Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hoe ontstaat een grub error 17 ''opeens''  (gelezen 553 keer)

Offline roeland

  • Lid
hoe ontstaat een grub error 17 ''opeens''
« Gepost op: 2007/10/27, 13:26:09 »
Ik ben al enige weken met ubuntu bezig en heb deze week na feisty fawn gutsy gibbon geinstalleerd.  Na wat problemen werkte het goed naast mijn Windows2000 installatie.  Gisteren eerst Ubuntu gewoon afgesloten en daarna naar W2000 en die afgesloten zonder rare berichten.
Vanmorgen een grub error 17.  Gparted geeft aan dat mijn tweede harde schijf leeg is (daar hadden  de swap partitie en de root moeten staan (mijn home staat op hd1)).

Hoe onstaat dit ineens (ik heb gisteren een USB stick eruit gehaald zonder eerst te ontkoppelen met bij behorende waarschuwing, is dit een mogelijke oorzaak; in W2000 kan je dit ondanks waarschuwingen ongestraft doen)?

Is dit nog een beetje leuk op te lossen of moet in alles opniiew installeren?
Als ik Ubuntu opnieuw installeer geeft die ook een lege hdb aan, dus als ik die opnieuw van partities ga voorzien, overschrijf ik de NTFS data misschien (hier heb ik wel een backup van) of kan ik dit ongestraft doen waarna W2000 weer werkt en ik de NFTS gegevens weer terugzet vanuit de backup?

Er staan wel veel over brug fouten in de fora maar niets over het ontstaan en het ''verdwijnen'' van een hd, vandaar mijn vraag.  Met de gevonden antwoorden kom ik er niet uit.

Groet en alvast dank voor suggesties!
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geenĀ“topĀ“ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

hoe ontstaat een grub error 17 ''opeens''
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/27, 21:05:19 »
zo te horen ben je alles sowieso kwijt. Goed dat je een backup hebt ;)