Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: rsync backupt prima, maar synchoniseert niet  (gelezen 785 keer)

Offline Menno_

• Lid
rsync backupt prima, maar synchoniseert niet
« Gepost op: 2007/11/01, 21:27:21 »
Ik heb om mijn ubuntu server 2 hd's de ene bevat ubuntu en een homepartitie van 230GB. De andere bevat een backuppartitie van 240GB
.
Ik gebruik rsync om met     rsync -a /home /backup/home   letterlijk alles naar de 2e schijf te kopieren. De /home partitie is al een backup met een laptop-backup deel, een share voor windows, en nog een paar websites.

Nu heb ik het probleem dat de bestanden en directories die uit /home verwijder na het gebruik van rsync nog steeds op de 2e schijf te vinden zijn. Die schijf gaat op termijn dus vollopen en nu is de remedie alles weggooien en rsync alles wer laten kopieren. Dat is alleen wel 170GB en dat kost wel een uurtje of 3.

Ik zou graag weten welke optie moet instellen om dat wat ik wis op schijf 1 ook laat wissen op schijf 2, Ik heb de help doorgespit, maar ik snap de helft van de termen niet. Ik zit ook niet vast aan rsync, als iemand me een beter alternatief wil aanraden, dan houd ik me aanbevolen.

alvast bedankt voor jullie reacties, Menno
6x Ubuntu 10.04 server op VM-Ware // Ubuntu 8.04 server op Dell SC1425

StevenD

• Gast
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/01, 21:50:59 »
probeer eens grsync, een grafische besturing van rsync. Het handige ervan is dat je de gebruikte command te zien krijgt, en dat je dit commando dus de volgende keer kan gebruiken zonder grsync. Als je dit niet wil doen is er natuurlijk nog altijd man rsync om de verschillende opties te weten te komen.

Offline Menno_

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/01, 22:15:27 »
Helemaal super dat is de oplossing gebleken de optie die ik zocht blijkt --delete of --delete-before te zijn. Bij de beschrijving stond:  delete extraneous files from destination dirs ; voor sommige mensen duidelijk, maar niet voor mij. Het commando is nu uiteindelijk geworden:
sudo rsync -aq --delete /home /backup/homede vewijderde bestanden worden nu eerst verwijderd en daarna worden de aangepaste/toegevoegde bestanden naar de backup weggeschreven.
grsync gaf net ff dat beetje extra inzicht dat ik nodig had.
6x Ubuntu 10.04 server op VM-Ware // Ubuntu 8.04 server op Dell SC1425

« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/01, 23:01:55 »
Citaat van: Menno X11
Helemaal super dat is de oplossing gebleken de optie die ik zocht blijkt --delete of --delete-before te zijn. Bij de beschrijving stond:  delete extraneous files from destination dirs ; voor sommige mensen duidelijk, maar niet voor mij. Het commando is nu uiteindelijk geworden:
sudo rsync -aq --delete /home /backup/homede vewijderde bestanden worden nu eerst verwijderd en daarna worden de aangepaste/toegevoegde bestanden naar de backup weggeschreven.
grsync gaf net ff dat beetje extra inzicht dat ik nodig had.
Nog ff een vraagje waar staat die -aq precies voor.
OS: Ubuntu Gnome 24.04/Xubuntu 24.04; Windows 10/11 (dualboot) en RPI 2, 3,4 en 5: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bookworm xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/02, 00:08:21 »
Vrijwel alle commando's zoals rsync hebben een eigen manual die je kunt opvragen in de console. Dat doe je door het command "man".
Dus man rsyncin een console geeft je de opties:
  -a, --archive
  -q --quit  (minder status messages)

Probeer maar voor alle overige opties.

Monk.