Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: USB-poorten worden "hernummerd" + toegang voor mappen  (gelezen 1238 keer)

Offline Jenske

  • Lid
USB-poorten worden "hernummerd" + toegang voor mappen
« Gepost op: 2006/05/31, 11:29:31 »
Beste mensen,

Ik heb een PC met 4 USB-poorten (twee voor, twee achter). Ik probeer daar(nu reeds weken) mijn diascanner (Minolta Dual II) aan te hangen (zoals sommigen op dit forum inmiddels al wel zullen weten).

Nu merk ik dat bij herhaaldelijk aan- en afkoppelen van toestellen de "nummers" van de toestellen door Ubuntu (?) worden toebedeeld.
Dit leidt tot aanduidingen als 001:001, 001:002 (de 001:-poorten zitten kennelijk achteraan) en 002:003, 002:007 (de 002-poorten zitten kennelijk vooraan).

En hier komt wat eigen interpreteerwerk van mij, want ik wil even weten of ik het goed voorheb

Deze "poorten" zitten onder
/dev/bus/usb/001 en /dev/bus/usb/002
maar ook onder
/proc/bus/usb/001 en /proc/bus/usb/002

Binnen elk van die mappen vind ik dan een tweetal bestanden (vb. 001 en 007) waarvan ik vermoed dat ze het eigenlijke device vertegenwoordigen.

Vragen:
-- wat is in feite het verschil tussen de /proc/-bestanden en mappen en de /dev/-bestanden en mappen? Of anders gezegd: welk bestand (vb. /dev/bus/usb/001/002) is nu in feite "de" scanner?
-- aangezien heel mijn scannerprobleem (meer dan waarschijnlijk) iets met toegangsrechten te maken heeft wil ik de volledige "map" /usb/ toegangsrechten geven aan de groep "scanner" ==> heeft het toekennen van schrijf-, lees- of uitvoerrechten aan een map (vb. /dev/bus/usb/) automatisch voor gevolg dat alle eronder liggende mappen en bestanden onder dezelfde toegangsrechten worden geplaatst? Dat zou nl. erg handig zijn, want door dat automatisch genummer van Ubuntu heb ik het gevoel dat ik vaak helemaal de toegang verlies tot mijn scanner (voor zover die al enigszins werkt).
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

USB-poorten worden "hernummerd" + toegang voor mappen
« Reactie #1 Gepost op: 2006/05/31, 11:37:50 »
/proc en /dev worden beiden bij een reboot gewist, dus aan rechten veranderen heb je weinig ;)