aantal mappen met fotos, waarvan een
op een of andere manier met een slotje als embleem en nu kan ik bv de foto niet hernoemen. Hoe raak ik dat slotje kwijt.
Het staat niet aangevinkt bij eigenschappen/emblemen
Ik probeer van alles maar het lukt me niet..

hosti

• Gast
Slot op bestand
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/02, 23:02:21 »
dat "slotje" geeft aan dat de rechten van die map niet goed staan. Bv.: als je als root een map aanmaakt en hier bestanden in zet kan je daar als gewone gebruiker *niet aan (normaal wel in read only maar 'k geef het hier als voorbeeld)

rechtermuisknop op map -> Eigenschappen -> rechten -> RW voor de gebruikers die eraan moeten kunnen -> toepassen op alle bestanden aanklikken
Merk op: dit is in principe geen goede benadering, je moet de eigenaar van die map veranderen in jou gebruikersnaam (bv. mbv chown commando)

s6

*edit: vergeten: je moet die rechten wijzigen als root! (aangezien je er zelf niet aan kan)

perika

• Gast
Slot op bestand
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/02, 23:09:09 »
Ik snap het niet..
Ik ben de enige gebruiker en dat staat ook bij eigenschappen/rechten
Ik heb dus bij rechten bestanden gebruiken geprobeerd, maar ik kan zelfs niets verwijderen..

Hoe doe ik dat.. als root
Het bestand staat in /home en dan peter / afbeeldingen

perika

• Gast
Slot op bestand
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/03, 10:28:45 »
Yes!!
Mijn eerste ervaring met de terminal. Ik probeerde met sudo de map te verwijderen nadat ik deze had gecopieerd. Dat lukte niet want de map was niet leeg.Lang leve de documentatie, zo zag ik dat je ook via gksudo nautilus wat kon wijzigen. Ik had geen idee wat me stond te wachten, maar kreeg een    
nieuw scherm waarin ik kon bladeren en zo de wijzigingen kon aanbrengen!
(Eigenlijk heel simpel maar voor mij een overwinning)