Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu freeze - na ctrl alt F1 etc  (gelezen 1129 keer)

C0bra

  • Gast
Ubuntu freeze - na ctrl alt F1 etc
« Gepost op: 2007/10/09, 10:51:06 »
Hoi allemaal,

Laat ik me eerst even een beetje voorstellen aangezien ik nieuw ben.  Mijn naam is Tim, ik woon in Enschede en ben al jaren bezig met Linux/Unix like OS systems. Ben tevens bezig met opleidingen hierin gezien ik hier veel mee te maken heb voor mijn werk. Ben sinds 2 weken geleden met Ubuntu begonnen.

Goed weten we dat ook weer :), nu even naar mijn probleem met Ubuntu 7.04:

De configuratie:

Laptop Dell Latitude D620 met 1GB mem 60GB hdd, 1440 X 900 TFT scherm. Video is van INTEL 945GM.

Probleem is als volgt:

Mijn laptop crashed compleet als ik van X (GNOME) naar een txt console wil (ctrl alt F1 bijvoorbeeld). Dit doet hij niet altijd maar 5 van de 10 keer wel.  
Eerst dacht ik dat het lag aan mijn dockingstation op werk. Maar zonder docking zelfde probleem.
Wat ik tot op heden ontdekt heb:
Als ik in grub de txt: vga=0x0317 resume=/dev/sda toevoeg dan krijg ik netjes een hogere resolutie (zoals ik het ook wil) echter dan heb ik dus het probleem als ik vanuit X terug ga naar console. Zonder deze txt lijkt het probleem verholpen.... Echter wil ik wel natuurlijk een goeie resolutie in txt console.

Als ik wel de txt: vga=0x0317 resume=/dev/sda gebruik, zonder Beryl dan lijkt het tot op heden ook goed te gaan, echter Beryl vindt ik mooi dus die wil ik ook gebruiken...

Conclusie zover lijkt het ergens mis te gaan in de switch van gnome met beryl naar txt console.  Ik vroeg me dan ook af of iemand hier ervaring mee heeft. Voor de duidelijkheid de pc crasht compleet en kan er niets meer mee als ik deze bovenstaande handelingen doe.

In afwachting op een tegenbericht :),

Met vriendelijke groet,

Cobra

Exteris

  • Gast
Ubuntu freeze - na ctrl alt F1 etc
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/09, 16:04:30 »
Hallo Tim

Ik heb een soortgelijk probleem, alleen gebeurt het bij mij als ik weer terug wil (CTRL-ALT-F7 dus), dit heeft er eigenlijk tot geleidt dat ik de virtuele terminals niet meer gebruik.

Een oplossing zal dus ook door mij erg op prijs gesteld worden. Ik ga vanmiddag ook nog even zoeken daarnaar.

Daan

C0bra

  • Gast
Ubuntu freeze - na ctrl alt F1 etc
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/09, 20:27:54 »
Hoi Daan,

Ik heb het ook soms als ik terug wil naar X11. Enige wat ik zeker weet is dat er iets niet goed is tussen mijn resolutie van txt console en X resolutie. Ik  
ga morgen nog even verder met dit probleem, maar hoopte dat ik het wiel niet uit hoefde te vinden scheelt een boel tijd namelijk :).

Gr,

Tim

ps, zit nu Ubuntu op me nieuwe pc te installeren maar crashte steeds, bleek dat hypertreading uit moet staan? althans nu boot hij wel door...

Weird...

janjoker

  • Gast
Ubuntu freeze - na ctrl alt F1 etc
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/06, 19:18:32 »
Ik had precies hetzelfde met Suse, ook op een Dell Latitude, een D610 met de Intel 915 grafische kaart.
Ik heb nu Ubuntu geïnstalleerd. Zonder dat ik iets aan vga-dingen doe in de menu.lst gaat het prima, maar dan ziet een console scherm er gewoon niet uit.
Zodra ik een vga mode erbij zet dan slaat de boel vast bij Ctrl-Alt-F1.
Het verschil tussen Suse en Ubuntu is alleen dat bij SUse de boel echt helemaal op slot zat, en dat ik bij Ubuntu nog netjes via ssh in de machine kan om een ordentelijke shutdown geven.
Ik had dit trouwens niet met Suse 10.2, maar sinds de upgrade naar 10.3.

Als je een oplossing vind dan houd ik me aanbevolen.