Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: mappen beveiligen  (gelezen 1276 keer)

Offline Jeroen

• Lid
mappen beveiligen
« Gepost op: 2007/09/30, 23:08:51 »
hoi allemaal,

kan ik mijn mappen die ik prive wil houden ook beveiligen met bijvoorbeeld een wachtwoord?

Groetjes jeroen

hosti

• Gast
mappen beveiligen
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/30, 23:24:48 »
encryptie gebruiken in't slechtste geval, in't andere geval gewoon de rechten aanpassen. archivering met een paswoord kan evt. ook, maaris erg omslachtig dunkt me.

Offline Jeroen

• Lid
mappen beveiligen
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/01, 00:07:00 »
ik ben een noob op dat gebied......

is er ook een grafisch tooltje om dat te doen ipv de terminal?

wr19026

• Gast
mappen beveiligen
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/01, 00:10:57 »
Je filemanager (waarschijnlijk nautilus)

Offline Jeroen

• Lid
mappen beveiligen
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/01, 00:26:17 »
ik kan daar niets instellen dat ie pw protected is

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
mappen beveiligen
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/01, 01:30:28 »
Met de rechtermuisknop klikken, eigenschappen kiezen. In het tabblad "permissions" (geen idee hoe het in het Nederlands heet. permissies, rechten?) kan je aangeven wie er toegang heeft tot die bestanden.

mappen beveiligen
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/01, 09:41:41 »
Citaat van: Johanvd
Met de rechtermuisknop klikken, eigenschappen kiezen. In het tabblad "permissions" (geen idee hoe het in het Nederlands heet. permissies, rechten?) kan je aangeven wie er toegang heeft tot die bestanden.
... maar ik vermoed dat er slechts 1 groep is, naast de root.
Wat je dus zou kunnen doen, is de map die je beveiligen wilt, alleen voor "root" beschikbaar maken. Ik weet alleen niet of dit wel zo'n veilig idee is.....
Je zou ook een extra gebruiker kunnen toevoegen, die je een eigen wachtwoord meegeeft. Als je die dan de "beveiligde mappen" geeft, hoef je niet als root te werken. Is misschien beter.

Offline vanadium

• Lid
mappen beveiligen
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/01, 12:31:56 »
Om je map strikt privé te houden verander je de rechten van de map (zoals hierboven vermeld, rechts-klik met nautilus) zodat alleen jij als gebruiker er toegang toe hebt. De anderen zullen de map kunnen zien, maar er niet in kunnen kijken. enkel de root kan naast de gebruiker nog aan je mappen: daarom is ie root.

Nog sterkere bescherming (maar dan moet je al flink paranoide zijn, denk ik) kan je bereiken door encryptie. Dan kan zelfs de root niet meer aan je data, en jijzelf ook niet meer, als je het paswoord vergeet.