Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: waarin is linux geschreven  (gelezen 1120 keer)

allard100

• Gast
waarin is linux geschreven
« Gepost op: 2007/11/01, 10:36:56 »
ik heb linux succes vol op mijn computer geïnstaleerd !

maar nu ik wil ook programmatje gaan schrijven maar in welke taal moet ik dat doen ??

ik heb een beetje ervaring met programeren maar dan wel op het web zoals php enz.

maar nu in linux zijn er tips zoals welk programma ik moet gebruiken als ik ga schrijven
of goede links ?

elke tip is welkom !!!!

vriedelijke groet

Allard

Offline joop13

• Lid
  • Steunpunt: Nee
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/01, 10:43:39 »
In Ubuntu is Python geïnstalleerd. Ook Java is aanwezig. Maar je kunt elke soort taal gebruiken. Met Synaptic kun je ook C++ installeren. Dus: zolang je kunt compileren en linken maakt het niet uit welke taal je gebruikt.

Kijk maar eens onder Synaptic->Onderdelen->Computertalen
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

allard100

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/01, 10:44:39 »
wat raad je me aan welke taal ??

Offline joop13

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/01, 10:49:25 »
Als jij in php kunt programmeren, geen beletsel. Maar in de C-klasse programmeren is meer programma-gericht dan php en Html, die webgericht zijn. Java is meer een mengsel van deze soorten.

Om gezond te programmeren is een taal als Python ook uitstekend geschikt. Zelf ben ik programmeur in Clipper, Pascal en (gruwelijk) Basic geweest.

Dus concluderend: Misschien moet je Python http://python.org/ eens proberen.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

allard100

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/01, 10:51:25 »
oke

ga ik doen      

bedankt !!

allard100

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/01, 11:10:05 »
is het zo dat dat in bluefish kan ??

Offline joop13

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/01, 11:54:08 »
Ik heb geen ervaring met Python. Maar in Synaptic zit ook een ide voor Python en een aantal andere editors. Ik heb gezocht met editor Python in Synaptic. Probeer er eens een paar uit....

Offline joop13

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/01, 12:03:24 »
Citaat van: allard100
is het zo dat dat in bluefish kan ??
Ook dat zal kunnen, maar een editor/IDE speciaal gericht op Python heeft vaak het voordeel dat commando's en declaraties gekleurd worden zodat je een goed overzicht houdt over je programma. Toen ik nog dagelijks programmeerde gebruikte ik (onder Windows) PFE Programmers File Editor. Die ondersteundde Clipper en dat is erg makkelijk. Maar, na onderzoek op internet, blijkt hij nog wel voor Windows te worden geleverd. Maar de ontwikkeling ervan is gestopt in 1999.

Ik heb zonet even gekeken maar Pida uit Synaptic lijkt me wel aardig om te gebruiken.