Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Samba / DNS / Netbios prut  (gelezen 2103 keer)

Samba / DNS / Netbios prut
« Gepost op: 2006/05/30, 12:27:48 »
Heb sinds een aantal dagen de ExperiaBox werkend van KPN (met DHCP). Daarvoor werkte ik met een Speedtouch 580 waar alles goed ging.

De window machines kunnen elkaar benaderen, komen ook voor in de netwerkbrowser en functioneren prima.

Bij toegang naar de server met /share lukt het niet meer. De server en mappen zijn wel te benaderen via het ip adres en als de 'hosts' wordt aangepast onder windows.

Voorheen meldde de server zich gewoon aan via DHCP waarna er in de Speedtouch een locale hosttabel (DNS server) werd gemaakt waardoor deze normaal benaderbaar was. Na contact met de 1e lijns helpdesk kom ik nog niet verder. Er schijnt geen locale dns tabel aanwezig te zijn in de EB of deze is voor mij niet toegankelijk. Daarnaast willen ze geen support verlenen omdat dit volgens hun geen probleem is van de EB of het InternetPlusBellen (IPB) verhaal.

Nu blijkt dat de server zich gewoon niet meld op het netwerk met een netbios naam. Het gekke is dat wanneer samba net wordt gestart deze voorkomt in de windows netwerkbrowser maar naar verloop van tijd weer verdwijnt. Als ie zichtbaar is krijg ik onder windows een foutmelding dat de server niet benaderbaar is of dat ik geen permissies heb.

Uit bovenstaande leid ik af dat er iets is met het netbios gedeelte van de ubuntu server. Ik ben bezig de server te upgaden naar dapper en ben benieuwd of dit helpt.

In tussentijd kan
Hmmmm. De server dappert de server-install.
In de huiskamer zijn de raampjes weer terug...

Offline kennywest

• Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
« Reactie #1 Gepost op: 2006/05/30, 13:26:47 »
Ik begrijp je volledig. Wat je kan doen is op

« Reactie #2 Gepost op: 2006/05/30, 13:57:51 »
Wel, bedankt. Dit probeer ik ff uit. Ik heb gezien dat het een tar.gz file is. Moet deze dan nog worden gecompileerd?

Daarnaast blijft voor mij de vraag waarom ubuntu server zich niet als een 'echte' windows machine kan melden met zijn netbios naam. Ik neem aan dat de windows computers een broadcast doen op het netwerk met een aanvraag voor de netbios poort. Snap niet dat samba daar niet op reageert.... :-(

Ik kom er nog op terug.
Hmmmm. De server dappert de server-install.
In de huiskamer zijn de raampjes weer terug...

Offline kennywest

• Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
« Reactie #3 Gepost op: 2006/05/30, 14:07:46 »
1. Ja, je moet het compileren, is heel klein, dus geen probleem.
2. Wel, hij zou zich wel moeten melden met zijn windows naam. Maar ik heb vroeger ook wat problemen gehad en door ervoor te zorgen dat de linux bak master browser werd was het opgelost. De windows machines doen, als ik het mij goed herinner, een broadcast naar de master browser en vragen daar het ip adres. De master browser wordt verkozen door ellections. Door OS level hoog genoeg te zetten (== server) win je altijd deze verkiezingen ;) Ik zou de documentatie eens moeten nalezen want het is al 5 jaar geleden voor mij ;)

wr19026

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2006/05/31, 11:02:03 »
'k Heb al een tijdje een ExperiaBox en wat in het begin een probleem was was dat ik m'n DHCP niet in kon stellen.

Echter, als je gewoon je IP adres op een machine vast zet (/etc/network/interfaces) dan krijg je wel netjes iedere keer dat adres. En de naam van de link naar je samba share kan je volgens mij op je Windows machines noemen hoe je wil....

Zo heb ik het opgelost; komt geen compileren aan te pas :)