Hey,
Ik ga binnen kort naar Afrika rijden met een landrover om die daar te schenken maar waarom met een lege wagen rijden dus neem ik twee pc's van het werk mee. (ff in het kort

Om ze daar een goede start te geven dacht ik meteen aan ubuntu te installeren. Ik gebruik het niet voor het werk. We zitten hier in een volledig windows oriented environment. Maar eens klijken kan nooit kwaad.
Ik heb gekozen voor xubuntu omdat de gewone ubuntu een beetje traag was vond ik zelf. (PIV1.5 256 mb)
Het installeren ging niet vanzelf aangezien er een buig zat met die removable drives (mount moest unchecked worden ). Maar bon het stond erop.
Ik was verbaasd hoe 'smooth' alles ging. Alle hardware werd herkend. (altans dat denk ik aangezien alles tot nu toe werkt)
Een heel verschil met toen ik de laatste keer met linux in contact kwam (5 jaar geleden).
Echter als ik ga kijken bij office programma's staat enkel de openoffice word processor erbij. (bij ubuntu stonden wel alle openoffice programma's erop) hoe krijg ik de andere programma's erop.
Ik heb eerste de site opgezocht van openoffice op internet, daar heb ik openoffice voor linux gedownload. Was met een setup file dus geunrart en de setup gestart. Toen gaf ie een foutmelding. (weet niet meer welke sorry)
Het andere pakket gedownload met .deb. was ook een rar file. Geunpacked maar toen stonden er veel .deb files. moet ik die allemaal met het commando sudo dpkg -i (naam file) uitpakken en installeren? dat zijn er een stuk of twintig.
ook heb ik gezocht in de synaptic package manager (met zoekwoord open office) maar daar stonden de andere files ook niet bij.
Nu ga ik eens op zoek naar een virusscanner (avast misschien

wie geeft me een ze in de goede richting.