Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: APT-server beginnen  (gelezen 2690 keer)

APT-server beginnen
« Gepost op: 2006/06/04, 12:29:05 »
Ik wil graag, om te leren, om mensen 'van dienst te zijn', en om al mijn pakketten die ik graag wil via Synaptic binnen te kunnen halen, een apt server opzetten. Alleen hoe doe je dat? Ik kan de mappen structuur wel makkelijk nabootsen, maar hoe maak je bijv. Release aan? Want de tijd daarin is altijd op de seconde, dus dat moet wel automatisch aangemaakt zijn.
Ik heb een account geregistreerd bij netfast.org(ytrecq.netfast.org), maar is dat een goede? En als die niet goed is, wat is dan wel een goede host?
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

APT-server beginnen
« Reactie #1 Gepost op: 2006/06/04, 23:49:03 »
Voor het makkelijk beheren van mijn repository heb ik falcon geschreven, zit uitgebreide documentatie bij, dus daar kun je eens naar kijken :)

Als je een beetje de taal python snapt kun je in de broncode van falcon zien hoe de repositiry opgebouwd wordt.

APT-server beginnen
« Reactie #2 Gepost op: 2006/06/05, 11:17:41 »
Ik probeer het nu uit op mijn lokale test server, maar het enige wat  er veranderd is dat er een map bijkomt met de naam morgue.
Ik heb de aanwijzigen uit /usr/share/doc/falcon/falcon.pdf uitgevoerd, het eerste .deb bestand in falcon/dapper/free/ gezet en /etc/falcon.ini aangepast. Maar alleen die map word aangemaakt. Waarvoor is pool eigenlijk?
En waar kan je de broncode vinden? Ik vind alleen maar het .py bestand die de HTML pagina opbouwd.
Het enige wat er bij falcon update voorkomt is
Falcon repository builder 1.0.1 (C)2005-2006 Dennis Kaarsemaker
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

APT-server beginnen
« Reactie #3 Gepost op: 2006/06/05, 11:25:53 »
Heb je wel een falcon.ini aangemaakt in falcon/dapper?

pool/ bevat je .deb bestanden
dists/ bevat de meta-informatie (Packages.gz, Release etc...)

De broncode:
/usr/bin/falcon
/usr/lib/python2.4/site-packages/falcon/

APT-server beginnen
« Reactie #4 Gepost op: 2006/06/05, 11:31:29 »
Ik heb wel een .ini aangemaakt.
Maar moeten de bestanden in pool/ ook in submappen?
En maakt falcon automatisch die meta bestanden aan?
EDIT: Ik heb nu de map falcon/dapper in pool/ gekopieerd en nu komt er wel te staan wat hij aan het doen is, is er een index.html en een falcon.db. Maar iin de index.html staat het pakket niet onder de beschikbare pakketten.

APT-server beginnen
« Reactie #5 Gepost op: 2006/06/05, 11:45:17 »
Het werkt! Bedankt!

Offline SWAT

• Administrator
APT-server beginnen
« Reactie #6 Gepost op: 2006/06/05, 12:30:06 »
Even een uitbreidingsvraagje, hoe groot is de Ubuntu repository eigenlijk? Want wat zou ik nou moeten doen, als ik mijn eigen repository zou willen uitbreiden met alle standaard Ubuntu packages? Een soort van onofficiele mirror dus :)

Offline zappa

• Lid
    • http://www.c3c.be
APT-server beginnen
« Reactie #7 Gepost op: 2006/06/05, 12:54:39 »
Groot denk ik, maar uw provider zal je snel afsluiten indien je server success heeft...

APT-server beginnen
« Reactie #8 Gepost op: 2006/06/05, 14:59:57 »
Paar honderd GB...

APT-server beginnen
« Reactie #9 Gepost op: 2006/06/05, 16:45:39 »
Hoelang is hij dan niet bezig met het synchroniseren? En het updaten?

budster

• Gast
APT-server beginnen
« Reactie #10 Gepost op: 2006/06/05, 16:57:45 »
Dat hangt natuurlijk af van hoeveel er veranderd is, Net zo lang als een linuxsysteem waar alle software uit de repository is geinstalleerd. Enne afhankelijk van je download/upload snelheid.

Offline SWAT

• Administrator
APT-server beginnen
« Reactie #11 Gepost op: 2006/06/05, 18:05:11 »
zappa, hahaha, zou best kunnen, maar ik weet wel dat het interne updaten dan heel rap zal gaan.
Dennis, hmmm, dat is best veel, maar daar zullen ook wel de oude releases bij zitten. Is er een manier om te checken hoeveel GB er voor Dapper respectievelijk Breezy nodig is?
Ytrecq, synchen is dan eigenlijk alleen maar nieuwe pakketjes/files downloaden, dus dat ligt aan je max. downloadsnelheid :P

Offline zappa

• Lid
    • http://www.c3c.be
APT-server beginnen
« Reactie #12 Gepost op: 2006/06/05, 19:55:14 »
Het is serieus hoor :)
Ken dat van die MORPG spelletjes. Ook zelf eens eentje opgezet? Het zijn maar surfclicks, maar je bent er snel... Maar ik vind het wel leuk gedaan. Leer je lekker veel bij!