Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Resolutie goed, maar niet zulk scherp beeld als XP  (gelezen 2188 keer)

eelbuntu

• Gast
Resolutie goed, maar niet zulk scherp beeld als XP
« Gepost op: 2007/09/28, 16:44:44 »
Ik draai ubuntu 7.04 dual boot op mijn laptop met een Nvidia 8600M GS videokaart. Onder XP is het scherm loeischerp, echt heel mooi.

Maar onder ubuntu ziet het er minder uit. De laastste linux driver van Nvidia (nVidia Linux Display Driver 100.14.19) is geinstalleerd en de resolutie is net als in XP op 1440x900 in te stellen. Het werkt, maar het ziet er lang niet zo scherp uit als onder XP. Ik heb geexperimenteerd met lettertypen (ook de truetype fonts geinstalleerd), maar nog ziet het er niet zo scherp uit.

Heeft iemand een idee hoe dit komt, of ligt het gewoon aan de driver, dat die niet zo scherp beeld toont?

Eelco

Offline Ramana

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/29, 09:02:36 »
KDE (Kubuntu) is ietwat scherper dan Gnome (Ubuntu). Met wat sleutelen aan de fonts is nog wel enige verbetering mogelijk. msttcorefonts instaleert de MS-fonts, deze zijn vooral voor LCD-schermen heel scherpt.

Offline jw

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/29, 09:30:28 »
Ik ben ermee eens dat je met gnome nooit zulke scherpe letters weerkrijgt, het is wennen. Het voordeel van ubuntu is wel dat je echt enorm veel kan aanpassen, lettertype/ grootte tot op puntje nauwkeurig/ randafwerking/rgb,brg ed. In XP kun je lettertype een beetje veranderen, maar dat is zeer beperkt.

« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/29, 09:52:46 »
Hier ook: zelfde 'klacht'
Verder zien sommige programma's onder Ubuntu er vergeleken met XP slaapverwekkend saai uit: vergelijk bv Evolution en Outlook. Rythmbox heeft ook zo'n kleurloos uiterlijk.

Niet dat ik terugga naar XP hoor, maar met mijn dualboot (en op mijn werk) heb ik er toch nog mee te maken en merk toch het verschil in uiterlijk, en in vastlopers :-)

eelbuntu

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/29, 10:34:45 »
Jammer dat een relatief onbelangrijk aspect me nu een beetje afhoudt van het werken met Ubuntu. Misschien eens kijken naar KDE. Maar toch zonde van zulke mooie schermen en grafische kaarten en dat dat dan niet volledig benut wordt door de software.

Allen bedankt voor de reacties.

« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/29, 10:46:56 »
Ik gebruik KDE met de resolutie 1440x900 op mijn Acer monitor en het beeld is mooi scherp onder KDE is veel meer aan te passen.

John

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/29, 10:50:22 »
Citaat van: eelbuntu
Ik draai ubuntu 7.04 dual boot op mijn laptop met een Nvidia 8600M GS videokaart. Onder XP is het scherm loeischerp, echt heel mooi.

Maar onder ubuntu ziet het er minder uit. De laastste linux driver van Nvidia (nVidia Linux Display Driver 100.14.19) is geinstalleerd en de resolutie is net als in XP op 1440x900 in te stellen. Het werkt, maar het ziet er lang niet zo scherp uit als onder XP. Ik heb geexperimenteerd met lettertypen (ook de truetype fonts geinstalleerd), maar nog ziet het er niet zo scherp uit.

Heeft iemand een idee hoe dit komt, of ligt het gewoon aan de driver, dat die niet zo scherp beeld toont?

Eelco
Schakel de subpixel weergave eens in:
Systeem - Voorkeuren - Lettertype
zet puntje bij: Subpixels gladmaken (LCD's)

eelbuntu

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/29, 15:32:09 »
Weer wat verder met experimenteren. Met name de opmerking van Pjotr123 stuurde me de goede kant op. Ik moest juist de subpixel setting uit zetten. Nu heb ik mooie kleine scherpe letters.

Settings: lettertype: Arial, Font Rendering: monochrome. Vervolgens in Firefox ook het lettertype aanpassen. Nu ziet het er strak genoeg uit. Bedankt! :-)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #8 Gepost op: 2007/09/29, 15:41:36 »
Ok!  :-)

E-fonz

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 2007/09/29, 16:47:24 »
Ik had hetzelfde probleem

Je hebt een nvidia kaart? sudo nvidia-settings

Daar de gewenste resolutie instellen  >Apply > save x configuration

daarna via het Linux hoofdmenu resolutie aanpassen

Door mij eerder gestarte topics:

http://forum.ubuntu-nl.org/topic/15117

http://forum.ubuntu-nl.org/topic/15169

Offline jw

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2007/09/29, 18:14:13 »
Het is per monitor en graka verschillend. Bij mij is nu saab mooier als (die erg aan win herinnerende) arial letters.

« Reactie #11 Gepost op: 2007/10/14, 12:35:20 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: eelbuntu

Eelco
Schakel de subpixel weergave eens in:
Systeem - Voorkeuren - Lettertype
zet puntje bij: Subpixels gladmaken (LCD's)
Werkte prima bij mij; maar vandaag ineens weer wazig beeld. Na wat prutsen bleek dat de refresh rate op 50 stond; ik heb deze veranderd naar 55 (geen idee hoe hij eerder ingesteld was) en weer opnieuw een haarscherp beeld. Dus dat is ook iets om in de gaten te houden.

Ik begrijp trouwens niet hoe op een LCD-scherm de refresh rate de scherpte kan beïnvloeden.