Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: network-manager, hoe voorkeursnetwerk instellen?  (gelezen 2609 keer)

taj

  • Gast
network-manager, hoe voorkeursnetwerk instellen?
« Gepost op: 2006/06/04, 22:05:05 »
Door mijn upgrade naar Dapper ben ik nu ook maar overgestapt naar network-manager voor wifi. Het werkt (met WPA, uit de doos!), maar ik kan nergens vinden hoe je een voorkeurs-netwerk in kunt stellen. Telkens als ik inlog word ik automatisch met het draadloos netwerk van de buren verbonden. Er staat op het net wel iets heel erg vaags over preferred en denied networks, maar dat is echt niet bruikbaar. Er is geen man of howto te vinden (heel slecht, software maken zonder uitleg)

budster

  • Gast
network-manager, hoe voorkeursnetwerk instellen?
« Reactie #1 Gepost op: 2006/06/04, 22:17:04 »
het lijkt mij HEEL verstandig dat je op een ander kanaal als je buren gaat zitten (anders loop je elkaar alleen maar te storen) , en dan heb je er meteen ook geen last meer van dat je op het netwerk van de buren terecht komt. Enne wep key helpt ook ....

taj

  • Gast
network-manager, hoe voorkeursnetwerk instellen?
« Reactie #2 Gepost op: 2006/06/05, 13:17:05 »
@budster: Het probleem is niet het kanaal (ik op 11, buren op 6, als je het wil weten) Mijn netwerk is wel degelijk versleuteld, met WPA zelfs.

Het probleem is dat de naam van het (niet versleutelde) draadloos netwerk van de buren begint met een letter hoger in het alfabet dan mijn netwerk.. Bovendien ziet network-manager (nm) mijn netwerk niet altijd meteen. Nu probeert network-manager met de buren te verbinden. Dat wil ik niet!!

Dus, omdat het idee is dat je niet moet hoeven nadenken, is het programma te simpel gemaakt (het lijkt wel windows). Ik moet zelf kunnen aangeven welk netwerk ik wel en niet wil. Twee wensen:
1) een optie waar je gewilde en ongewilde netwerken kunt invullen (waar staat dien?). ik zou zelfs zeggen: ieder netwerk is ongewild, tenzij het in een voorkeurslijst staat. Dat wil ik ook kunnen instellen.
2) Een fatsoenlijke help/man/howto/doc.

Het schijnt dat nm de laatste verbinding onthoudt, en dat lijkt ook zo bij de boot (ik zie het lampje aangaan), maar toch als ik dan inlog gaat nm toch de bestaande verbinding verbreken en de buren proberen.

Bovendien: iedere keer als ik de computer start (en word verbonden met de buren) moet ik handmatig via de applet mijn eigen netwerk verbinden. Dan vraagt network-manager iedere keer om een keyring password. Al met al was mijn handmatig opgezette netwerkverbinding in breezy veel sneller klaar voor gebruik. Maar dat ga ik nu niet weer doen: te omslachtig, het moet gewoon werken met apt-get en wat settings aanpassen.

Edit: verkeerder  bericht bewerkt

taj

  • Gast
network-manager, hoe voorkeursnetwerk instellen?
« Reactie #3 Gepost op: 2006/07/21, 14:24:04 »
OK, het is een oude koe, maar hij is EINDELIJK opgelost. Dit is weer een bewijs dat de documentatie bij linux-programma's vaak te wensen overlaat. Dit verzin je nl. echt niet intuitief. Ik raad network-manager ook echt aan om documentatie, desnoods in een wiki, te maken. Hetzelfde geldt voor wifi-radar, een alternatief voor network-manager.

OK, hoe zorg ik dat NM niet meer aan een ongewenst netwerk verbindt?

De oplossing staat hier (onderaan):
open een terminal en typ:
Citaat
gconf-editor
De netwerken waar je ooit (per ongeluk?) mee verbonden bent geweest staan in: /system/networking/wireless/networks
Je kunt zo'n netwerk niet meteen verwijderen. Ga naar het netwerk wat je wil, klik met de rechter muistoets op alle waarden en verwijder ze. Als je gconf-editor weer opstart zul je zien dat het netwerk verdwenen is.

Edit: zie ook FAQ: http://live.gnome.org/DarrenAlbers/NetworkManagerFAQ

network-manager, hoe voorkeursnetwerk instellen?
« Reactie #4 Gepost op: 2006/07/22, 11:25:19 »
Citaat
Dit is weer een bewijs dat de documentatie bij linux-programma's vaak te wensen overlaat.
Helaas wel :( Maar schrrom niet om aan de documentatie mee te helpen, de Ubuntu wiki ziet je graag komen ;)