Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Jammer .... de bomen door het bos niet meer zien.  (gelezen 2211 keer)

Jammer .... de bomen door het bos niet meer zien.
« Gepost op: 2007/10/01, 17:39:26 »
Ik ben al een aardig eind op weg om de weg kwijt te geraken in het Gutsy Gibbon 7.10 verhaal. Inmiddels zijn er al 12 pagina's volg geschreven en de topic beginnen behoorlijk door elkaar heen te lopen. Zelf heb ik al een paar keer een probleem(pje) beschreven en soms krijg ik er geen antwoord op omdat juist net die dag, dat moment er nog wel 3, 4 of 5 andere problemen worden aangemeld. De antwoorden zijn ook kriskras door elkaar en het is behoorlijk zoeken.

Mijn vraag is dan ook kan er iets meer structuur worden aangebracht zeker ook om dubbele onderwerpen te voorkomen en makkelijker het antwoord te kunnen vinden.

Tis maar een idee, geen must. Ik verder heel te vreden met dit forum en alle goede tips en raad.

graag gedaan. Robert.
2009... het is alweer bijna voor bij. Ik geniet nog elke dag van Ubuntu. Natuurlijk heb ik ook een ander OS maar Ubuntu blijft voor mij de Nummer 1. :-)

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/01, 19:05:26 »
Wanneer je een echt groot probleem hebt, kan je natuurlijk altijd gewoon een nieuw ondewerp starten.
Op dit moment zijn er zoveel Gutsy gebruikers, dat we er haast niet omheen kunnen ;)

m.i. is Gutsy de grootste revolutie op PC gebied sinds Windows 1.0 :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/01, 19:17:40 »
Citaat van: r0n.
r0n!!!!   Grrrrr....

:-)

Offline wutnubu

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/01, 19:41:10 »
He daar is Ron weer, 'k heb je gemist.

Groet

Offline woteb

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/01, 20:55:43 »
Ik denk er iets anders over: Windows Vista is de grootste revolutie. Toen kwamen de mensen erachter dat het niet meer werkte en men beter Ubuntu kon gebruiken... ;)
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/01, 21:04:20 »
Citaat van: w.hellinga
He daar is Ron weer, 'k heb je gemist.
Dat heet vakantie, maar normaal gesproken komt je vrouw dan niet in het ziekenhuis, iets wat ons nu wel is overkomen ;)
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/01, 23:46:44 »
Wanneer je een echt groot probleem hebt, kan je natuurlijk altijd gewoon een nieuw ondewerp starten.
Op dit moment zijn er zoveel Gutsy gebruikers, dat we er haast niet omheen kunnen ;)

Dat heb ik al eens gedaan en dan wordt er geschreven: "Dit is een onderwerp voor Gutsy", wordt het probleem afgesloten. Waarschijnlijk door een van de forum beheerders en krijg ik geen antwoord op mijn vraag. Dus vervolgens het probleem in de topic Gutsy geplaats en nog geen antwoord op mijn vraag. Vandaar mijn opmerking over die bomen en het bos.

Dit is dus een contradictie... of heb ik het mis.
Ja ik zie ook dat er heel veel Gutsy gebruikers zijn en ik ben het helemaal met je eens dat het geweldig is, maar zonder structuur wordt het net als Windows een storm in een glas water.
Ik ben een tevreden gebruiker en ben blij met dit forum, ja zeker zonder dit forum was ik allang gestopt met Ubuntu, jullie hebben me zeker heel veel verder geholpen. Ik zit hier niet te klagen, maar te vragen.

Groetjes, Robert :)
2009... het is alweer bijna voor bij. Ik geniet nog elke dag van Ubuntu. Natuurlijk heb ik ook een ander OS maar Ubuntu blijft voor mij de Nummer 1. :-)

« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/02, 00:06:33 »
Om je ff aan te vullen.

Dat het forum onoverzichtelijk en een puinhoop is , is al een oude probleem en al vaker besproken.
Ook ik heb in het begin al gewaarschuwd hiervoor mede wanneer Ubuntu echt populair gaat worden en er meer gebruikers komen.
Zeer binnenkort word de situatie onhoudbaar en de puinhoop kompleet.

Dit is inherent aan het ontbreken van onderwerpen waar in gepost moet worden,
Spreekwoordelijk gezegd is het nu 1 vergaarbak waar alles ingedondert word en dus een puinhoop.

Als je 'smorgens een vraag steld in "Software en configuratie" en je kijkt om 19.00 uur weer staat je vraag (onbeantwoord) waarschijnlijk al op blad 2 of 3.

En dit word steeds erger met meerdere gebruikers.

Maagoe we wachten af.

Prob gaat zometeen worden voor de MOD's
Indien men wel meerdere onderwerpen gaat maken.

Zij zullen dan dagenlang bezig zijn duizenden postjes naar de juiste topics te gooien.

Mijn voorstel is al geweest :
Maak een "Archief" Topic.
De MOD's gooien hierin de zaken die niet meer van toepassing zijn, oud zijn, of opgelost zijn.
De postjes zijn gesloten dus er kan niet meer op gereageerd worden dus last heb je er niet meer van.

Zo houd je het forum netjes en ordentelijk en de mensen die iets zoeken kunnen het toch altijd nog lezen en terug vinden met de zoekfunctie.

Maagoe.....

Wat is wijsheid :P
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/02, 00:23:59 »
Citaat van: Gandyman
Wat is wijsheid :P
Nou.....
Ik denk dat er een manier gevonden moet worden, om nieuwe gebruikers echt aan het lezen te zetten. Laten we eerlijk zijn: een forum waar je meestal binnen een kwartier antwoord krijgt, maakt mensen lui. Ik ben ook lui. Ik moet nog heel veel lezen, maar waarom zou ik? Snap je wat ik bedoel?

We moeten een manier bedenken om mensen echt eerst naar de documentatie te krijgen. Dit scheelt enorm.

Voorwaarde:
de documentatie moet actueel en helder zijn.

Misschien een idee, om die documentatie op den duur in PDF als download aan te bieden (eventueel in delen), zodat het uitgeprint kan worden. Er zijn nog steeds mafkezenz zoals ik, die dat liever hebben dan van beeldscherm lezen :) Echt, voor veel mensen leest dat nog veel prettiger.

Indien dit een idee is, wil ik wel bekijken of ik me daarover kan buigen.....

« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/02, 01:55:49 »
Dat kan een goed idee zijn natuurlijk.

Maar dan moet je wel voorkomen dat de vraagsteller continu een antwoord krijgt als :
* RTFM
* Google is je vriend
* Lees dit.

Zeker mensen die net nieuw zijn zullen al snel de balen hiervan krijgen en afhaken.

EN ?
Neemt niet weg dat het forum een onoverzichtelijk puinhoop blijft.

En dat mensen :
of hun eigen vraag niet meer terug kunnen vinden.......
of dat je vraag binnen een paar uur volledig uit beeld valt zodat er geen antwoord meer op zal komen of je moet hem bumpen.

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

breukkie

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/02, 08:16:05 »
Het kan misschien wel wat chaotisch worde op het forum, als bijkomend  "voordeel" lees je ook andere dingen problemen of gerelateerde problemen waar je wat aan kan hebben of kan meehelpen met oplossen daarvan.
En als je je topic niet wil kwijt raken dan abbonneer je jezelf toch op het eigen topic ?
Downloads aanbieden in pdf bestanden ben ik zelf al geen voorstander van, lees liever direct van de monitor dan eerst een pdf  downloaden en dan beginnen.
Misschien is het wat om het forum te splitsen voor dapper , feisty en zometeen gusty  onder dezelfde url ,zelfde template/layout .
Inloggen en je keuze maken waar je wil zoeken dapper feisty gusty  zodat je de load wat kan spreiden en meer overzicht kan krijgen.

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #11 Gepost op: 2007/10/02, 09:13:39 »
Citaat van: breukkie
Misschien is het wat om het forum te splitsen voor dapper , feisty en zometeen gusty  onder dezelfde url ,zelfde template/layout .
Beter is een onderscheid te maken tussen de lopende versie en een ontwikkelversie, nu feisty respectievelijk gutsy. Op het moment dat gutsy uit ontwikkelijk gaat, kan de gutsy-tak gesloten worden en een nieuwe tak, in dit geval 8.04 = Hardy geopend worden.

Op deze manier werkt onze grote broer, http://ubuntuforums.org/ en dat werkt prima. Een verdere onderverdeling is niet nodig omdat veel onderwerpen feitelijk los staan van de versie.

Voorstel is dus om voor ontwikkelversies een aparte sectie te maken zodat onderwerpen ook apart benoemd kunnen worden; daarmee wordt tegemoetgekomen aan het bezwaar van de starter.

« Reactie #12 Gepost op: 2007/10/02, 09:26:38 »
Ik zal ook nog even een aanvulling hierop geven.

Als eerste moet de zoekfunctie weer terugkomen in de oude staat.
Ten tweede zou er op een andere manier gezocht moeten kunnen worden, ik weet dat dit heel veel werk met zich meebrengt maar een wat gestructureerde zoekboom geeft een duidelijker overzicht.

Wanneer ik nu een bepaald onderwerp zoek dan krijg ik of 1 pagina of soms wel een heel boekwerk, dus de zoekopdracht zou moeten kunnen worden verfijnd.

Ik heb hier wel eens vaker over nagedacht en het is inderdaad verstandig om de onderwerpen te scheiden naar versienummer, echter hier kleeft weer het gevaar aan dat je alsnog dubbele topic krijgt  omdat veel onderwerpen over alle Ubuntu versies gaan. Er zal dus heel goed moeten worden nagedacht over de structuur. Wanneer hier echt serieus over na wordt gedacht om dit te veranderen ben ik zeker bereid om hier aan mee te werken.

Wat in de toekomst ook zeker moet worden vermeden is dat wanneer je een onderwerp leest niet binnen zo een topic van onderwerp veranderd. Ga maar eens goed kijken hoe vaak dit voorkomt. Zoek een willekeurig onderwerp uit en je ziet al snel (en daar gaat deze topic over) de bomen in het bos niet meer.

Iedereen hier op het forum zou iets meer gedisciplineerder moeten zijn en zich houden aan het onderwerp van de topic en heb je verder nog andere vragen, problemen of suggesties start dan een nieuw onderwerp. Hierdoor wordt de chaos zeker al een stuk minder en is het prettiger om de onderwerpen te volgen.

Wat al eerder is aangemerkt over het feit dat men eerst eens goed de documentatie moet doorlezen voordat er een vraag gesteld wordt is waar, maar ook ik maak me er schuldig aan dat je makkelijker een antwoord krijgt door op dit forum je vraag te stellen dan uren te moeten zoeken in de documentatie die al snel verouderd is omdat er steeds weer een nieuwe versie van het programma uitkomt.

Heel veel werk zou er moeten worden gestoken om de documentatie bij te houden, ja dit kan wel eens een dagtaak gaan worden.
Ik denk dat het een betere oplossing zou zijn op a: meer structuur in de topics, b: meer discipline en c: voorkom dubbele onderwerpen.

Wanneer een onderwerp al eens is aangemeld dan kan je er altijd weer op verder gaan. Is een topic gesloten dan moet er een mogelijkheid worden ingebracht de topic weer te openen en zo zijn er nog vele mogelijkheden die het verfijnen van de zoekfunctie mogelijk maken.

Goed, genoeg voor vandaag. Wie meld zich aan????

Offline wutnubu

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2007/10/02, 09:43:01 »
Goedendag,

Even een tussendoortje van mij.

Het werken aan de documentatie is reeds gestart, achter de schermen wordt daar met heel veel energie en enthousiasme aan gewerkt. Dat is nog even wachten, maar het is de moeite waard dat te doen denk ik. Al jullie voorstellen worden zeker daarin meegenomen, als ze al niet  toegepast zijn.
Ook de structuur op het forum is onderwerp van discussie binnen de personen-groep die e.e.a. in de peiling houdt. Dus ook daar even geduld. Er wordt aan gewerkt. En er is al veel zichtbaar veranderd natuurlijk. Soms wat minder handig dan gedacht, maar dat is inherent aan open-source en community denken en doen.

Blijf vooral positief en meedenkend, alleen dan kan het een goede kant op gaan.

We zitten inderdaad op een omslagpunt v.w.b. grootte van het forum en gebruik en bekendheid van Ubuntu, Linux en open-source, dat kost veel tijd, geduld en begrip van alles en iedereen om het goed te laten aflopen.

Groet en succes

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #14 Gepost op: 2007/10/02, 09:49:36 »
Ik geloof niet in dit soort regulering. Enige vorm van moderatie is geboden, maar niet om het forum een structuur te geven en te behouden zodat onderwerpen eenvoudiger teruggevonden kunnen worden, dit kost namelijk onnoemelijk veel tijd en moeite en wanneer moderatie wegvalt of verminderde aandacht heeft, vervalt men binnen de kortste keren toch weer in de oude patronen waardoor al het werk voor niets is gebleken.

Hoe dan wel: creeer een zoekfunctie waar je op allerlei manieren zeer gericht naar het onderwerp kunt zoeken. Als je bijvoorbeeld denkt dat het probleem iets met een bepaalde versie te maken heeft, geef je als extra zoekwoord de versie mee, bijvoorbeeld "dual-boot dapper".

Alles valt of staat in mijn optiek met een goede zoekfunctie. Op andere fora zoals http://ubuntuforums.org/ werkt dit uitermate goed (kunnen de beheerders van ons forum daar niet eens kijken?), dus ik zie niet in waarom het hier niet zou kunnen werken.

« Reactie #15 Gepost op: 2007/10/02, 14:32:40 »
Mee eens Markba.
Alleen is Ubuntu "Linux voor iedereen".
Geloof me: een chaotisch forum jaagt een hoop mensen weg. Dus regulering kan wel degelijk zinvol zijn.

En ?
Ik vindt het helemaal geen zooitje, dit forum!
Tot nu toe heb ik nog alles gevonden wat ik zocht en vaak sneller dan wanneer ik iets op mijn eigen bureau probeer te vinden :D

Stop het negativisme.
Blijf reeel.

En blijf elkaar helpen. En meedenken. Zoals de suggestisch in dit draadje!