Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Extensies aan een programma koppelen  (gelezen 9750 keer)

Offline Menno_

• Lid
Extensies aan een programma koppelen
« Gepost op: 2007/10/15, 14:09:14 »
Ik maak regelmatig voor MSOffice word en excel documenten met xml indeling. Deze documenten kunnen worden gelezen/bewerkt door word en excel 2003 én 2007. Heel handig is dat ik ze met OpenOffice in ubuntu (7.04/7.10) ook prima kan bewerken, maar wel een beetje met hindernissen:

(Ik geef hieronder de uitleg over excel-bestanden, maar exact hetzelfde gebeurt ook met word-documenten)
Bij bestanden met .xls en .xlsx als extensie dubbelklik ik en dat wordt er een leeg en ongenaamd tekstdocument op hetzelfde directorynivo aangemaakt als het .xls-bestand en verder gebeurd er niets.
Bij .xls kan ik met de rechtermuisknop kiezen voor OOcalc en dan komt een een vertaaldialoog in calc, maar daar kom je niet verder mee want die dialoog kan xml niet vertalen.
Bij .xlsx wordt via de rechtermuisknop en dan kiezen voor OOcalc het document wél correct geopend, maar die keuze wordt dan niet vastgehouden, m.a.w. de volgende keer moet je dan weer rechermuisknop/overige en het programma kiezen, toch een ietwat omslachtig.

Wat ik daarom zoek is dat ik een extensie aan een programma kan toewijzen en dat die keuze/instelling dan voortaan door ubuntu wordt gebruikt om een bestand te openen.

Alvast bedankt voor jullie suggesties, Menno
6x Ubuntu 10.04 server op VM-Ware // Ubuntu 8.04 server op Dell SC1425

Offline Rulus

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/15, 14:15:07 »
Rechtklikken op een bestand, Eigenschappen > Openen met

Offline Menno_

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/15, 14:18:31 »
@Rulus
Citaat van: Menno X11
maar die keuze wordt dan niet vastgehouden, m.a.w. de volgende keer moet je dan weer rechermuisknop/overige en het programma kiezen, toch een ietwat omslachtig.
had je zeker overheen gelezen?

Offline Duckie

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/15, 14:33:54 »
@Rulus
maar die keuze wordt dan niet vastgehouden, m.a.w. de volgende keer moet je dan weer rechermuisknop/overige en het programma kiezen, toch een ietwat omslachtig.
had je zeker overheen gelezen?
Ik denk niet dat hij daar overheen gelezen heeft want hij geeft een andere manier als dat jij deed.
Dus gewoon rechts klikken op het bestand en dan op eigenschappen klikken en daar in het juiste tabblad kiezen welk programma je in het vervolg wilt gebruiken om dit soort bestanden te openen.

Offline Menno_

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/15, 17:10:51 »
@duckie
ik denk toch dat hij daar wel overheen heeft gelezen. Het is precies de manier die ik al beschreef
"rechtermuisknop/overige" is de nl verkorte versie van:
rechtsklikken op het icoon (je ziet dan een lijstje met mogelijke programma's {daar staat OpenOfficeCalc iedere keer na meerdere herhalingen van het kiezen bij bestanden met de extensies xls en xlsx niet bij}) en kies dan "met andere toepassing openen" en kies vervolgen OpenOfficeCalc

Het geeft verder niet maar er zijn meer OSen die hier problemen hebben en meestal kan je dan in een lijst of een bestand een extensie toewijzien aan een bepaalsd programma. Vaak kan je dan ook de volgorde waarop het OS dit voor je gaat afhandelen nog manipuleren.  Ik vraag dus af welk bestand of welke lijst ik in ubuntu kan wijzigen om precies dit te doen. Je kan je mischien voorstellen dat je eens per abuis een extensie aan verkeerd programma toewijst, die blijft dan in dat lijstje verschijnen als je rechtsklikt, ook al doe je er nooit meer wat mee.

Offline Duckie

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/15, 17:21:59 »
Volgens mij begrijpen we elkaar niet helemaal.
Als je met rechts op een bestand klikt en dan kiest voor "Met andere toepassing openen..." krijg je inderdaad die lijst maar dat is maar voor eenmalig gebruik.
Als je met rechts op een bestand klikt en dan kiest voor "Eigenschappen" krijg je een scherm met daarin vijf tabbladen. Als je dan op het tabblad "Openen met" klikt kun je daar aanvinken welk programma je in wilt stellen als STANDAARD, dus zal de volgende keren dat je dubbel klikt op het bestand het openen met dat programma.
Als het programma dat je wilt gebruiken er niet bij staat kun je, als je op toevoegen klikt het goede programma toevoegen. Daar zet je dan het vinkje bij.

Offline Menno_

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/15, 17:40:22 »
Okay, wat jij beschrijft is helemaal waar, maar als je dan eenmaal hebt gekozen in de eigenschappen dat voortaan OpenOfficeCalc moet worden genomen dan maakt de computer een tekstbestand aan zonder een naam in dezelfde directory als waar je bestand staat. (dit gebeurt natuurlijk in mijn specifieke geval: een xml-bestand met de extensie xls of xlsx, dat omdat het hier een bestand betreft met MSO-Excel-XML structuur)
Terwijl wanneer je kiest voor openen met, alleen in het geval van de extensie xlsx het verwachte resultaat krijgt, namelijk een opgemaakt spreadsheet :)

Ik weet niet of je de beschikking hebt over één of meer bestanden met deze structuur, want je zou het eens moeten testen. Als je nieuwsgierig ben kan ik er wel eentje aan je mailen

Offline Rulus

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/15, 17:41:03 »
Excuses voor mijn wat spartaanse uitleg maar ik bedoelde het inderdaad zoals Duckie verduidelijkt heeft.

@Menno: ik zou graag zo'n bestand ontvangen, het probleem zou te maken kunnen hebben met bug 113886. E-mailadres is roelhuybrechts at skynet puntje be

Offline Menno_

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/15, 17:49:00 »
Je excuses zijn niet nodig hoor. Je geeft tenminste input en da's altijd goed. =D
Ik had dat met die eigenschappen allng gedaan, anders krijg je vanzelf een foutmelding op het moment dat gaat dubbelklikken. Dan is de volgende stap wat ik in mijn eerste bericht had geschreven en dat werkt dan weer omslachtig. Voor een enkele keer niet natuurlijk , maar als je regelmatig dit soort dingen hebt dan ga je zoeken naar een alternatief.

Offline Menno_

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/15, 18:04:38 »
@Rulus

ik heb je een klein bestandje toegestuurd, ben benieuwd naar je reactie.
ik ga nu fii offline, vanavond kom ik hier weer kijken

Offline Menno_

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/15, 21:01:24 »
Ik heb inmiddels ook de door Rulus getipte Bug113886 bekeken en daar lijkt het prbleem verdacht veel op. Dus heb ik eerst geprobeert in .mime.types in mijn home-directory een toevoeging te maken, daarna die entry weer verwijderd en ipv daarvan er eentje aangemaakt/toegevoegd in /etc/mime.types , maar in beide gevallen blijft het resultaat hetzelfde. Opstarten door te dubbelklikken werkt niet ... er wordt alleen maar een leeg en naamloos bestand aangemaaakt :(

Offline Rulus

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2007/10/15, 21:40:21 »
Het lijkt erop dat je een nieuwe bug te pakken hebt. Je doorgestuurde bestand werkt hier (Feisty en Gutsy) probleemloos. Hij opent standaard met Firefox, maar als ik dat verander naar OpenOffice Calc worden vanaf dan alle .xlsx bestanden met OOo geopend. Graag een nieuwe bug rapporteren op Launchpad.

Offline Menno_

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2007/10/16, 20:49:06 »
Ik snap toch niet helemaal wat je bedoeld. Dus ik resumeer even hieronder:
De inhoud van het bestand is xml, maar de xml is zodanig uitgevoerd dat excel en openofficecalc er een opgemaakt document mee kunnen tonen. Openen in firefox levert een xml-tree op. Daarna wijs je de extensie xlsx toe aan OOo-calc en dan opent ie altijd met OOo-calc. Klopt dat zover?
Als je opent na dat toewijzen van die extensie, open je het bestand dan met dubbelklikken? Wat gebeurt er dan open OOo-calc en krijg je dan een opgemaakt rekenblad te zien? Of open je met rechtermuisknop en dan openen met?

In mijn optiek zou een bestand met de extensie .xlsx altijd moeten openen met OOo-calc en OOo-calc zou dan ook moeten herkennen dat het om een xml-bestand gaat dat volgens de xsd van MsExcel2003 is opgemaakt.
Je kan in OOo-calc namelijk een rekenblad opslaan met het formaat van "Ms Excel-2003-xml". OOo-calc slaat dan het bestand op met de extensie .xml (!?!) en als je dan op het bestand dubbelklikt, dan opent OOo-calc en is je processor heel druk, maar het bestand opent .... niet? Dat snap ik dus ook niet, ik heb hier het bestand geopend met OOo-calc, ermee bewerkt en ermee opgeslagen, maar kan het niet meer openen?

Zoals je ziet Rulus, heb ik nogal wat vragen. Verder heb je het over iets rapporteren op launchpad, daar begrijp ik eerlijk gezegd niet al teveel van :( ik zou eerlijk gezegd niet weten waar ik dat moet vinden. Ik veronderstel dat je dan volgens een bepaald model je melding zal moeten doen en daarvoor moet ik het probleem volledig duidelijk hebben, danwel de problemen duidlelijk van elkaar hebben gescheiden.