Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Shell script om folder size te checken  (gelezen 1054 keer)

MPS

• Gast
Shell script om folder size te checken
« Gepost op: 2007/10/04, 10:50:35 »
Hallo iedereen,

Ik zit nu op mijn werk, en er werd me gevraagd om een shell script te maken om folder size te checken, en als het te vol wordt een mailtje verstuurd.

Ik heb nu wel dit gevonden, en het werkt perfect, alleen het checkt je harddisk, en niet je folders. Kan iemand hier mij helpen met het maken/vinden van een script die folders checkt en een email stuurt als hij zeg maar boven 90% komt?

Bij voorbaat dank,

Mike

[EDIT] Ik gebruik de server (shell) versie van 6.06 voor de duidelijkheid.[/edit]

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/04, 12:05:43 »
Zoiets:
find . -maxdepth 1 -type d -print0 |xargs -0 du -sh

MPS

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/04, 12:43:36 »
Ik neem aan dat dit geen shell script is.
Ik weet hoe je de folder size bekijkt, maar wat wij willen is dat een folder bv 500 MB bereikt, dat er een email gestuurd wordt naar ons (admin).

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/04, 14:03:22 »
Jawel, hoor, werkt in de terminal en als je het in een bash-bestand stopt, is het een shell-script.

Om te kijken of iets een maximale grootte heeft overschreden, zou je aan de gang moeten met iets van grep/sed en/of awk. Uiteraard kun je dan een mailtje uit laten gaan, ook via datzelfde script.

Wat je zou moeten doen is het scriptje wat je eerder hebt gevonden combineren met het door mij opgegeven commando, en dat uitbreiden met grep/sed/awk om te controleren op de foldergrootte.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/04, 18:07:32 »
du -s

geeft je alvast een getrouw beeld. Nu nog wat shelscripting om het eerste veld te lezen en te vergelijken met $MAX_GROOTTE

MPS

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/10, 09:28:53 »
Heel erg bedankt voor de informatie,

Ik ben alleen heel erg noob met het schrijven van bash/shell scripts..
Maar ik zal op onderzoek uitgaan ;)!

[EDIT]

Ik heb nu dit gevonden:

folder='/path/to/folder' ; (( `du -sm $folder | cut -f 1` > 500 )) && ( echo "$folder too big" | /usr/sbin/sendmail username@server.com)

maar als ik dit script run op een folder (die overigens 61 MB is, en ik heb even in de script 50 als limit neergezet) gebeurd er niks.

Ik run dit script via cd /etc/cron.daily  ./ditscript
Normaal zou er een email verstuurd moeten worden, maar het lijkt alsof er niks gebeurd.
Ik heb postfix geïnstalleerd, en volledig werkend.

[/EDIT]