Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: MBA UNDI of Hard-Disk  (gelezen 1592 keer)

Cornholio

  • Gast
MBA UNDI of Hard-Disk
« Gepost op: 2007/10/24, 01:59:46 »
Halloa.

Allereerst, ik ben nog een behoorlijke n00b. (ik ben een weekje geleden begonnen met Comptia A+)
Ik heb een aantal weekjes geleden een oude PC gehad van een kennis van me, een Pentium 3.
Het lijkt me ontzettend leuk om Ubuntu erop te installeren, zodat ik er wat mee kan oefenen.

De desbetreffende PC is niet voorzien van een besturingssysteem, waarschijnlijk boote de PC voorheen van een netwerkserver.
Ik wou dus Ubuntu erop installeren, maar dat lukt niet.
Er wordt niet geboot vanaf CD of vanaf diskette, en als ik in de BIOS ga kijken, onder 'boot sequence' dan zie ik maar 2 mogelijkheden, namelijk 1. "MBA UNDI" en 2. "hard drive" C:

Wat moet ik doen om te zorgen dat ik toch een besturingssysteem kan installeren?
Hoe kan ik zorgen dat er vanaf een CD of diskette wordt geboot?


Groetjes,

Cornholio :)

Cornholio

  • Gast
MBA UNDI of Hard-Disk
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/24, 15:32:32 »
Ik heb zojuist BIOS batterij verwijderd, in hoop dat de BIOS wordt terug gezet naar de default settings, die hopelijk anders zijn.
Heeft iemand een ander idee???
Iedere vorm van hulp is welcome!!!

Groetjes,

Cornholio :)

Cornholio

  • Gast
MBA UNDI of Hard-Disk
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/24, 19:12:05 »
Jammer dat niemand me kan helpen. :(

Het resetten van de BIOS batterij hielp niet.
Ik heb de optie 'mba unbi' (netwerk boot) uitgeschakeld, onder boot sequence kan ik nu alleen
nog maar kiezen voor 'hard disk'.
Er wordt niet geboot vanaf CD, en die optie staat er ook niet bij in de BIOS.
De CD speler opent wel gewoon, en is volgens mij goed aangesloten, maar waar ik 'm in de BIOS terug kan vinden weet ik niet.
Ik krijg nu steeds de melding; "Strike F1 to retry boot, strike F2 for setup utility"
De diskdrive staat vermeld in de BIOS, en werk volgens mij. (alleen boot ie niet)
Ik heb al een hele tijd gegoogled, maar kom er niet uit, ik ben nog een n00b...

Wat moet ik doen om te zorgen dat ik er toch een OS (Ubuntu) op kan installeren?

Iedere vorm van advies is welkom!

Groetjes,

Cornholio

Cornholio

  • Gast
MBA UNDI of Hard-Disk
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/24, 20:53:56 »
Ik kan me voorstellen dat de oplossing niet 1-2-3 te vinden is, maar wordt dit uberhaubt wel gelezen?

Groetjes,

Cornholio

MBA UNDI of Hard-Disk
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/24, 20:57:33 »
Meestal zit er in de buurt van je batterij op het moederbord een jumper geplaatst op twee van de drie pennetjes als je deze verplaats naar het middelste en het vrije pennetje en die zo 60 seconde laat zitten en dan weer terug plaats(belangrijk dat je dit doet voor het opstarten) is de CMOS chip gereset. Let op dat je de stekker van de PC eruit laat tijdens deze handelingen.
Als het goed is kan je ook in het BIOS menu de fabrieks waarden terug zetten.
Is je BIOS erg oud? Bouwjaar bedoel ik,zoniet kan je een nieuwe downloaden bij de fabrikant. De BIOS versie zie je bij het opstarten als je deze ziet op PAUZE drukken, kan je dat rustig lezen. :)
Als het goed is heb je informatie over de fabrikant en kan je daar een nieuwere BIOS downloaden. Heb je wel een floppy disk daar start die namelijk van op.
Succes.

Met vriendelijke groet,

Gijs
Dan kan je verder opstarten met het indrukken van een willekeurige toets
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

JimZ

  • Gast
MBA UNDI of Hard-Disk
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/25, 00:44:30 »
Als je even "Googled" op "MBA UNDI" dan vindt je toch aardig wat hits.

Ik heb ze niet allemaal doorgespit maar mogelijk kun jij er wel wijzer van worden.

Het ligt natuurlijk aan de leeftijd van het machientje maar echte oudjes konden inderdaad helemaal niet opstarten van CD.

Gr,
Jim

Offline Anco

  • Lid
MBA UNDI of Hard-Disk
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/25, 01:48:33 »
Op madrivaforum kwam ik het volgende tegen http://www.mandrivaclub.nl/site/lofiversion/index.php/t5452.html , heb zelf niet geprobeerd dus weet niet of het werkt maar lijkt wel precies te zijn wat je zoekt.
Linux user #485563

MBA UNDI of Hard-Disk
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/25, 02:56:35 »
BTW bij resetten met jumper altijd de batterij eruit halen.

en ja het eerste wat in me op kwam ??
Zit er wel een floppy drive in ??

Zonee sluit er dan 1 aan.

Grote kans dat de bios die herkend en dan kan je via floppy van de cd booten.

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D