Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe harde schijf (van linux of windows) vanuit ubuntu formatteren?  (gelezen 16280 keer)

Gast

• Gast
Ik hen een dual boot systeem waarbij alleen ubuntu nog opstart.

De c:schijf bevat windows maar die start dus niet meer op (missing Hal.dll etc.) dus daar heb ik niets aan.

Met ubuntu zie ik de c schijf wel en de bestanden die eropstaan echter kan ik ze niet lezen. Dus een mooi idee om die schijf te formateren en voor ubuntu te gaan gebruiken,.

Echter dan moet het wel geformateerd worden en dat mag ik niet volgens ubuntu. Heb ik de rechten niet voor.

Wat nu?

budster

• Gast
Hoe harde schijf (van linux of windows) vanuit ubuntu formatteren?
« Reactie #1 Gepost op: 2006/06/04, 19:55:07 »
op het moment dat je 'root' bent mag je alles op je systeem. dus als je voor je commando 'sudo' doet dan mag je lezen, copieren, schrijven, deleten alles. Ik weet niet of je nog bestanden hebt die je wilt bewaren maar die kan je copieren door eerst root te worden.

Als je dit grafisch wilt doen doe je in de terminal sudo nautilus

Saamelainen

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2006/06/04, 20:06:29 »
Als je grafisch met de bestandsbeheerder Nautilus iets wilt veranderen, doe dat dan liever met gksudo nautilus i.p.v.sudo nautilus. Dat is veiliger.

budster

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2006/06/04, 20:10:07 »
En daarom moet ik ook lekker in de terminal blijven, gelukkig was er een grafisch expert in de buurt om mij te verbeteren.

Saamelainen

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2006/06/04, 20:16:37 »
budster, ik dacht ik zeg het maar even, want anders krijgen we van Dennis op onze kop.  :)

budster

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2006/06/04, 20:21:02 »
Is goed dat je het zegt! Zelf doe ik dit soort dingen in de commandline, is dan eigenlijk ook niet echt handig om mensen uit te leggen hoe het grafisch moet. Het is alleen wel wat meer werk om het in commandline uit te leggen, en een typ foutje en het werkt niet meer/verkeerd

Saamelainen

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2006/06/04, 20:32:44 »
Maar ja, nu kan jantje zijn bestanden waarschijnlijk wel aan, maar hoe Windows formatteren? Kan dat soms ook met Gparted? Of kun je daar alleen partities mee aanmaken en verwijderen?

Gast

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2006/06/04, 20:36:28 »
Dit ga ik morgen eens proberen.

Nu kan ik via een omweg wel formatteren. Ik heb een windows xp live cd gedownloadt die iemand op usenet gepost had.

Daarmee kon ik opstarten en een dosscherm opstarten. Daarmee deed ik "format c:/" en hij is nu aan het formatteren (duurt wel een paar uurtjes).

Misschien weer windows erop installeren en hopen dat ubuntu er dan ook nog op staat. Of alles formateren voor Ubuntu.

budster

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 2006/06/04, 20:42:29 »
ik heb net even voor de zekerheid nagekeken maar hij kan er inderdaad windows formateren en er een andere paritie van maken of verwijderen.

Offline mcgyver

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2006/06/04, 20:51:33 »
Ik denk dat Jantje een dual boot wil. Je Grub bootloader is te herstellen, Jan. Zoals ik al ergens anders zei: zoek op dit forum naar grub of grub bootlaoder of grub bootlaoder herstellen.

Zie dat ik te laat ben.
Jan als je een dual boot wil: als je een schijf van ongeveer 20 a 25 gig hebt, lukt het prima. Je kan dan een 2e harde schijf gebruiken om je troep op te zetten. Eerst alles schoonvegen, dan een partitie van 10 a 15 gig voor windows maken. De rest laat je ongepartitioneerd. Als je ubuntu installeert geef je bij het partitioneren op dat je het handmatig wil doen. Vervolgens kies je even verder voor grootste aaneengesloten vrije ruimte gebruiken. De rest wijst zichzelf wel.

Saamelainen

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 2006/06/04, 20:52:09 »
Als je Windows n

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #11 Gepost op: 2006/06/04, 21:00:29 »
Gelukkig is Ubuntu niet veeleisend v.w.b. de hardeschijf.
Hier wordt op mijn P466 zelfs de swap partitie niet gebruikt (512MB RAM ?)
Mijn Ubuntu's (4 stuks) lopen allemaal op een 10Gb partitie, maer er wordt niet meer dan 3Gb gebruikt op de grootste installatie (alleen Gnome).
Een ruimte van 10Gb is toch wel over op je harde schijf ?

Andere vraag: wat is het verschil tussen SUDO en GKSUDO ?

Ubuntu groeten,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Gast

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 2006/06/04, 21:21:56 »
De grub loader was niet stuk, het was echt de windows installatie.

De schijf is 200 gigabyte groot en dat heeft dus opties.

Even inderdaad uitzoeken hoe het moet met een windows installatie na een ubuntu installatie.

Saamelainen

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 2006/06/04, 21:23:39 »
Citaat van: r0n.
Andere vraag: wat is het verschil tussen SUDO en GKSUDO ?

Ubuntu groeten,
Ron
Dat is onlangs ook al eens gevraagd. Ik zou het verschil ook graag heel precies weten. Het enige dat ik nu weet is dat je een grafische toepassing nooit met sudo mag openen. Je ziet het ook in het voorbeeld van het upgraden naar Dapper in de aankondiging: gksudo update-manager -d

Gast

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 2006/06/04, 21:23:54 »
de situatie is in de computer:

200 giga schijf, 160 gigaschijf, 160 gigaschijf.

Gast

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 2006/06/04, 21:34:58 »
In het algemeen heb ik voor windows meer ruimte nodig omdat ik nogal veel download.
En ik installeer snelle en grote games.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #16 Gepost op: 2006/06/04, 21:35:24 »
Citaat van: jantje
Even inderdaad uitzoeken hoe het moet met een windows installatie na een ubuntu installatie.
Het slimste dat je kunt doen, is eerst een bootfloppy maken voor Ubuntu.
Hierna op een andere partitie windloos installeren.
Dan met de bootfloppy opnieuw Ubuntu opstarten en GRUB-INSTALL opnieuw uitvoeren.
Houdt tijdens de installatie/partionering goed in de gaten (schrijf het op) op welke schijf en op welke partitie wat staat, dan kan je achteraf eventueel met de hand de file /boot/grub/menu.lst aanpassen.

Lees ook: https://wiki.ubuntu.com/NlProblemenMetWindows

en natuurlijk: https://wiki.ubuntu.com/GrubHowto/NlBootFloppy

Het staat daar beter, dan ik het kan uitleggen.

Succes,
Ron

Gast

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 2006/06/04, 21:39:19 »
En wat ik lastig vind als ik linux installeer is dat de naam van de harde schijf zo verwarrend wordt weergegeven.

Ik moest bijvoorbeeld gokken op welke van de twee harde schijven ik linux zou installeren.
Onder windows wist ik bijvoorbeeld dat de e-schijf leeg was en de d-schijf vol met data.
Maar onder linux heten die anders en was het dus een soort russische roulette. Ik gokte deze keer goed.

budster

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 2006/06/04, 21:45:47 »
Je kan in linux zien hoe groot de schijven zijn, en welke master en welke slave is. En natuurlijk ook welk filesysteem er gebruikt word. Meestal zijn dit genoeg hints om de juiste schijf te gebruiken .... en anders heb je nog steeds 50% kans dat het goed gaat ;)

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #19 Gepost op: 2006/06/04, 21:45:54 »
Normaliter heeft iedere schijf maar 1 partitie;
HDA is de C: schijf,
HDB is de D: schijf, enz

Wanneer de eerste HD echter uit 2 partities bestaat, b.v. FAT en NTFS, dan waordt de 2e HD ineens HDC ......
HDA1 is de eerste partitie op HD1 (de C: schijf)
HDA2 is de tweede partitie op HD1 (kan dus best D: zijn .....)

Goedbeschouwd is de linux aanduiding beter dan de Microsof aanduiding.
Bij Linux zie je de harware en partitie nummer, terwijl je onder Windows eigenlijk niet eens weet hoeveel schijven er zijn !

Ben ik ff blij met een bruikbare, vriendelijke, handige Linux versie,
ik Ubuntu, jij ook ?
Ron

Saamelainen

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 2006/06/04, 22:09:28 »
Dat is een erg duidelijke uitleg op de Wiki, r0n (https://wiki.ubuntu.com/NlProblemenMetWindows). Ik heb 'm bij mijn bookmarks gezet. :)

Ook al denk ik eigenlijk niet dat Windows er in de toekomst nog ooit op komt als ik deze ene nog eens kwijt ben. :)

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #21 Gepost op: 2006/06/04, 22:22:00 »
Ach Saamelainen,
Binnen de familie en kennissen fungeer ik vaak als een vraagbaak/helpdesk/probleem-oplosser.
Om die reden heb ik dan ook 3 PC's onder mijn tafel staan (beroepsdeformatie !)........
PC1: 2700MHz / 1Gb RAM / Ubuntu en eXtra Problems
PC2:   466MHz / 512 MB  /  4X Ubuntu (kan ik lekker spelen)
PC3:   133MHz / 142 MB  / WIN98SE

PC1 start default met XP en is nog steeds een goede multimedia PC,
PC2 start default met ubuntu, de andere partities bevatten ook KDE en XFCE
PC3 heeft maar 1.2GB hardeschijf, dus alleen Win98 en deze gaat nooit uit ! (laptop)

Maar .......... steeds vaker betrap ik me erop, dat ik achter de P466 zit, Ubuntu tweaken (is eigenlijk wel af) en te spelen met de diverse programma's die ter beschikking zijn, op een speelse manier Linux leren .......
Op deze PC zal nooit (!) meer een MS product komen, voor mij op deze PC alleen nog Ubuntu, ik zit nu al gespannen te wachten op 6.10 !!!!!

Studerende (op leeftijd :-) groeten,
Ron

« Reactie #22 Gepost op: 2006/06/04, 23:52:49 »
(Via de disk admin in het system menu kun je formatteren)

Offline mcgyver

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2006/06/05, 02:28:34 »
@Jantje:

Persoonlijk vind ik het handiger om alle besturingssystemen op dezelfde fysieke schijf te zetten. Dus bv:

H(ard)D(isk)A (C schijf) formatteer ik voor een stukje (bv. 15 gig) met windows in NTFS (tijdens de windows installatie). (die gaat later in linux HDA1 heten) Hierop installeer ik dus windows. De rest laat ik blanco. Daarna installeer ik ubuntu op een 2e partitie op dezelfde HDA. Ik kies dan voor een handmatige partitie van de rest van de HDA schijf. Ubuntu komt dan op een stuk van ong. 10 gig. (HDA2) Er wordt dan ook nog een swap partitie aangemaakt (ik dacht gelijk aan 2x je geheugen) Die heet meestal HDA5 (maar is een onderverdeling van HDA3 ( om technische redenen). De andere schijven formateer ik (van te voren of later) allemaal in fat32. Ubuntu maakt dan automatisch de Grub bootloader aan. Hierin heb je na heropstarten binnen een aantal seconden de tijd om te kiezen met welk besturingssyteem je opstart. Kies je niet dan gaat ie standaard naar Ubuntu. Ik heb in Grub de tijdsfactor weggeveegd zodat hij netjes blijft wachten totdat ik kies.

http://paste.ubuntu-nl.org/15105 (zie mijn schijven midden-boven)

Mijn tweede (FAT32)schijf is onderverdeeld in 3 partities namelijk DATA, F&V (Foto en Video) en MUZIEK.  Omdat het alledrie fat partities zijn kan ik erop lezen en schrijven met windows EN met Ubuntu. Bij mij is het verhaal eigenlijk nog niet helemaal af. Als ik een grotere schijf heb (heb nu 40 gig 2e harde schijf) zal ik 5 partities op mijn 2e harde schijf maken, namelijk HDB1=documents en settings (van windows), HDB2=home (van Ubuntu) en dan nog de partities (al dan niet extended) DATA, F&V en MUZIEK. Als je dan ooit gaat klooien (of er gaat iets mis) is de kans klein dat jij je belangrijke spullen verliest.

@dennis

Waarom heet mijn swap HDA5 (in HDA3)? Waarom is ie niet HDA4 (in HDA3)?

Offline zappa

• Lid
    • http://www.c3c.be
« Reactie #24 Gepost op: 2006/06/05, 10:19:41 »
Die benaming is een conventie. Swap is geen primaire partitie, daarom > 5 :)

Of zoiets, bij mij is het 3...