Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Outlook naar Thunderbird: HELP  (gelezen 9706 keer)

Offline John K

• Lid
Outlook naar Thunderbird: HELP
« Reactie #25 Gepost op: 2007/10/26, 17:30:27 »
Ik ga alles proberen.

Nu raadde een andere Ubuntu gebruiker mij aan alles met een Portable Apps versie van Thunderbird per gebruiker op een USB stick van minimaal 2 gig te zetten.

Is dit een optie?

Het klinkt goed om als het ware je computer met al je mails, bestanden bij je te dragen en dus niet afhankelijk te zijn van je vaste installatie, maar gewoon waar je ook bent, thuis of elders waar een computer staat je USB in te pluggen en werken maar, of zie ik dit te eenvoudig?

Groeten John K.

« Reactie #26 Gepost op: 2007/10/26, 18:54:31 »
Hoi John,

Ik draai al geruime tijd een TB Portable op een externe harde schijf. Ideaal. De hele bende gaat mee naar mijn werk, mijn draadloze laptop etc. etc. Geen sores. Het is zelfs mogelijk om de TB op zowel Windows als Linux naar de mappen op de externe USB schijf te laten wijzen. Maar goed, ik ben dan ook maar 1 gebruiker met een kleine batterij accounts.

Groetjes

Jan

Offline John K

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2007/10/29, 09:27:10 »
Citaat van: jstedehouder
Hoi John,

Ik draai al geruime tijd een TB Portable op een externe harde schijf. Ideaal. De hele bende gaat mee naar mijn werk, mijn draadloze laptop etc. etc. Geen sores. Het is zelfs mogelijk om de TB op zowel Windows als Linux naar de mappen op de externe USB schijf te laten wijzen. Maar goed, ik ben dan ook maar 1 gebruiker met een kleine batterij accounts.

Groetjes

Jan
Heb je hier een beschrijving van?

Goede toespaak zaterdag in  H'sum overigens.

John K

linuxnoobie

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 2007/10/29, 09:39:29 »
leuk om lezen allemaal :D ik kreeg men thunderbird account ook maar niet in werking :/ heb dan maar evolution geprobeerd, wel content van :-)

met windows ( csv: Comma-separated values  export en dan import in thunderbird) zou ik dit nog kunnen oplossen, maar man man ben 2 dagen met linux bezig en af en toe toch ff tegen een muur lopen :-)

« Reactie #29 Gepost op: 2007/10/29, 09:41:02 »
Hoi John,

Bedankt voor het compliment. ;-)

Goed, een korte beschrijving. Het gaat in beide gevallen om het aanpassen van het profiles.ini bestand van Thunderbird. Onder Windows staat het onder C:/Documents and Settings/Gebruiker/Application Data/Thunderbird/Profiles/qoxrqtio.default (het laatste deel kan er anders uitzien) en bij Ubuntu onder /home/gebruikersnaam/.mozilla-thunderbird/

Je kunt het profiles.ini bestand openen met een editor en dan ziet het er als volgt uit:
[General]
StartWithLastProfile=1
[Profile0]
Name=default
IsRelative=1
Path=Profiles/qoxrqtio.default

In feite ga je nu twee dingen wijzigen:
(1) IsRelative=0
(2) Op de Path regel vul je de locatie in van de externe USB schijf

Bij Windows komt de Path regel er dan als volgt uit te zien:
Path=D:\Thunderbird\Profiles\qoxrqtio.default
waarbij D: de externe harde schijf is en de mappen Thunderbird en Profiles zijn aangemaakt. Let er wel op dat de slashes van richting zijn veranderd.

Bij Ubuntu ziet een Path regel er als volgt uit:
Path=/dev/sdb1/Thunderbird/Profiles/qoxrqtio.default

In beide gevallen moet je de regels even aanpassen naar de eigen instellingen.

Als de externe schijf niet is aangekoppeld krijg je -als het goed is- een waarschuwing dat TB al actief is.
Om het geheel te testen moet je de oorspronkelijke mappen op de interne harde schijf even verplaatsen/hernoemen. Het profiles.ini bestand moet wel op de interne harde schijf blijven staan.

De accounts en bijbehorende gegevens (incl. plugins) staan op de externe USB schijf. Met deze instellingen gaat TB op zoek naar die gegevens op de externe USB schijf. Theoretisch (helemaal niet getest, maar gewoon het volgen van de logica) zou je een kleine groep gebruikers een USB stick kunnen geven met dezelfde mappenstructuur en die moeten dan simpelweg kunnen inprikken, TB opstarten en dan hun mail kunnen binnenhalen. Lijkt me een kwestie van wat experimenteren. Voor 1 gebruiker (ik zei de gek) werkt het prima.

Edit: Voor onderweg gebruik ik Thunderbird Portable (http://portableapps.com/). Het hele stappenplan is dan:
(1) Installeren van TB Portable op de USB schijf
(2) Het aanmaken van het eerste account in TB Portable
(3) Het veranderen van profiles.ini onder Windows en deze laten verwijzen naar de juiste mappen op de USB schijf
(4) Het veranderen van profiles.ini onder Linux en deze laten verwijzen naar de juiste mappen op de USB schijf
(5) Het toevoegen van de andere accounts. Het maakt dan niet meer uit of je dit via Portable, Windows of Linux doet.

Succes,

Jan

Offline John K

• Lid
« Reactie #30 Gepost op: 2007/11/06, 17:49:35 »
Beste

Het volgende snap ik niet, hoe doe ik dit;

(3) Het veranderen van profiles.ini onder Windows en deze laten verwijzen naar de juiste mappen op de USB schijf
(4) Het veranderen van profiles.ini onder Linux en deze laten verwijzen naar de juiste mappen op de USB schijf.

Groeten John K

« Reactie #31 Gepost op: 2007/11/06, 18:17:26 »
Hoi John,

Je moet het bestand profiles.ini onder Windows openen in bijvoorbeeld Wordpad. Ik ga er even van uit dat je de USB schijf al hebt ingeprikt en dat de driveletter D: is. Op de USB schijf heb je een map Profiel aangemaakt.

Het oorspronkelijke profilies.ini ziet er ongeveer zo uit:

[General]
StartWithLastProfile=1
[Profile0]
Name=default
IsRelative=1
Path=Profiles/qoxrqtio.default

Je verandert de regel Isrelative in:
IsRelative=0

De path regel wordt dan:
Path=D:\Profiel

Even opslaan en dan Thunderbird opstarten. Als het goed is wordt je nu gevraagd om een nieuw account aan te maken.

Daarna start je Ubuntu op en doe je hetzelfde. De locatie van profiles.ini staat in het eerdere bericht. Aangezien Linux met andere aanduidingen voor apparaten en partities werkt zal de path-regel er anders uitzien dan onder Windows.

Als je Thunderbird Portable hebt geïnstalleerd, dan staan moet de path-regel verwijzen naar:
Path=D:\PortableApps\ThunderbirdPortable\Data\Profile\
Onder Ubuntu ziet het dan zo uit
Path=/media/EXTERN/PortableApps/ThunderbirdPortable/Data/Profile/

Dat laatste is natuurlijk afhankelijk van het koppelpunt van de externe schijf.

Succes.

Offline John K

• Lid
« Reactie #32 Gepost op: 2007/11/16, 18:08:51 »
Beste jstedehouder,

Het verhaal is duidelijk. maar wat doe ik precies met het veranderen van de profile.ini files? Zet ik daarmee al mijn emails en instellingen over naar Thunderbird op de USB stick of is dit alleen een verwijzing van de Thunderbird mappen op de harde schijf naar de Thunderbird mappen op de USB stick?

En als dit alleen een verwijzing is, zou ik dan op alle computers waar ik de USB inplug deze veranderingen in het profile.ini moeten aanbrengen? Dat zal de oorspronkelijke gebruiker niet prettig vinden.

Groeten John K.

« Reactie #33 Gepost op: 2007/11/16, 18:34:24 »
Hoi John,

Nee hoor. Gelukkig is het zo erg niet. Portable Thunderbird is dus bedoeld om op te starten vanaf een USB stick die is ingeprikt in een Windows bak. Dan maakt het ook niet uit of Thunderbird op de reguliere PC geïnstalleerd is of niet.

In jouw geval was het vraagstuk om voor meerdere personen Thunderbird te beheren. Het veranderen van profiles.ini is dan een handig truukje om dit te realiseren én tegelijkertijd iedereen een USB stick te geven met de eigen TB gegevens.

Dus:
(1) bij het inprikken in een vreemde Windows PC -> opstarten Thunderbird vanaf de USB stick in het Portable Apps menu
(2) bij inprikken in de eigen Linux PC -> opstarten Thunderbird onder Ubuntu, waarvan de profiles.ini dan verwijst naar de USB stick

In beide gevallen worden de mail en de persoonlijke instellingen op de USB stick bewaard.

Groetjes

Jan

Offline John K

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2007/11/16, 19:42:18 »
Nog even een extra vraagje, is het mogelijk de mails en in de computer en op de USB stick te hebben, dus als je mail importeert te synchroniseren? Want wat als je de USB stick kwijtraakt?

Groeten John K.

P.s Ik neem aan dat ik eerst deze wiki moet ondernemen, toch? https://help.ubuntu.com/community/Wiki/MailImporteren

« Reactie #35 Gepost op: 2007/11/16, 20:23:59 »
Om met het laatste te beginnen: natuurlijk.

Het is eerste is ook mogelijk en de wijze waarop is dan weer afhankelijk van je eigen voorkeur. Het is niet ingewikkeld om dagelijks een backup te draaien van de mappen op de USB stick naar de /home mappen van de gebruikers.

Wat ook kan -maar dat moet je even in de eigen situatie bekijken- is om de post regulier binnen te laten komen via TB op de computers en de post via TB Portable zodanig in te stellen dat de berichten op de server blijven staan. Ik doe dat zo, maar je hebt het dan over 1 gebruiker met meerdere accounts. In jouw geval heb je meerdere gebruikers met meerdere accounts. Toch?

Offline John K

• Lid
« Reactie #36 Gepost op: 2007/11/19, 14:54:20 »
Subliem, ik ga het proberen!

Groeten John k.

Offline John K

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2008/01/08, 16:53:31 »
Citaat van: Gandyman
@John K

Kijk al 1 slag gewonnen.

Nu blijven we gewoon doorgaan met simpel denken he ??
Nix moeilijks doen.

Volg eens die link die ik plaatste naar de wiki om de bestanden te kopieren naar je Linux thunderbird ??

Ik kan me zo voorstellen dat na het kopieren en je start thunderbird dan op er een mooi resultaat moet zijn.

Hiermee bedoel ik die 11 files kopieren.

Wat je wel moet doen de 1e keer is je wachtwoord er opnieuw in zetten zodra je mail ophaald, mja dat is maar 1 x.

Tenminste ?? dat heb ik meerdere malen meegemaakt duszzzz

SCCS

:D
Beste Gandyman,

Ik ben nog steeds bezig uit te vinden hoe jouw Topic werkt; Hoe weet ik nu welke profile.ini in Thunderbird bij welk emailadres hoort (ik gebruik de profileswitcher). En hoe importeer ik de verschillende profile.ini in Ubuntu Thunderbird? Moet ik eerst de verschillende profiles instellen, met de exacte benamingen zoals onder Windows Thunderbird?

Groeten John K