Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: geen geluid  (gelezen 14723 keer)

Offline FdeJ

• Lid
geen geluid
« Gepost op: 2007/10/28, 16:44:09 »
Ik ben nieuw met ubuntu, heb dual boot met windows geinstalleerd. Bij ubuntu krijg ik geen geluid. ook niet na downloaden codecs etc, heeft het met mijn geluidskaartkaart te maken? Onder windows wel gewoon geluid. kan iemand me helpen? zal waarschijnlijk wel iets simpels zijn maar toch.......

Offline joop905

• Lid
geen geluid
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/28, 16:47:24 »
Allereerst: bediening van je geluidskaart gaat een stuk makkelijker met alsamixergui
Systeem - Beheer - Synaptic pakketbeheer
zoekterm: alsamixergui
aanvinken en druk op knop Toepassen

Start nu alsamixergui en controleer hoe de schuifjes staan. Let op: niet alle schuifjes tegelijk openzetten,

Offline FdeJ

• Lid
geen geluid
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/28, 16:55:29 »
heb alsamixergui geinstalleerd, kan helaas bijna geen een schuifje openzetten en helaas nog steed geen geluid...

Offline joop905

• Lid
geen geluid
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/28, 17:10:37 »
doe dit eens in je  termial :cat /proc/asound/cards
wat is de uit komst

en wat voor kaart of type hap je

https://help.ubuntu.com/community/DebuggingSoundProblems

Offline FdeJ

• Lid
geen geluid
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/28, 17:26:26 »
uitkomst is bestand of map bestaat  niet. Welke kaart ik heb moet ik even uitzoeken.

Offline FdeJ

• Lid
geen geluid
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/28, 17:39:13 »
hoe kan ik simpel in ubuntu zien welke geluidskaart ik heb? ik zoek me rot... Anders zal ik even naar windows om moeten schakelen

Offline joop905

• Lid
geen geluid
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/28, 17:42:12 »
termial: aplay -l

Offline Kiwinote

• Lid
    • Launchpad
geen geluid
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/28, 17:43:41 »
Je zou het onder sudo lshwergens moeten kunnen zien als ubuntu het herkent.

edit: Manier van Joop is toch wat makkelijker

Offline FdeJ

• Lid
geen geluid
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/28, 19:25:35 »
Volgens mij heb ik de volgende geluidskaart:High definitio audio controller intel
 82801G (ICH7 family) mijn laptop is een toshiba tecra. Ik hen al diverse zaken uitgeprobeerd van mensen met vergelijkbare audio problemen, maar helaas,,,,,,

Offline FdeJ

• Lid
geen geluid
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/28, 19:30:26 »
Nog een toevoeging, met koptelefoon heb ik wel geluid. het zal wel iets errug simpels zijn, maar het lukt me maar niet om geluid uit mijn flaptop te krijgen.....

Offline FdeJ

• Lid
geen geluid
« Reactie #11 Gepost op: 2007/10/28, 21:33:33 »
Bedankt voor de tips, ik ga er mee aan de gang en laat zeker weten of e.a heeft gewerkt. Ubuntu en een forum zoals dit is nieuw voor me maar ik vind de manier waarop mensen hier elkaar helpen bijzonder.

Offline FdeJ

• Lid
geen geluid
« Reactie #12 Gepost op: 2007/10/31, 21:44:44 »
helaas,

nog steeds geen geluid. De alsa mixer gui is om wat voor reden dan ook nu helemaal wit. geen regel schuiven meer te zien  Heb geen flauw idee waarom..... iemand nog tips?

jw_

• Gast
geen geluid
« Reactie #13 Gepost op: 2007/10/31, 22:45:31 »
Hallo,

ik zit met hetzelfde probleem met mn Toshiba laptop.

**** List of PLAYBACK Hardware Devices ****
card 0: Intel [HDA Intel], device 0: ALC861VD Analog [ALC861VD Analog]
  Subdevices: 1/1
  Subdevice #0: subdevice #0
card 0: Intel [HDA Intel], device 6: Si3054 Modem [Si3054 Modem]
  Subdevices: 1/1
  Subdevice #0: subdevice #0

Ik vermoed dat het te maken heeft met het modem, alsof deze in de weg zit.

Het schijnt dat sommige Asus laptops er ook last van hebben, er staat hier op het forum dat in de /etc/modprobe.d/alsa-base de regel toevoegen op het eind :
options snd-hda-intel mode=auto
of
options snd-hda-intel mode=asus

uitkomst moet bieden.

Maar helaas nog steeds geen geluid.
Bij het testen van de Sound Playback in de Sound Preferences staat de progress-indicator gewoon stil en gebeurt er niets.
Ik dacht slim te zijn door het volgende toe te voegen :

options snd-hda-intel mode=toshiba

maar dat werkt niet.

options snd-hda-intel mode=intel

werkt ook niet....

Heeft iemand nog suggesties?

groeten

Offline FdeJ

• Lid
geen geluid
« Reactie #14 Gepost op: 2007/11/01, 19:18:56 »
JW,

Ik denk dat we inderdaad hetzelfde probleem hebben. Bij mij doet het geluid het via de koptelefoon wel, bij jou ook?

Verder heb ik al veel tips van dit forum geprobeerd, maar helaas nog steeds geen geluid. Ik hou me aanbevolen voor verdere suggesties.

Offline bram103

• Lid
geen geluid
« Reactie #15 Gepost op: 2007/11/01, 20:00:37 »
Ik sluit aan met het zelfde probleem met 7.10, wel geluid op de koptelefoon niet op de line out, ik heb een asus M2N-E sli mb met c-media CM6501 sound chip.

Probleem wat ik ook heb wat ik nog niet van anderen heb gehoord is dat de schuifjes op de alsa mixer niet  te bedienen zijn, ze blijven gewoon niet staan waar ik ze heen schuif en als ik ze koppel (link en rechts) wordt de koppeling gelijk bij het weer schuiven verbroken.

jw_

• Gast
geen geluid
« Reactie #16 Gepost op: 2007/11/01, 20:49:01 »
Nee, het geluid via de koptelefoon doet het bij mij ook niet.

Citaat van: FdeJ
JW,

Ik denk dat we inderdaad hetzelfde probleem hebben. Bij mij doet het geluid het via de koptelefoon wel, bij jou ook?

Verder heb ik al veel tips van dit forum geprobeerd, maar helaas nog steeds geen geluid. Ik hou me aanbevolen voor verdere suggesties.

steven

• Gast
geen geluid
« Reactie #17 Gepost op: 2007/11/01, 21:39:42 »
@FdeJ

Heb je dit al geprobeerd:

Volumeregeling - schakelaars - en dan het vinkje weghalen bij Headphone.

jw_

• Gast
geen geluid
« Reactie #18 Gepost op: 2007/11/02, 12:33:20 »
FdeJ, heb ik ook al geprobeerd.
Het probleem zit dieper. Ik denk dat ik het op het driverniveau moet zoeken vrees ik.

grt, jw

Citaat van: steven
@FdeJ

Heb je dit al geprobeerd:

Volumeregeling - schakelaars - en dan het vinkje weghalen bij Headphone.

Offline FdeJ

• Lid
geen geluid
« Reactie #19 Gepost op: 2007/11/02, 14:54:06 »
Steven,

Je suggestie heb ik geprobeerd, echter zonder resultaat. Wat ik ook vreemd is dat de alsamixer gui bij mij helemaal wit blijft geen schuifjes ed te zien. In het begin deed ie het wel. Ik heb 'm verwijderd en weer opnieuw geinstalleerd, maar helaas nog steeds wit. Ik dank dat het probleem inderdaad ergens op driver niveau zit of dat de het geluid van de modum (zie post van jw) in de weg zit

Offline FdeJ

• Lid
geen geluid
« Reactie #20 Gepost op: 2007/11/02, 23:04:28 »
Ik ben de oplossing bij die bij iris (zie bij de topics over geluid op dit forum) hebben geholpen aan het proberen  maar als ik onderstaande uitvoer krijg ik geen lijst of zo, maar gewoon weer de prompt.
gksu gedit /etc/modprobe.d/alsa-base

ben ik mijn alsa base kwijt?? door probeer acties
Nu heb ik wel al veel dingen geprobeerd. op een gegeven moment was ik zelfs mijn ubuntu desktop kwijt. Kan ik ubuntu op nieuw installeren op de daarvoor gereserveerde partitie ( heb dual boot)? Zonder mijn instellingehn en mail enzo kwijt te raken? Om weer een schone uitgangs situatie te krijgen? Pfff wel een hoop gedoe voor geluid, maar we gaan door want ik weiger op te tgeven en terug naar windows te gaan. Ik hoop dat iemand me verder kan helpen.....

jw_

• Gast
geen geluid
« Reactie #21 Gepost op: 2007/11/05, 20:37:13 »
Ik heb inmiddels geluid uit mn Toshiba laptop.
Heb een update gedaan van 7.04 naar 7.10.

Geluid functioneert naar behoren.

Wel had ik een "HAL Initialize error", dit heb ik opgelost door :
sudo /usr/lib/hal/hald-generate-fdi-cache

Het schijnt dat er bij de update een directory verkeerd geplaatst wordt, wat exact weet ik niet, ben ook maar een newbe.
Na bovenstaande werkt alles perfect.

Hopelijk hebben jullie er wat aan.

Deze tip heb ik ergens van iemand vandaan, ik heb nog gezocht maar ik kan de auteur ervan niet meer achterhalen.

grt,
jw_

Juraji

• Gast
geen geluid
« Reactie #22 Gepost op: 2008/04/29, 23:45:58 »
mensen...
ik heb hier DE oplossing voor jullie, ff in terminal uitvoeren...
modprobe -v snd_atiixp

en daarna

lsmod | grep -i snd

werkt volgens mij alleen met atiixp kaarten.

veel succes

geen geluid
« Reactie #23 Gepost op: 2008/04/30, 16:57:46 »
probeer ook dit eens

Open een terminal en voer het volgende commando in:
gksudo gedit /etc/modprobe.d/alsa-base

Hiermee opent u het bestand met beheerdersbevoegdheid (root).

Voeg aan het eind van de tekst de volgende regel toe:
options snd-hda-intel model=auto

Hierna moet u het bestand opslaan en sluiten.

Zorg dat alle programma's die geluiden weergeven, uit staan (Firefox, mediaspelers etc.) en voer het volgende commando uit in de terminal:
sudo rmmod snd_hda_intel

(Eventuele melding "ERROR: Module snd_hda_intel is in use" is niet erg).

Hierna het volgende commando uitvoeren:
sudo modprobe snd_hda_intel

Hierna moet u via Synaptic het pakket linux-backports-modules installeren. Dit kan ook via de terminal:
sudo apt-get install linux-backports-modules

Tot slot: de computer volledig herstarten.
Viva La Revolución

Gerrit55

• Gast
geen geluid
« Reactie #24 Gepost op: 2008/06/05, 15:05:20 »
Hallo medebeginners,

Wat was dit irritant....aangenaam verrast door Ubuntu maaaaar zonder geluiden is het erg stil. Maanden bezig geweest en via verschillende sites antwoorden gezocht. Enige tijd niets meer gedaan want,.....  nog steeds geen geluid. In april zou een upgrade komen dus daar opgewacht maar zonder het gewenste resultaat.

Na enige tijd ging ik eens kijken bij SYSTEEM, VOORKEUREN, VOLUMEREGELING....en ja hoor hier zijn 2 tabbladen, de rechtse met met het opschrift SCHAKELAARS aanklikken en kijken of er een vinkje staat bij analoog/digitaal.... zo ja.. weghalen.

En dan....? is er....geluid.

Hoop hier verschillende mensen gelukkiger mee te kunne maken.

Groetjes Gerrit55