Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Volgorde onderste twee balken in Ubuntu  (gelezen 4221 keer)

Offline Thom

• Lid
Volgorde onderste twee balken in Ubuntu
« Gepost op: 2007/10/25, 12:39:18 »
Eigenzinnig als ik ben, vind ik het bij Ubuntu het prettigst om de toepassingen balk als onderste balk te hebben op mijn scherm en de venster tonen balk daarboven. Echter bij opstarten worden de twee balken standaard omgekeerd op het scherm gezet. Ben er inmiddels achter gekomen dat door te klikken op de knop verbergen (aangevinkt in het balken menu voor de balk venster tonen etc) de volgorde eenvoudig kan worden omgedraaid. Maar is er ook een mogelijkheid om standaard de balken te tonen zoals ik prettig vind.

Mvrgr
Thom
HP Compaq AMD66 Althlon 2, 2 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 12.04 + Windows 7
Onbekende P4, 1,0 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 11.04 + Window XP3
HP PC Pentium 4, 512Mb geheugen, Dual boot Ubuntu 11,04 + Windows XP3

Offline woteb

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/25, 14:51:39 »
Dat doe je als volgt:

1. Ga naar de onderste balk en klik daar met de rechtermuisknop ==> eigenschappen ==> Oriëntatie (kies dan LINKS !!! of RECHTS !!!

2. Doe hetzelfde met de bovenste balk en kies bij Oriëntatie voor ONDER. Die balk staat nu goed.

3. Ga weer naar de LINKERbalk (of als je voor rechts hebt gekozen voor RECHTERbalk), die weer dezelfde handelingen en kies voor Oriëntatie voor BOVEN.

De balken staan nu op de door jou gewenste plaats.

Ik heb de balken ook op deze manier ingesteld. Dus zo gek is die vraag van jou niet... ;)
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Thom

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/25, 15:39:54 »
Beste Woteb,

Ik denk dat ik niet duidelijk genoeg ben geweest met mijn vraag. Ik beide balken aan de onderkant van het scherm. Alleen daarbij wil ik de toepassingen balk als alleronderste en de balk met de prullenbak bovenop de alleronderste balk. Nu worden deze twee balken (beide bij oriëntatie gezet op "onder") bij het opstarten juist altijd precies andersom op het scherm gezet.

mvrgr
Thom

Offline zappa

• Lid
    • http://www.c3c.be
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/25, 15:57:27 »
Ik weet niet of dat zal werken, maar versleep alles van balk? ;)

Ik heb dat soms ook met die gnome-panel. Als het echt niet wil lukken, deleten en opnieuw maken en eerst alles in /home/jij/.gnome2/panel2.d deleten. (Dacht dat er nog ergens anders een map was met instellingen, maar vind ze niet meteen)

tuxido_devito

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/25, 16:19:41 »
pak een balk vast... en sleep hem naar onderen, doe het zelfde met de ander

opgelost :)

Offline Thom

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/25, 17:48:50 »
Ik heb een nieuwe balk aangemaakt een daar de toepassingen naar versleept, maar ook dit gaf geen oplossing na het opstarten. Ik heb geprobeerd de gehele balk met de muis vast te pakken en in het geheel te verslepen maar dat is mij nog niet gelukt.

Offline zappa

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/25, 18:15:14 »
Citaat van: Thom
Ik heb een nieuwe balk aangemaakt een daar de toepassingen naar versleept, maar ook dit gaf geen oplossing na het opstarten. Ik heb geprobeerd de gehele balk met de muis vast te pakken en in het geheel te verslepen maar dat is mij nog niet gelukt.
Is perfect mogelijk hoor.

Offline Thom

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/25, 18:49:14 »
Ben erachter dat verslepen van de gehele balk inderdaad kan, maar alleen naar geheel boven, links, rechts of beneden. Echter ook verslepen helpt niet bij het opstarten de twee balken bovenelkaar in de door mij gewenste volgorde te plaatsen. Echter mijn workaround (even twee keer klikken op de verbergknop) werkt ook, dus daar doe ik het wel mee.

Bedankt voor de reacties.

mvrgr
Thom

Offline Dave

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/26, 13:49:11 »
ik heb zo het idee dat het antwoord van woteb niet gelezen is maar bij het zien van de woorden links en rechts weggescrolt is.

Offline Thom

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/26, 17:30:02 »
Ik heb echt alle antwoorden geheel gelezen en uitgeprobeerd, maar ik denk dat mijn vraag niet goed begrepen wordt. Ik ben morgen in Hilversum en zal daar de vraag nog eens stellen.

Offline joop905

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/26, 17:40:27 »
als ik mijn boven balk naar beneden sleep staat die beneden als ik mijn pc weer opstart staat die nog beneden

Laus

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 2007/10/27, 10:20:51 »
ik heb het probleem ook. Hij weigert gewoon die balk erboven te zetten!

startrekfan001

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 2007/10/27, 13:37:14 »
als ik het instel blijft het gewoon zo, ook bij opnieuw opstarten. Misschien moet je ff kijken of je wel alle rechten hebt om zoiets te veranderen?? Ik ben n noob met ubuntu dus misschien is dit onzin, maar kijk eens naar je account rechten. Misschien dat daar iets mis zit.

artvds2708

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 2007/10/27, 15:30:58 »
Klink op de balk met rechtermuisknop, kies dan eigenschappen, en daar vind je : orientatie.
Kies dan waar je je balk wilt hebben en klaar is kees !

Offline zappa

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2007/10/27, 17:38:45 »
Ik heb bovengenoemde map verwijderd en ook in .gconf alles wat de panel te maken heeft.
Dan sudo aptitude remove gnome-panel
killall gnome-panel
sudo aptitude install gnome-panel

Nu zet hij ze niet meer alle 2 boven :D
Zoalng hij trouwens niet expanded stond wilde hij zelfs met die oriëntatie niet veranderen.
Ik kies bottom en dat spel eigenwijs opnieuw op top gaan staan. Vandaar mijn ietwat drastische aanpak ;)

Laus

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 2007/10/29, 13:30:51 »
dat geloof ik allemaal wel. Ik krijg ze wel goed. Maar na een reboot staan ze weer verkeerd om. Wat er allemaal in de panel-config files staat snap ik niet zo.

« Reactie #16 Gepost op: 2007/10/31, 11:43:07 »
Citaat van: Thom
Eigenzinnig als ik ben, vind ik het bij Ubuntu het prettigst om de toepassingen balk als onderste balk te hebben op mijn scherm en de venster tonen balk daarboven. Echter bij opstarten worden de twee balken standaard omgekeerd op het scherm gezet. .... Maar is er ook een mogelijkheid om standaard de balken te tonen zoals ik prettig vind.

Mvrgr
Thom
@Thom: ik wil precies hetzelfde als jij.

In 7.04 werkte het goed bij mij, zoals jij het wil. Na een upgrade naar 7.10 ook, maar na een clean install blijft Ubuntu hardnekkig de balken  omdraaien.
Ik heb al alle items van de ene balk naar de andere gesleept, maar daar trapt Ubuntu niet in  :-)
Na het opstarten opnieuw de ongewenste volgorde van de balken (panelen heten ze officieel).

Heb je al een oplossing gevonden?

Offline Thom

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2007/10/31, 14:35:12 »
Nee, Ik heb nog geen oplossing alleen een soort "workaround" methode.
Ik heb de "prullenbak-balk" de eigenschap "verbergen tonen" geselecteerd. Elke keer als ik Ubuntu opnieuw opstart staat de prullenbak-balk als onderste balk. Ik klik op de verbergknop (links of rechts). Op dat moment verschuift de "Toepassing-balk" naar beneden. Ik klik nogmaals op de verbergknop (staat nu boven de toepassing-balk) en de "prullenbak-balk" wordt weer geheel zichtbaar, maar nu boven de toepassing-balk.
Ik hoop dat ik mij duidelijk genoeg heb uitgedrukt. En ik hoop ook dat deze uitleg meer duidelijk maakt wat ik voor ogen heb met mijn aanpassing. De meeste reacties begrepen mijn vraag verkeerd.

PS: ik heb nog een goed naar het opstarten van Ubuntu gekeken. Vooral bij oudere PC met een simpele videokaart, is duidelijk te zien dat de twee balken na elkaar op het scherm wordt gezet. Ik denk nu dat er een standaard waarde (volgorde) is voor het plaatsen van de twee balken op het scherm en dat die waarde niet zo een twee drie aanpasbaar is (meer voer voor programmeurs, denk ik).

mvrgr
Thom

Offline tabasco

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2007/11/02, 05:32:27 »
Ik heb het zelfde probleem:
Ik wil twee balken boven in het scherm, één met het menu/apps/klok , en een tweede met open toepassingen. Deze twee wisselen bij een reboot om.

Mijn mogelijke oplossing die ik nu ga uitproberen is, na een reboot, beide balken leeg maken, en alle gewenste opties opnieuw op de twee balken plaatsen. Ik laat de uitkomst hier horen...

Offline Thom

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2007/11/02, 09:14:46 »
Tabasco,

Ik heb ook reeds een nieuwe panel (balk) aangemaakt en de gewenste opties naar de nieuwe panel verplaatst, maar dit gaf hetzelfde effect bij opstarten (omgekeerde panels)

Ben benieuwd of het jou wel lukt.

Offline tabasco

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2007/11/02, 18:15:14 »
Ik heb de bestaande twee panels, die in omgekeerde volgorde verschijnen nu aangepast. Alles 'unlocked' en alles van de onderste naar boven geplaatst en omgekeerd. Dit werkt!

Dus zorg ervoor dat je twee panels bovenaan hebt staan (of onder wat je wilt) en start opnieuw op . Verander dan alles van de onderste naar de bovenste en omgekeerd.

Succes!

« Reactie #21 Gepost op: 2007/11/03, 11:05:16 »
Citaat van: tabasco
Ik heb de bestaande twee panels, die in omgekeerde volgorde verschijnen nu aangepast. Alles 'unlocked' en alles van de onderste naar boven geplaatst en omgekeerd. Dit werkt!

Dus zorg ervoor dat je twee panels bovenaan hebt staan (of onder wat je wilt) en start opnieuw op . Verander dan alles van de onderste naar de bovenste en omgekeerd.

Succes!
Dit had ik al eens geprobeerd, zonder succes.
Tegen beter weten in nogmaals gedaan: en nu werkt het! Vreemd, maar het probleem is nu (afkloppen) opgelost.

Offline tabasco

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2007/11/03, 12:47:58 »
@ R Smit - Mooi dat het nu werkt!

@ Thom - Hopelijk bij jouw ook? Het is tenslotte jouw vraag hier

Laus

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 2007/11/04, 10:52:51 »
damn, das veel geklooi. Al die pictogrammen gaan verkassen :(

Offline Thom

• Lid
« Reactie #24 Gepost op: 2007/11/05, 16:41:15 »
Tabasco,

Ik geloof zeker dat je oplossing werkt, alleen voor mij nu even te omslachtig. En zal bij elke (her)installatie opnieuw moeten worden uitgevoerd. Ik blijf nog maar even bij mijn "workaround". In de praktijk werkt dit ook goed. Toch nog hartelijk dank voor de moeite. En anderen zullen mogelijk wel gebruik willen maken van jouw oplossing.

mvrgr
Thom