Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: geen verbinding met "sudo apt-get update"  (gelezen 1684 keer)

Offline eef

  • Lid
geen verbinding met "sudo apt-get update"
« Gepost op: 2007/10/22, 21:38:06 »
Al twee weken worstel ik om Ubuntu 7.10 geïnstalleerd te krijgen. Dat lukt prima, behalve dat ik geen beeld krijg. Kennelijk wordt mijn videokaart niet goed herkend. Eén keertje kreeg ik de zaak aan de praat, maar toen had ik weer geen menubalk bovenin.
Ik dacht, ik heb zoveel gerotzooid, er zal wel iets anders stuk gegaan zijn. Deed een herinstallatie, maar toen bleef ik steken bij een onwillig apt-get commando. Als ik daar wat mee wil (update, install o.i.d) krijg ik de melding:
Fout http:// nl.archive.ubuntu.com gutsy universe. kan nl.archive.ubuntu.com' niet vinden.
Alsof de server plat ligt. Reuze irritant.

Op een andere machine kan ik Ubuntu 7.10 vlekkeloos installeren en mbv apt-get allerlei dingen regelen (en dus gewoon wel contact krijgen), maar met mijn eigen computer wil het maar niet lukken. Nog een keer geïnstalleerd met de ALternateCD, in de terminal ingevoerd: "sudo apt-get install mc" levert direct deze melding op. Ook sudo apt-get update levert allerlei "could not resolve - " meldingen op.

Hoe kan ik 'contact' krijgen.

groeten, Eef

De configuratie:
MSI K8NGM2 met AMD Athlon 64 3000mhz, Nvidia 6600LE, 2Gb Dimm, Linux op een aparte (nieuwe) HDD geïnstalleerd.

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
geen verbinding met "sudo apt-get update"
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/22, 21:40:12 »
Kan je de inhoud van je /etc/apt/sources.list posten?

Offline eef

  • Lid
geen verbinding met "sudo apt-get update"
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/22, 22:24:50 »
Tja, dat klinkt als een eenvoudige vraag, maar ik kom daar als grasgroene linux gebruiker nog niet zo gauw uit.
Ik heb momenteel namelijk niks anders dan de terminal, want grafisch heb ik verder geen beeld.
Hoe krijg ik de inhoud van dat bestand mbv bash eerst op mijn scherm en dan op mijn printer (die ik natuurlijk nog niet heb kunnen installeren) of naar windows om op dit forum te komen.

Beter gezegd, wat voor specifieke informatie wil je graag weten uit dat bestand. Dan schrijf ik het wel even over...

groeten, Eef

geen verbinding met "sudo apt-get update"
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/23, 02:10:13 »
Dat moet je gaan lukken met  nano of met vi.
Dit zijn een soort kladblok proggies waarmee je tekst files kan bewerken.

Nano is het makkelijkst.
Na bewerken kan je met Ctrl+X stoppen waarna je de keus krijgt om het op te slaan, bijvoorbeeld.

je typt in terminal:
sudo nano /etc/apt/sources.list"sudo" maakt je even de grote baas.

BTW ik vrees dat die pc gewoon geen netwerk verbinding heeft.
Dus bekijk dat eventjes.

heel simpel is bijv, door terminal te openen en daar een ping opdracht te geven.
bijv naar je modem-router gateway, of naar een dns server.
dus op deze manier:
ping 194.109.6.66dit is een server van xs4all.  
De ping stoppen ( als hij door blijft gaan) doe je met Ctrl+c



:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline eef

  • Lid
geen verbinding met "sudo apt-get update"
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/23, 18:33:26 »
Bij het pingen kreeg ik inderdaad de melding "network unreacheable". Nogal merkwaardig, want ik heb via windows wel verbinding en met de installatie van 7.10 hiervoor óók.
Kennelijk is de netwerkverbinding ná een schone herinstallatie (/ en /swap geformatteerd) weggebleven.
Wie kan me vertellen hoe ik dit via de terminal (want geen herkenbare videokaart) kan oplossen. Graag stap voor stap want ik ben een zeer beginnende linux-gebruiker.

groeten, Eef

Offline Soul-Sing

  • Lid
geen verbinding met "sudo apt-get update"
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/23, 18:52:21 »
heeft u firestarter geinstalleerd? zo ja, zet die eens op non-actief.

Offline papillon

  • Lid
geen verbinding met "sudo apt-get update"
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/23, 19:13:09 »
eef:
Ik had na de installatie van 7.10 een dergelijk probleem. Ik kon wel gewoon met firefox op het internet, maar kon geen updates doen. Ik had tijdens de installatie geen contact met het net waardoor er in het bestand
/etc/apt/sources.list.d/sources.list niets aangevinkt werd.
Je zou het volgende kunnen proberen:

Ga naar:
Locaties-->Bestandssysteem-->etc-->apt-->sourceslist.d
Dubbelklik op sources.list en vul je eigen wachtwoord in. Nu kom je in een venster waarin je in alle tabbladen het nodige kunt aanvinken. Na opnieuw opstarten kun je gewoon met de updatemanager alles binnenhalen. Of in het terminalvenster sudo apt-get update en sudo apt-get upgrade. Dit zul ook weer moeten doen nadat je met Toepassingen-->Installeren/verwijderen... nieuwe programma ś gekozen hebt.

Ik hoop dat dit je verder kan helpen, succes.
Elk nadeel heeft z'n voordeel

Offline eef

  • Lid
geen verbinding met "sudo apt-get update"
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/24, 10:39:31 »
Firestarter heb ik niet geïnstalleerd, ik heb zelfs nog helemaal niets kunnen doen na installatie. Ik heb geen grafische interface wegens problemen met de videokaart en tot overmaat van ramp blijk ik ook geen netwerkverbinding te hebben. Windows heeft die wel en ook openSUse 10.3 (maar ook gedoe met de videokaart).

Het probleem met apt-get lijkt hiermee niet opgelost te zijn, wél verplaatst.
Hoe krijg ik nu -alleen m.b.v. de terminal- mijn netwerkverbindingen aan de praat?

ter info:

lspci-tv:
+ -04.0-[0000:03]----00.0 nVidia Corporation NV42 [GeForce 6600LE]
...
+ -14.0 nVidia Corporation MCP51 Ethernet Controller

ifconfig:
Link encap : Local loopback
inet addr: 127.0.0.1 mask 255.0.0.0
IP LOOPBACK RUNNING MTU: 16436 Metric: 1
RX packets: 0 errors:0 chopped:0 overruns:0 frame:0
TX packets: 0 errors:0 chopped:0 overruns:0 frame:0
collision:0 tx queuelen:0
RX bytes:0 (0.0.b) TX bytes: 0 (0.0 b)


groeten, Eef

mickvdv

  • Gast
geen verbinding met "sudo apt-get update"
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/24, 12:50:57 »
Ik weet niet of het werkt maar probeer een nvidia-config in de terminal? Dan maakt hij een nieuwe xorg.conf voor je aan.

geen verbinding met "sudo apt-get update"
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/24, 19:05:47 »
Zit je wireless ?  Zo ja, hang die computer eens met een kabel aan je modem of router.  Dat gaat meestal makkelijker om te herkennen en dan kan je tenminste proberen om terug grafisch te komen en daarna je wireless in te stellen.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline eef

  • Lid
geen verbinding met "sudo apt-get update"
« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/25, 19:09:08 »
Nee, ik zat niet wireless.

Inmiddels heb ik het euvel, beter gezegd het hekje, gevonden.
IN het bestand /etc/network/interfaces stond het volgende:

# This file describes the network interfaces available on your system
# and how to activate them. For more information, see interfaces(5).

# The loopback network interface
auto lo
iface lo inet loopback

# The primary network interface
auto eth0
#iface eth0 inet dhcp
 
Het hekje voor iface eth0 inet dhcp leek me niet zo logisch. Weggehaald en er was verbinding.
(en waarom en hoe die er nu stond...??)

Doet apt-get het ook gelijk weer....:)

bedankt voor het meedenken,
Eef

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
geen verbinding met "sudo apt-get update"
« Reactie #11 Gepost op: 2007/10/25, 19:12:14 »
Dat hekje staat er omdat normaal gesproken de netwerk manager die verbinding beheert.
Dit werkt natuurlijk alleen als Gnome opgestart is.
Haal je het hekje weg, dan zal de netwerk manager niet meer die verbinding beheren.