Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: compiz en xgl  (gelezen 14843 keer)

Offline zappa

• Lid
    • http://www.c3c.be
compiz en xgl
« Gepost op: 2006/06/05, 11:28:07 »
Ik dacht om op deze vrije dag het nog eens te proberen met
http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?p=739758
Maar het wil niet pakken.
Ik kan in sessions blijkbaar niet de prioriteit aangeven
en er is geen compiz in de config-editor
En is die workaround om sreen 2 te gebruiken nog wel nodig?

Heb al wat vanalles geprobeerd, maar geraak niet voorbij een 'pied-de poule' grijs scherm, en dus niet grafisch inloggen en alles terug wijzigen in een andere console... Bovendien, wanneer je inderdaad xv disabled, start 'em weer op met mesa :) Nu ja, dat is een kleintje om terug te zetten.

Iemand het reeds met succes ge

Offline zappa

• Lid
compiz en xgl
« Reactie #1 Gepost op: 2006/06/07, 10:35:36 »
OK, dat wil dus niet werken :(
Of je nu xv gebruikt of niet, werkt niet. gnome-windows-decorator wordt niet hekend als opdracht, moet de default screen ook on xorg.conf op 1 gezet worden?, wanneer ik startx doe geeft flgrxinfo mesa en xglinfo dat de sercer draait op screen 1, maar fglrx wil blijkbaar niet werken zonder Xv...

Pfff... niet te doen. Terug naar af :P

compiz en xgl
« Reactie #2 Gepost op: 2006/06/07, 10:50:09 »
apt-get install compiz-gnome :)

Offline zappa

• Lid
compiz en xgl
« Reactie #3 Gepost op: 2006/06/07, 11:12:11 »
Had ik ook reds geprobeerd, maar zal dat eens doen in combinatie met wat andere opties :)
Zal het nog niet opgeven. Indien ik het vind post ik het wel!

Offline zappa

• Lid
compiz en xgl
« Reactie #4 Gepost op: 2006/06/07, 14:06:07 »
DE HOW-TO VOOR ATI/DAPPER (Yup, het is gelukt :D)

Installeer xserver-xgl, compiz-gnome, libgl1-mesa, libgl1-mesa-dri, libglitz1 en libglitz-glx1 uit de repo's

Zorg dat fglrx werkt

Ik ga u een safe methode aanleren waarbij je geen al te ingrijpende veranderingen hoeft te doen.

Maak in uw /home/jij folder een bestaand aan genaamd .Xsessions
Zet er het volgende in:

#!/bin/sh
    # Start up Xgl, compiz, and GNOME

# Run Xgl server on :1, on top of normal X
    Xgl :1 -fullscreen -ac -accel xv -accel glx:pbuffer &

# Tell subsequent X programs to access the Xgl server at :1
    DISPLAY=:1

# Start Compiz window manager
    gnome-window-decorator &
    compiz gconf decoration wobbly fade minimize cube rotate zoom scale move resize place menu switcher &

# Start GNOME
    exec gnome-session

Oplslaan en executable maken.

Nu is het een kwestie van fine-tuning, maar hierop heb ik nogal wat moeten zoeken!
Het is de bedoeling dat er geen Xv meer wordt gebruikt. In een terminal: gstreamer-properties
Bij video: geen Xv

Alle leuke effecten moeten aangegeven worden in gconf-editor. Maar, bij mij toch, stond compiz niet in aps -> compiz. Pas na een reboot een een soort heel bizarre desktop zonder kaders rond de vensters. Anyway, skip, skip, gconf-editor in terminal, daar dan apps -> compiz -> general -> allscreens -> options. De key active-plugins. Eraan toevoegen IN DEZE VOLGORDE:

gconf decoration wobbly fade minimize cube rotate zoom scale move resize place menu switcher

(gconf zal er reeds staan)

REBOOT + ENJOY :)

Lukt het niet? Vervang .Xsession door uw vorige versie of verwijder het indien er geen was zoals bij mij. Eenvoudig te de doen via recovery mode. Daarna reboot en stuff er terug af via synaptic indien je er definitief vanaf wil. (Een paar ervan heb je waarschijnlijk reeds, zijn ook nodig, dus laat ze staan :))

Randopmerkingen:
-Video bekijken met vlc, mplayer... lukt minder goed :(
-Heb nu de keuze bij boot of ik het wil of niet :)
-Link met wat commando's: http://en.opensuse.org/Compiz

Gast

• Gast
compiz en xgl
« Reactie #5 Gepost op: 2006/06/11, 14:35:27 »
Ik volg dus heel de HOW-TO, maar compiz komt niet bij m'n apps te staan, ook niet als ik bij gconf-editor ga kijken...
Waar zou dat aan kunnen liggen ?

compiz en xgl
« Reactie #6 Gepost op: 2006/06/11, 15:03:34 »
compiz hoort daar ook niet te staan, die moet in je sessie gestart worden...

Offline zappa

• Lid
compiz en xgl
« Reactie #7 Gepost op: 2006/06/11, 18:08:55 »
Citaat van: Dennis
compiz hoort daar ook niet te staan, die moet in je sessie gestart worden...
Ja, maar dat is dus het ironische. je zit met de window-manager van GNOME die opgestart is. Het dan opstarten van compiz geeft foutmeldingen. Truuk is om compiz --reconfig in opstarten van sessie te stoppen. Dan wordt die wel opgestart, maar dus verkeerdelijk. Geen borders...
Maar dan kan je wel aan compiz in de editor, dan reboot en dan is het wel OK.

Offline Roeler

• Lid
compiz en xgl
« Reactie #8 Gepost op: 2006/06/12, 00:19:19 »
Ik heb het even geprobeerd en ik vind het momenteel nog te onstabiel. Veel bugs en al...

@ zappa:
Hoe ben je er in geslaagd om bij het opstarten al dan niet compiz in te schakelen ?

Offline Sander50

• Lid
    • http://www.somp.nl
compiz en xgl
« Reactie #9 Gepost op: 2006/06/12, 16:43:45 »
Is het veel moeilijker om xgl/compiz aan de praat te krijgen met ATI dan met Nvidia?

Heb hier Nvidia namelijk, en had het aan de hand van een wiki-howto na 5 minuten draaien... het staat nu bij sessie's als ik inlog. :D

Bij mij draait het trouwens perfect, behalve het verslepen van vensters. En is het normaal dat er geen 'Uitzetten' en 'Herstarten' in het uitschakelenmenu staat als ik xgl gebruik?

Offline zappa

• Lid
compiz en xgl
« Reactie #10 Gepost op: 2006/06/12, 17:29:42 »
Dat uitzetten heb ik inderdaad ook. De werkwijze is dezelfde voor ATI, je moet zelfs niet eens dat extra regeltje in xorg.conf zetten :)

Offline zappa

• Lid
compiz en xgl
« Reactie #11 Gepost op: 2006/06/12, 17:34:14 »
Citaat van: Roeler
@ zappa:
Hoe ben je er in geslaagd om bij het opstarten al dan niet compiz in te schakelen ?
Komt erop neer dat je het toevoegt in /usr/share/xsessions/

De methode die ik volgde staat op http://wiki.compiz-fr.org/index.php?title=Installation_de_XGL_sur_une_Ubuntu_%22Dapper_Drake%22

Let op , kies enkel methode 2 dan. En indien je het reeds geprobeerd hebt met 'mijn' .Xsession of door system-wide veranderingen, zet dan eerst alles terug zoals oorspronkelijk! :)

HydroDiOXide

• Gast
compiz en xgl
« Reactie #12 Gepost op: 2006/07/10, 22:54:36 »
Kan niet echt een specifiek xgl threadje vinden, dus ik reageer maar even op deze. Ik heb via deze https://help.ubuntu.com/community/CompositeManager/Xgl HOWTO xgl aan de praat gekregen. De performance is echter verschrikkelijk. Mijn desktop stikt van de artifacts en rotzooi. Random crashes zijn ook niet ongebruikelijk. Erg naar dus allemaal en dat terwijl ik gewoon van een 3d geacc. desktop wil genieten. Naar mijn idee moet dat ook prima kunnen met mijn 6800 serie.

Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn?

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
compiz en xgl
« Reactie #13 Gepost op: 2006/07/11, 01:55:22 »
Ik heb XGL werkende gekregen op:

ATI Mobility Radeon X700 265MB PCI-E - fglrx driver - Archlinux 0.7.2
Nvidia Geforce 3 64MB - nvidia driver - Archlinux 0.7.2 en Ubuntu 6.06

En AIGLX op:

ATI Mobility Radeon 7500 32MB - radeon+dri driver - Ubuntu 6.06

- - - - - - - - - -

Ik raad aan om niet die guide te volgen met het startscript, die werkt niet altijd. Je hebt meer succes door /etc/gdm/gdm.conf-custom rechtstreeks aan te passen (wel een kopietje maken eerst)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
compiz en xgl
« Reactie #14 Gepost op: 2006/07/11, 01:58:34 »
Citaat van: HydroDiOXide
Kan niet echt een specifiek xgl threadje vinden, dus ik reageer maar even op deze. Ik heb via deze https://help.ubuntu.com/community/CompositeManager/Xgl HOWTO xgl aan de praat gekregen. De performance is echter verschrikkelijk. Mijn desktop stikt van de artifacts en rotzooi. Random crashes zijn ook niet ongebruikelijk. Erg naar dus allemaal en dat terwijl ik gewoon van een 3d geacc. desktop wil genieten. Naar mijn idee moet dat ook prima kunnen met mijn 6800 serie.

Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn?
Ik heb een Geforce 3 ti 200 (64MB VRam) en deze werkt prima!
fullscreen video + effecten zijn mogelijk wanneer ik de gl2 driver gebruik (bij mplayer) deze werkt het beste onder XGL

(bij aiglx heb je wel het voordeel voor oudere grafische kaarten dat je ook de X server onder 16bit kan starten ipv 24bit, het kleurverloop is niet zo vloeiend als bij 24bit, maar het werkt wel 3x sneller! AIGLX draait mede hierdoor op mijn ATI Mobility Radeon 7500 32MB met de open source radeon+dri driver aan volle snelheid, inclusief fullscreen video met de xshm output bij xine)

HydroDiOXide

• Gast
compiz en xgl
« Reactie #15 Gepost op: 2006/07/11, 08:06:30 »
Citaat van: profoX
Ik heb een Geforce 3 ti 200 (64MB VRam) en deze werkt prima!
fullscreen video + effecten zijn mogelijk wanneer ik de gl2 driver gebruik (bij mplayer) deze werkt het beste onder XGL
Kan je misschien een uitleg geven hoe je dit hebt gedaan (n00b), erg jammer dat ik de eyecandy er niet goed uitkrijg...

Nozem

• Gast
compiz en xgl
« Reactie #16 Gepost op: 2006/07/11, 08:11:36 »
@Hydrodioxide: Ik lees dat je een Nvidia kaart uit de 6800 serie hebt. Dat heb ik ook. Bij mij is het installeren van XLG/Compiz laatst gelukt door de howto op deze pagina te volgen. Gebruik je verder de i386 versie van Ubuntu of de AMD64? Het kan namelijk zijn dat deze laatste minder stabiel functioneert.

HydroDiOXide

• Gast
compiz en xgl
« Reactie #17 Gepost op: 2006/07/11, 15:03:30 »
Ik draai de i386 versie (k7 kernel). Ik zal de HOWTO doornemen.

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
compiz en xgl
« Reactie #18 Gepost op: 2006/07/11, 15:19:38 »
Kan je misschien een uitleg geven hoe je dit hebt gedaan (n00b), erg jammer dat ik de eyecandy er niet goed uitkrijg...
Eerst en vooral: heb je 3D acceleratie? en welke driver gebruik je?
Kijk even na voordat je verdergaat!

nvidia moet tussen de output van dit commando staan:
cat /etc/X11/xorg.conf|grep Driverdirect rendering moet werken (moet yes zijn):
glxinfo|grep directalles in orde? ga verder

Eerst sources.list aanpassen:
sudo gedit /etc/apt/sources.listVoeg vanonder aan dat bestand de volgende lijn toe:
# xgl en compiz repository
deb http://xgl.compiz.info/ dapper main
Update je apt-get en doe dist-upgrade om er zeker van te zijn dat we nieuwste packages hebben die we nodig hebben als dependancies:
sudo apt-get update
sudo apt-get dist-upgrade
Installeer XGL, compiz en extra compiz tooltjes:
sudo apt-get install xserver-xgl compiz compiz-gnome xwinwrap cgwd cgwd-themesAls alles is gelukt:

Ik heb daarna gdm.conf-custom gebackupped omdat ik die ga aanpassen:
sudo cp /etc/gdm/gdm.conf-custom /etc/gdm/gdm.conf-xorgPas nu /etc/gdm/gdm.conf-custom aan
sudo gedit /etc/gdm/gdm.conf-customvanonder staat waarschijnlijk al [servers], vervang dit woord dan gewoon met onderstaande tekstblok:
[servers]
0=Xgl

[server-Xgl]
name=Xgl server
command=/usr/bin/Xgl -fullscreen -br -accel xv:fbo -accel glx:pbuffer
flexible=true
Als je dit bestand nu backupped, dan kan je  scripts schrijven waarmee je kan switchen tussen XGL en de normale X:
sudo cp /etc/gdm/gdm.conf-custom /etc/gdm/gdm.conf-xglSchrijf nu een script om xorg terug te zetten (als er iets misgaat, of gewoon om xgl uit te schakelen en terug te keren naar gewone xorg na een X restart [restart van je grafische omgeving]):
sudo gedit /usr/bin/setxorgPlak in het lege bestand:
#!/bin/bash
cp /etc/gdm/gdm.conf-xorg /etc/gdm/gdm.conf-custom
Maak ook een script om XGL terug in te schakelen (na een X restart):
sudo gedit /usr/bin/setxglPlak in het lege bestand:
#!/bin/bash
cp /etc/gdm/gdm.conf-xgl /etc/gdm/gdm.conf-custom
Maak de scripts uitvoerbaar:
sudo chmod +x /usr/bin/setxorg
sudo chmod +x /usr/bin/setxgl
Probeer X te herstarten!
(LEES EVEN NAAR BENEDEN DE NOTA VOORDAT JE DIT UITVOERT)
sudo /etc/init.d/gdm stopJe bent nu in de terminal, log in en typ:
sudo /etc/init.d/gdm startEr zullen nog geen effecten zijn!
Het belangrijkste op dit punt is dat alles gewoon 'werkt'
Daarna gaan we een compiz script maken.

* * * * NOTA:
Om terug te keren naar de normale X en X te herstarten typ je:
[of: als er na de X restart iets misgaat en je krijgt geen scherm meer ofzo,
probeer dan CTRL+ALT+F1 (zwarte terminal), log jezelf in en typ:]
sudo setxorg
sudo /etc/init.d/gdm stop
sudo /etc/init.d/gdm start
Om terug te keren naar XGL en X te herstarten typ je:
sudo setxgl
sudo /etc/init.d/gdm stop
sudo /etc/init.d/gdm start
* * * *

--> Ga vanaf hier verder als alles is gelukt <--

NOTA: zijn de toetsenbordinstellingen fout, ga dan naar Systeem -> Voorkeuren -> Toetsenbord -> Indelingen en stel je Indeling en Indelingsopties juist in en gebruik de GNOME instellingen i.p.v. de X instellingen als er je wat gevraagd wordt.

Nu gaan we het compiz script maken om alles af te maken.
Met dit script kan je switchen tussen compiz en het standaard metacity:

sudo gedit /usr/bin/togglecompizPlaats in het lege bestand:
#!/bin/bash
if ps -A | grep -e "compiz.real$" > /dev/null; then
        killall cgwd
        metacity --replace &
else
        cgwd &
        compiz --replace gconf &
        xmodmap -e "keycode 22 = BackSpace BackSpace"
fi
Maak het script uitvoerbaar:
sudo chmod +x /usr/bin/togglecompizZet het script eventueel op je desktop of taakbalk
of voer het gewoon uit via de terminal om te switchen tussen compiz en metacity.

Nu maken we nog een script waarmee we compiz kunnen starten en/of herstarten:

sudo gedit /usr/bin/startcompizPlaats in het lege bestand:
#!/bin/bash
cgwd --replace & compiz --replace gconf &
Maak het script uitvoerbaar:
sudo chmod +x /usr/bin/startcompizDit script kan je nu toevoegen bij "Systeem -> Voorkeuren -> Sessies" en dan het tabblad "Programma's Starten" en op de knop "Toevoegen" klikken.

Dan vul je in:
/usr/bin/startcompiz

en je slaat de instellingen op.

Probeer dan nu compiz in te schakelen:
startcompiz* * * *
OVERVIEW:

Normale X herstellen:
sudo setxorgXGL terug inschakelen:
sudo setxglCompiz aan/uitzetten:
togglecompizCompiz thema wijzigen:
gcompizthemer* * * *

Ik denk/hoop dat dit alles was :) Succes

edit: gnome-window-decorator vervangen door cgwd, want de nieuwste compiz gebruikt cgwd als window decorator

edit: gset-compiz is verwijderd en gcompizthemer is vervangen door cgwd en cgwd-themes

HydroDiOXide

• Gast
compiz en xgl
« Reactie #19 Gepost op: 2006/07/11, 15:56:02 »
@Nozem. Bedankt voor de tip. Deze HOWTO zorgt ervoor dat de boel lekker draait, zonder artifacts.

@profoX. Thanks voor de uitgebreide uitleg. Het is me gelukt via de HOWTO die Nozem aandroeg. Even als commentaar op je tweede puntje: direct rendering: No

Dat is dus niet het geprefereerde antwoord. Wat houdt dit in? Compiz lijkt prima te werken...

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
compiz en xgl
« Reactie #20 Gepost op: 2006/07/11, 16:07:03 »
@profoX. Thanks voor de uitgebreide uitleg. Het is me gelukt via de HOWTO die Nozem aandroeg. Even als commentaar op je tweede puntje: direct rendering: No

Dat is dus niet het geprefereerde antwoord. Wat houdt dit in? Compiz lijkt prima te werken...
Nee, dat moet je krijgen onder gewone X.
XGL werkt op een speciale manier :) je ziet daar zoiezo "direct rendering: no" en vele mensen begrijpen dat niet.
Alles klopt dus w

Nozem

• Gast
compiz en xgl
« Reactie #21 Gepost op: 2006/07/11, 22:49:32 »
Whoa Profox, da's nog eens een indrukwekkende HowTo! Heel leerzaam, ook voor iemand XGL/Compiz al had ge

HydroDiOXide

• Gast
compiz en xgl
« Reactie #22 Gepost op: 2006/07/12, 10:53:36 »
Citaat van: "profoX"
Jammer dat ik die uitleg voor niets heb geschreven, maar misschien ben je er nog wat mee
Dat voor niets valt vast mee! Je hebt Nozem er in ieder geval al een plezier mee gedaan en er zullen vast meer gebruikers zijn die hun voordeel er mee kunnen doen.

Het is in ieder geval duidelijk dat er verschillende manieren zijn, het resultaat is alleen niet altijd hetzelfde. Vandaar dat het wel handig is dat in deze thread de verschillende manieren om eyecandy in Ubuntu aan de praat te krijgen worden verzameld.

Xgl/compiz op een nvidia 6800 serie werkt in ieder geval op de manier zoals beschreven in de HOWTO aangedragen door Nozem.

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
compiz en xgl
« Reactie #23 Gepost op: 2006/07/12, 17:24:50 »
Citaat van: Nozem
Whoa Profox, da's nog eens een indrukwekkende HowTo! Heel leerzaam, ook voor iemand XGL/Compiz al had ge

Seventh

• Gast
compiz en xgl
« Reactie #24 Gepost op: 2006/08/01, 14:20:49 »
ProfoX bedankt voor de how-to, hij lijkt me toch net dat ietsje fail-safer dan die andere guides. Misschien nog even aan toevoegen dat voor mensen met de fglrx drivers van Ati ze het best hun display interface op 1 zetten in plaats van 0. Hoe je dit doet vind je op http://www.compiz.net/viewtopic.php?id=389