Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Interlaced lijnen bij video playback  (gelezen 639 keer)

injectx85

• Gast
Interlaced lijnen bij video playback
« Gepost op: 2007/10/06, 18:42:05 »
Beste mede-ubuntu gebruikers,

Ik heb een vraag: als ik video afspeel via de standaard movie player in linux (maar ook in andere) krijg ik bij snelle bewegingen lijnen in beeld, het lijken wel een soort scanlines die optreden als video interlaced is opgenomen alleen dan niet zo erg. Het lijkt wel of het gewoon de manier van opbouw van video is binnen ubuntu (in Windows heb ik dit probleem niet). Ik werk op een intel dualcore laptop met ATI X1600 (standaard restricted drivers) met XGL en Compiz.

Misschien dat iemand hier een oplossing voor heeft?

Alvast bedankt voor het lezen.

Roger

Offline bartek

• Lid
    • http://bartek.blogsome.com
  • Steunpunt: Nee
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/06, 19:39:46 »
Heb je dat probleem ook als Compiz afstaat?
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
  • Steunpunt: Nee
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/06, 19:48:44 »
Inderdaad eens proberen zonder Xgl/Compiz.
Maar ik vermoed dat het probleem daar niet aan ligt.

Misschien is de video gewoon interlaced, en dan kan je deinterlace inschakelen in de meeste videospelers (bij smplayer: Video -> Deinterlace -> en één van de vijf interlacemethodes kiezen) de meeste andere videospelers bieden deze mogelijkheid ook wel ergens in de menu's of via één of andere sneltoets.

En komt het probleem voor als je de video herschaalt (verkleint/vergroot) of ook als je de videoresolutie hetzelfde houdt? Want Xv en OpenGL schalen de video hardwarematig terwijl X11 geen videoherschaling doet (soms kan de videospeler dat wel, maar dat is meestal [bv. bij VLC] slechte kwaliteit; hoewel dat bij mplayer/smplayer heel goed meevalt) -- welke video output driver gebruik je in je videospeler (indien de standaardspeler Totem, dan moet je kijken bij gstreamer-settings)

Verder: komt het probleem voor bij elk type videobestand?
en komt het probleem ook voor met de open source "radeon" graphics driver?
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)