Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: maar oma, wat hebt u grote titelbalken...  (gelezen 1671 keer)

Offline oemoeta

• Lid
maar oma, wat hebt u grote titelbalken...
« Gepost op: 2007/10/19, 09:37:57 »
Gisteren Gutsy geïnstalleerd en dat werkt perfect, één bizar probleem uitgezonderd: de titelbalken van alle vensters die ik open zijn heel groot: ongeveer vijf centimeter hoog; links staat de titel van het bestand of programma in grote letters, rechts staan de knoppen voor minimaliseren, maximaliseren en sluiten ook vijf centimeter hoog.

Als ik inlog, krijg ik een vakje van de normale grootte, maar als ik mijn loginnaam en paswoord intyp, zijn de letters ook zo groot dat ze niet in dat vakje passen: zo zie ik bij mijn login ipv 'joost' alleen nog een stukje van de S

Ik vraag me af of ik per ongeluk één of andere optie voor slechtzienden heb aangegeven (tijdens de keuze van mijn toetsenbord bij de installatie had ik de indruk dat ineens iets geïnstalleerd werd zonder dat ik ergens voor gekozen had), maar vind nergens wat er gebeurd is.

Eén keer was het probleem weg bij heropstarten, maar daarna toch weer hetzelfde.
Iemand enig idee wat er aan de hand is?

Redfish

• Gast
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/19, 11:54:23 »
Kijk es bij systeem voorkeuren, uiterlijk of je daar de theme voor blinde oma's hebt gekozen?

gertjan

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/15, 12:18:30 »
ik vraag me af of het probleem bij oemoeta al opgelost is, heb nl hetzelfde probleem:

- de gebruikersnaam en wachtwoord worden ook zo groot weergegeven dat ze niet in het vakje passen; als je bij het aanmeldvenster op opties drukt krijg je de opties ook zo groot dat er slechts 4 regels op mn scherm passen.

- na het aanmelden is de titelbalk soms veel te groot, dit pas ik dan aan door de lettergrootte op 1 te zetten, alles ok tot ik een paar sessies daarna een superkleine titelbalk krijg. dan moet ik de grootte weer op 10 zetten. gevolg, paar keren aanmelden later opnieuw supergrote balken.

hoe verhelp ik dit?

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/15, 12:24:32 »
Dit heb ik een keer voorbij zien komen bij de bugs van compiz.
Op Launchpad kan je er meer over lezen.
Bijvoorbeeld hier: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/compiz/+bug/127613
Maar er zijn wel meer bugs daarover dacht ik.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/15, 12:39:08 »
BTW, hulde aan de bedenker van de topic titel :D
Duidelijk maar met humor. Dit zouden meer mensen moeten doen.

gertjan

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/15, 15:02:32 »
ik heb het opgelost gekregen. Voor mensen die ook met dit probleem sukkelen:

open het bestand /etc/gdm/gdm.conf

zoek het volgende stuk code:
[server-Standard]
name=Standard server
command=/usr/bin/X -br -audit 0
flexible=true
vul op de 3de lijn hiervan aan tot
command=/usr/bin/X -br -audit 0 -dpi 96

Offline oemoeta

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/26, 10:23:18 »
Gertjan,
ik zag dit pas eergisteren, maar je oplossing werkt perfect! Kan ik eindelijk de lof zingen van ubuntu zonder die belachelijk grote titelbalken...