Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: netwerkmappen synchroniseren  (gelezen 848 keer)

Offline ejfrolich

• Lid
  • Steunpunt: Nee
netwerkmappen synchroniseren
« Gepost op: 2007/10/08, 20:13:07 »
Ik heb wel wat topics gevonden maar ik krijg het niet aan het werk.

Ik heb diverse computers in huis. Zowel windows (XP) als ubuntu (7.02). Nu wil ik mappen en de agenda gegevens van mijn vaste computer synchroniseren met mijn laptop. Ik heb Komerator geprobeerd maar krijg het niet voor elkaar. Ik kan de map van mijn hoofdcomp zien (een via Samba bereikbare pc). Ik kan de map zien en ik kan er bestanden van en naartoe schrijven. Helaas lukt het niet om de netwerk map zichtbaar te krijgen in het programma.

Voor wat betreft Evolution weet ik niet zo goed hoe ik dat moet gaan aanpakken.

Wie heeft hier een mooie oplossing voor?

Overigens mis ik ook nog een mogelijkheid om mijn PDA (windows mobile 5) met evolution te syncen.

Ik ben benieuwd wat jullie weten.

Offline ejfrolich

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/10, 12:32:17 »
Goh geen reacties??

Ik had een beetje verwacht dat ik niet de enige zou zijn die bestanden op zijn huis en werk computer met een laptop via een netwerkverbinding wil synchroniseren??

Ik ben verbaasd!

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/10, 13:57:56 »
Er zijn hier twee aspecten: 1) het realiseren van een netwerkverbinding met de andere computer en 2) het synchroniseren zelf.

Voor 1) heeft Linux verschillende mogelijkheden. Als het met windows moet, dan is je keuze echter beperkt tot Samba.

Voor 2) kan je rsync gebruiken. rsync kan lokale folders synchroniseren. Die 'lokale' folder kan op je harde schijf bestaan, maar kan evengoed een netwerkfolder zijn, die gemount is in je bestandssysteem zodat hij toegankelijk is net zoals elke lokale folder. Anderszijds kan rsync ook rechtstreeks een ssh-verbinding maken met een andere computer om via dat netwerkprotocol de synchronisatie uit te voeren. Het bijzondere aan rsync is dat enkel de wijzigingen tussen beide bestandssystemen doorgevoerd worden. Derhalve gaat het synchroniseren heel snel.

Er is nog een derede aspect in je vraag, en dat is specifiek voor evolution. Evolution bewaart de persoonlijke instellingen inclusief je email, agenda ... in een verborgen directory, .evolution, in je home directory. Ik maak een reservekopie van die directory. Een bestand of directory waarvan de naam met een dot begint, is "verborgen", wordt standaard niet getoond in Nautilus of met het commando ls.